FRIEDRICH
W. NIETZSCHE:
„Die
fröhliche Wissenschaft.“ („La
gaya scienza.“)
„Rõõmus
teadus.“ [Essõna
teisele trükile. Valik tistaate: I.-V. raamat.]
Eessõna
teisele trükile
1
See
raamat vajab vahest rohkem kui ühte eessõna, ja lõpuks jääb ikka
veel alles kahtlus, kas võib keegi, kes oma elus ei ole kogenud
midagi sarnast, juhatada eessõna vahendusel lähemale selle raamatu
elamusele.
See näib olevat kirjutatud otsekui pärituule keeles: siin on
ülemeelikust, rahutust, vastuolu, kevadilma, nõnda et meeles mõlgub
pidevalt nii talve lähedus kui ka talve üle saavutatud võit, mis
tuleb, mis peab tulema, ja vahest ongi juba tulnud ... Tänulikkus
tulvab aina esile, otsekui oleks juba asetleidnud see, mis oli see
kõige ootamatum. „Rõõmus teadus“: see tähendab saturnaale
vaimus, mis on kannatlikult talunud kohutavalt pikajalist raskust –
kannatlikuna, karmina, külmana, alistumatult, aga ilma lootuseta --,
ja keda nüüd ühtäki haarab lootus, tervise lootus, toibumise
uimasus.
Ei ole ka imestada, et siis tuleb päeva-valgele palju mõistetamatut
ja narri, palju pöörast hellust mida on kulutatud ka niisuguste
probleemide peale, millede pealispind on kui okastega kaetud ja mis
ei sobi ei heakskiidu ega ahvatluse tarvis. Kogu see raamat nimelt
pole midagi muud kui lõbutsemine kaua vältust omanud puuduse ja
suutmatusega. Selles rõõmutseb tagasitulev jõud, taas elluärganud
usk homsesse ja ülehomsesse, tulevikku, lähenevate seikluste aimus,
jälle avarduvate merede aimdus, jälle lubatud, taas usutavate
eesmärkide äkiline tunne ja eelaimdus. Ja mida kõike olen nüüd
selja taha jätnud! Ühe osa kõrbest, kurnatust, mitteuskumist,
jäätumist keset noorust, see valesse kohta paigutatud vanadus, see
valu türannlikus, ja, midagi sellest rohkematki, nimelt uhkus, mis
tõrjus valu järeldused
–
ja need järeldused olid lohutused --, see täielik üksindumine
enesekaitsena ilmsiks tulnud inimpõlguse vastu, see põhimõtteline
piirdumine sellega, mis teadmises on vastumeelne, tõrges,
haiget-tegev, nõnda nagu selle määras vastikus,
mis oli vähehaaval kasvanud ettevaatamatust vaimsest dieedist ja
hoidumisest – seda nimetatakse romantikaks – oh, kes võikski
kõike seda minu kombel tunda! Aga see, kes selleks suuteline oleks,
jätaks kindlasti kritiseerimata muudki kui minu vähese hulluse,
kannatamatuse, „rõõmsa teaduse“, -- näiteks selle käputäie
luuletusi, mis on seekord raamatule lisatud – luuletusi, mis
panevad pilaks kõik luuletajad. -- Nii, see taas-sündinu peab
vallandama oma halvakspanu ka muuga seoses kui luuletajatega ja nende
ilutsevate „lüüriliste tunnetga“: kes teab millise ohvri ta
endale otsib, milline paroodialik monstrum teda varsti ärritab?
„Incipt tragoedia“ -- nõnda öeldakse selle
ennustatava-ennustamatu raamatu lõpus: targim on olla ettevaatlik!
Midagi võrreldamatult paha ja vastumeelset näib olevat oodata:
incipt parodia, kahtlemata ...
2
--
Aga jätkem siinkohal härra Nietzsche: kas meid liigutaks, et härra
Nietzsche on taas tervenenud? ... Psühholoog tunneb vaid vähe veel
veetlevamaid küsimusi kui see, mis puutub tervise ja filosoofia
vahel valitsevat omavahelist seost, ja sellel juhul, kui ta ise
haigestub, toob ta oma haigusesse ka kogu teadusliku uudishimu.
Inimesel nimelt on, eeldades, et ta on isiksus, vältimatult ka oma
personaalne filosoofia: aga üks märkimisväärne erinevus seal on.
Ühel puhul nimelt filosofeerivad tema puudused, teisel puhul tema
rikkus ja jõud. Esimene vajab oma filosoofiat mingisuguse
toena, rahustina, ravimina, vabastusena, meeleülendusena,
endast-võõrandumusena; teisele on see vaid kaunis üldisus, parimal
juhul võidurõõmus tänulikkuse hõõgus, millel tuleb viimaks
kirjutada ennast kosmiliselt suurte kirjatähtedega mõistete
taevale. Aga teisel, levinumal juhul, kui probleemid harrastavad
filosoofiat, nagu see on kõigil haigetel mõtlejatel kombeks – ja
haigeid mõtlejaid vahest ongi filosoofia ajaloos rohkem kui muid
--: mis saab siis sellest mõttest, mis asetatakse haiguse paine
alla? Just see küsimus puudutab psüholoogiat: ja siin on võimalik
katse. Nagu talitab reisija, kes otsustab ärgata teatud hetkel ja
läheb siis rahulikult magama: nõnda me filosoofid, kui me üldse ka
haigestume, andume mõneks ajaks oma keha ja hinge haigusele – me
otsekui sulgeme oma silmad ise-enda ees. Ja samuti nagu reisija teab,
et keegi ei maga, et keegi loeb minuteid ja äratab ta õigel
ajal, samuti teame ka meie, et otsutav silmapilk kohtab meid
ärkvel-olles, -- et siis tuleb esile midagi, mis tabab vaimu otse
teolt, pean silmas nõrkuselt või taandumiselt või
alla-andmiselt või kalestumiselt või süngestumiselt ja kõigist
neist vaimu haiglaslikest olukordadest, millele tervetel päevadel
paneb vastu vaimu uhkus (peab nõnda paika vana värsijupp
„kiidukukk, vaim uhke sääl, uhkemad loomad maa pääl“ --).
Sellise enese-haltsemise , enda-vaevamise järel õpitakse vaatama
peenetundelise silmaga kõike, mida siiani üleüldse on
filosofeeritud; leida üles endisest paremal kombel need mõtte
vältimatud eksiteed, kõrvalrajad, puhkepaigad, päikesekohad,
milledesse vaevlevad mõtlejad justnimelt kannatavatena eksivad, siis
saab teada, millesse haige keha ja selle vajadus
teadvustamatult vaimu sunnib, tõukab, ahvatleb – päikesesse,
vaikimisse, leebusesse, kannatlikkusesse, ravimisse, mingisse
ergutamisesse. Iga filosoofia, mis asetab rahu sõjast kõrgemale,
iga eetika, mis määratleb õnne mõiste negativistlikult, iga
metafüüsika ja füüsika, mis tunneb finaali lähenemist,
mingisugust lõpp-olukorda iga sisuliselt esteetiline või
relogioosne igatsemine kõrvale, teistpoolsuse poole, välja- või
ülesse-ihalemine õigustab küsimist , et kas ei ole filosoofia
õigustajaks just haigus. Füsioloogiliste vajaduste teadvustamatu
peitmine objektiivse, ideaalse, puht-vaimse moonderiietusse läheb
ohtlikult kaugele, -- ja mina olen vägagi sageli küsinud endalt,
ega ei ole filosoofia, üldiselt võetuna, kokkuvõttes olnud vaid
keha tõlgenamine ja keha vääritimõistmine. Nende kõrgemate
väärtustamiste taga, mis on siiamaani suunanud mõtte ajalugu,
varjab ennast kas siis indiviidide, seisuste või tervete rasside
kehalise laadiga seotud vääritiarusaamasi. Kõik need metafüüsika
intensiivsed hullutused, eriti selle vastused olemasolu väärtust
puudutavas küsimuses võib alati lugeda teatud kehalisteks
häireteks; ja kui sellistes ülemeelikutes maailma-jaatustes või
maalilma-eitustes tegelikult ka ei ole teaduslikul kombel mõõdetuna
vähimatki tähendust, annavad nad siiski ajaloo-uurijale ja
psühholoogile mida väärtuslikemaid viiteid, kehaliste häriete
kohta, nagu öeldud, osutades selle suundumuste või ebaõnnestumiste
kohta, markeerides selle täielikkkust, võimusust, enesetäiust
ajaloolises mõttes või siis vastanduval kombel selle vaegust,
väsimust, vaesestumist, selle lõpu-aimdust, selle lõpu-tahet. Mina
ootan ikka veel, et keegi filosoofiline arst selle sõna
erandlikumas mõttes – selline, kelle ülessandeks on uurida
rahvuse, aja, rassi inimsoo tervik-tervise probleemi – kord julgeb
viia minu aimdused äärmuseni ja julgeb väita, et kogu folosoofias
ei olnud tegelikult esmaseks küsimuseks „tõde“, vaid midagi
muud, öelgem tervis, tulevik, kasv, võim, elu ...
3
On
ütlematagi selge, et ma ei soovi oma tänulikkuse väljenduseks
öelda hüvasti sellele raskele haiguse-ajale, mille poolt esile
kutsutud võitu ma veelgi lõpuni kulutanud ei ole: nagu ka olen
samuti vägagi teadlik sellest, kui suurt eelist minu vahelduv
tervislik olukord tähendab kõige vaimselt küündimatuga võrreldes.
Filosoof, kes on rännanud ja rändab üha läbi mitmete tervislike
seisundite, on rännanud ka läbi samapaljude filosoofiate: ta ei või
olla teisaldamast oma olukorda iga kord kõige vaimsemaks vormiks ja
kauguste tarvis, -- see transfiguratsiooni kunst see just on
filosoofia. Me filosoofid ei saa eraldada teineteisest hinge ja keha,
nagu lihtrahvas seda teeb, ja veel vähem on meil lubatud eraldada
teineteisest hing ja vaim. Me ei ole mingid mõtlevad konnad, ei
mitte mingisugused jäätunud siusga toimivad objektiviseerimis- ja
registreermismasinad, -- meil tuleb alati sünnitada oma mõtteid
vaevaliselt ja anda neile emalikul kombel kaasa kogu seda verd,
südant, tuld, kirge, vaeva, südametunnistust, saatust, lubatavust,
mis meis endis peitub. Elu – see tähendab meile, et muudame alati
kõike, mida oleme, valguseks ja leegiks, samuti nagu kõige, mis
meid ees ootab, me ei või teisti talitada. Ja mis puutub minu
haigusesse: kas me ei tahaks meeleldi küsida, kas me üldse ilma
selleta toimegi tuleme? Alles suur vaev on vaimu viimane vabastaja,
kuna see õpetab meile suurt kahtlust, mis teeb igast U-st
X-i, õige korraliku X-i, teiste sõnadega viimase eelmise trükitähe
enne viimast... Alles suur vaev, see pikk aeglane vaev, mis ei
kiirusta, millega seoses meid kui põletatakse toorest puust
valmistatud tuleriidal, sunnib meid filosoofe astuma alla oma
viimsesse sügavusse ja loobuma kõigest usalduslikkusest, kõigest
healoomulisest, varjavast, leebest, keskmisest, millesse me enne
oleme oma inimlikkuse paigutanud. Ma ei ole selles kindel, et selline
vaev „teeb paremaks“ --, aga ma tean, et see süvendab
meid. Olgugi, et me õpime selle vastu seadma oma uhkuse, pilkehimu,
tahtejõu ja talitame nõndasamuti nagu indiaanlane, kes ka kõige
karmima piinamise ajal maksab kätte oma piinajatele sõnu valimata;
olgugi et taandume vaeva teelt sellesse idamisesse ei-miskisusse –
seda nimetatakse nirvaanaks --, tumma, jäika distsipliini, mis viib
enda-loovutamiseni, enda-unustuseni, enda-kustutamiseni: sellised
pikad ohtlikud enesevalitsemisharjutused sooritatuna ollakse kui
teine inimene, kellel on mõndasi küsimärke lisaks ja kes
ennekõike tahab siit alates küsida rohkem, sügavamalt,
karmimalt, tugevamalt, halvemini, tasemini kui on küsinud enne seda.
Lootus elu vastu on kadunud: elu ise on muutunud probleemiks.
-- Ärgu aga arvatagu, et inimene on nõnda vältimatul kombel
muutunud raskemeelseks! Armastus elu vastu, seegi veel on võimalik –
armastatakse vaid teisel kombel. Armastus naise vastu see näib meile
kahtlane... Aga kogu problemaatiline veetlus, X-i poolt esile
kutsutud rõõm on sellises vaimsemas, vaimusustunuimas inimeses nii
suur, et see rõõm lööb üha uuesti oma kirkad leegid vastakuti
kogu problemaatilisusest tuleneva viletsuse, kõige ebakindlusest
johtuva ohu, ja isegi veel armunu armukadedusega. Me tunneme uut õnne
...
4
Lõpetuseks,
et olulisem ei jääks mainimata: inimene tuleb tagasi sellistest
sügavikest, sellisest raskest haigusest, samuti ka raske kahtluse
painavast haigusest, uuestisündinuna, uue nahaga kaetud,
tundlikuma nahaga kaetuna, tigedamana, tal on parem maitse rõõmu
jaoks, tundlikum keel kõige hästi-maitseva tarvis, vallatumate
aistingutega, uus ohtlikum süütus rõõmus, ta on samas
lapsemeelsem kui ka sada korda rafineeritum kui ta kunagi varem on
olnud. Oh kuivõrd ongi nüüdsest vastumeelne see nauding, see nüri
küündimatu kehv nauding sellisena nagu seda muide mõistavad
nautijad, meie „tsiviliseeritud“ ja valitsev! Kui pilkavalt me
nüüdsest kuulamegi seda suurt turu-trummimängu, mida
„tsiviliseeritud inimene“ ja suurlinnlane tänapäeval endale
lubab kunsti, raamatu ja muusika abil ennast vägisi vedades
„vaimsetesse naudingutesse“ nende jookide kaasmõjuna, mida saksa
keeles nimetatakse vaimseteks! Kuidas meie kõrva nüüd riivab
kärarikas teatri-lärm, kui võõraks on meie maitsele muutunud kogu
see romantilne mäss ja asitinguline segadik, mida tsiviliseeritud
alamkiht armastab, nagu ka kõik selle üleva, kergatsliku,
küündimatuga seotud pürgimused. Ei, kui me toibujad üleüldse
vajame veel kunsti , siis on see kunst teismoodi – pilkav,
kerge, hetkeline, jumalikult häirimatu, jumalikult kunstilik kunst,
mis lõõmab kirka leegina vastu pilivitut taevast! Ennekõike: kunst
kunstnikute, vaid kunstnikute jaoks! Me mõistame hiljem paremini
seda, mida selleks kõigepealt vajatakse, jultumust, kogu
jultumust, mu sõbrad! ka kunstinkena --: tahaksin seda tõestada. Me
teame teatud asju liiga hästi, me teadjad: oh kuidas me
nüüdsest õpimegi hästi unustama, olema väga teadmatud,
kunstnikuina! Ja mis puutub meie tulevikku: meid vaevalt enam kohtab
nende egiptuse noorukite radadelt, kes öisel ajal rikkusid templite
rahu, kallistades kujusid ja tahtsid vältimatult paljastada, tuua
esile, asetada kirka valguse kätte kõik, mida mõjusatel põhjustel
hoitakse varjatuna. Ei, see on halb maitse, see tõe tahtmine, „tõde
mis hinna eest iganes“; see noorukite-hullus armastusest tõe vastu
– see on meile vastumeelseks muutunud: selle jaoks oleme me liiga
kogenud, liiga tõsised, liiga rõõmsad, liiga põlenud, liiga
sügavad ... Me ei usu enam, et tõde kehtib veel tõena, kui sellelt
loor eest rebitakse; oleme elanud küllat kaua et seda enam mitte
uskuda. Nüüdsel ajal peame me sobivaks, et ei taheta enam kõike
näha selle alastuses, olla kõigele lähedal, mõista ja „teada“
kõike. „Kas on tõsi, et armas Jumal on kõigele kõikjal
lähedal?“ küsis väike tüdruk oma emalt: „Aga mina pean seda
sobimatuks“ -- vihje filosoofidele! Peaks pidama suurema au sees
seda häbelikkust, mida loodus on varjanud mõistatuste ja
kirevate ebakindluste taha. Vahest ongi tõde naine, kellel on
põhjusi olla oma põhjusi mitte näitdata? Vahest selle nimi ongi,
kreekalikult, Baubo? ... Oh neid kreeklasi! Nad oskasid elada:
selleks nõutakse, et püsitakse vapralt jalul, oma pinnasel, oma
nahas, plaveletakse meelepetteid, usutakse vormidesse, helidesse,
sõnadesse, kogu petlikku Olümposesse! Need kreeklased olid
pealiskaudsed – kuna nad olid sügavad! Ja kas me ei jõua
just selle juurde tagasi, me vaimu-truud, meie, kes oleme tõusnud
nüüdse mõtte kõige kõrgemale ja ohtlikumale tipule ja oleme seal
ringi vaadanud, oleme seal alla vaadanud? Kas me ei ole just
selles mõttes – kreeklased? Vormide, helide, sõnade palvelejad?
Just seetõttu – kunstnikud?
Ruta,
Genova lähedal,
sügisel
aastal 1886.
___________________________________________________________
FRIEDRICH
(WILHELM) NIETZSCHE: „DIE FRÖHLICHE WISSENSCHAFT“
(„La
gaya scienza“). [Valik tsitaate, I.-V. raamat.]
(I.
raamat.) 2
„..
Aga mis ongi minu jaoks heasüdmalikkus, peenus ja geniaalsus, kui
nende hüvedega varustatud inimene sallib nõrku tundeid oma
uskumises ja hinnangutes, juhul kui mitte kindluse igatsus ei
ole tema sügavaimaks sooviks ja sügavaimaks vaevaks – selles
mõttes, mis eristab õilsaimaid hingi madalaimaist!“
3
„...
-- nad kahtlustavad õilsat inimest, otsekui ta otsiks
omakasupüüdlikust oma salajastel radadel kõndides. Kui nad on
liigagi kindlad selles, et tal ei ole mingeid egoistlikki kavatsusi
ja saavutuste püüdlemist, siis nad hakkavad õilsameelset pidama
mingiks narriks: nad halvustavad teda tema rõõmudes ja naeravad
tema silmade kirka sära üle.“ /.../ „Sellega võrreldes on
kõrgeim loomulaad mõistusetum:
-- sest õilis ülevameelne ja ohvrimeelne satub tõesti oma
instinktide valdusesse, ja tema parimatel hetkedel tema mõistlikus
peab
otsekui pausi.“
11
„...
Teadlikkus.
-- Teadlikkus on orgaanilisuse viimane ja hiliseim arengu-etapp ja
nõndasamuti ka selle keskpäraseim ja suutmatuim osa.“
19
„...
Kuri.
--
Uurige parimate ja loomingulistema inimeste ja rahvuste elu ja küsige
endilt, kas võib puu, mis peab sirguma uhkesti kõrgustesse, tulla
toime ilma halbade ilmade ja äikeseilmadeta...“
20
„...
Olla õilis – see vahest tähendas kunagi, et inimesel on peas
palju meeletusi.“
26
„...Mis
on elu? --
Elu – see on: lakkamatu sellise endast kõrvaldamine, mis tahab
surra; elu – se on julmus ja leppimatus kõige kohta, mis meis, ja
mitte vaid meis, mis muutub nõrgaks ja vanaks.“
34
„...
Historia
abscondita
– Igal suurel inimesel on tagsiulatuv mõju: kogu ajalugu võetakse
tema tõttu taas vaagimise alla, ja, tuhanded mineviku saladused
roomavad esile oma peidupaikadest – tema
päikese-paistesse.“
41
„..
Kahetsuse vastu. --
Mõtleja näeb oma tegudes proovilepanekuid ja küsimusi, millede
abil ta tahab saada millestki selgust: õnnestumine ja ebaõnnestumine
on tema jaoks pigem kui vastused.“
42
„...
On siiski haruldaseimaid inimesi, kes tahavad ennemini hävineda kui
teha tööd ilma tööst rõõmu
tundmata:
neid valivaid hingi, vaevalt rahuldatavaid, kellele ei piisa rohkest
kasust, kui just nende töö ise ei ole kõikide võitude võit.
Sellesse haruldasse inimliiki kuuluvad kõik kunstnikud ja
mõtiskeljad.“
45
„...
Epikuros.
-- Jah, ma olen uhke selle üle, et tajun Epikurose loomust paremini
kui vahest keegi teine senini ja saan alati temast kuuldes ja teda
lugedes nautida antiigi õhtupooliku õnne: -- mina näen tema silmi
vaatavat avarat, vahuharjalist merd, üle rannakaljude, mida
valgustab päike suuremate ja väiksemate loomade mängeldes selles
valguses, olles kindel ja rahulik nagu see valgus ja need silmad
isegi. Sellise õnne on võinud välja mõelda vaid lakkamatult
kannatav inimene, selle silmade õnne, millede ees on olemasolemise
meri tasanenud ja mis nüüd enam ei või vaadata piisavalt palju
seda mere värvikat, tundlikku ja veikelevat heiastust: sellise kire
vähenõudlikkus oli midagi seniolematut.“
54
„...
Teadlikus
näivusest. --
/.../ „... -- mina ärkasin äkitselt keset seda unenägu, aga vaid
jõudes selle tõdemuseni, et näen und ja mul tuleb
jätakata oma unenägemist vältimaks hävingut: nõndasamuti kui
uneskõndijal tuleb näha und edasi, et ta ei kukuks. Mis on nüüd
mulle „näivus“! Tõesti mitte mingigi olemuse vastand...--“
(II.
raamat.) 58
„...
-- Aga ärgem unustagem sedagi: kui tahetakse pikkadeks aegadeks luua
uusi „objekte“, piisab, kui loodakse uusi nimetusi ja hinnanguid
ja tõenäolisusi...“
60
„...
Naiste võluvõim ja äärmine mõju on, filsooofide kõnepruuki
laenates, kaugmõju, actio in distans: aga selle juurde kuulub,
esmalt ja ennekõike – distants!“
62
„...
Armastus.
-- Armastus annab oma armastatule andeks ka tema himu.“
64
„...
Kahtlejatest.
-- Ma kardan, et vanad naised on oma südamete sügavamates
peidupaikades skeptilisemad kui mehed kunaski: nad usuvad, et
olemasolemise pealiskaudsus on selle olemuseks, ja kõik hüvelisus
ja sügavus on neile vaid selle „tõe“ kattevari, mis peidab oma
alla ühe pudendumi – ehk siis kombelisuse ja häbelikkuse asi ega
muud muud midagi!“
66
„...
Nõrkade
vägevus.
-- Kõik naised oskavad oskuslikult liialdada oma nõrkust, nõnda,
et nad mõtlevad lihstasti välja oma nõrkusi näimaks otsekui
kergesti-purunevate ehte-asjadena, kellele isegi tolmukübekeni liiga
võib teha: nende olemasolu peab panema mehed tajuma oma kohmakust ja
seda häbenema. Nõnda nad kaitsevad ennast tugevamate ja kogu
„rusikaõiguse“ vastu.“
93
„...
B: Aga miks sa siis kirjutad? A: Nii, mu sõber, omavahel öeldes: ma
ei ole veel senini mõelnud välja mingit muud moodust oma mõtetest
lahti pääsemiseks.
B: Ja miks sa tahad neist pääseda? A: Miks ma seda tahan? Kas ma
siis tahan? Mul tuleb – B: Aitab! Aitab!“
95
„...
-- aga taas Chamfort, inimene, kelle hinges oli nii palju sügavusi
ja varjatud alasid, sünge, kannatav, hõõguv, -- mõtleja, kes
pidas naermist vajalikuks elu ravivaks osiseks ja pea-aegu pidas
endale raisatuks iga päeva, mil ta ei naernud...--“
100
„...
Vajatakse terveid sugupõlvi, et mõeldaks välja vähegi viisakas ja
sobilik kiitmise viis: ja alles väga hilja saabub aeg, millal isegi
kiitmisessegi on sugenenud mingitki vaimsust ja geniaalsust.“
107
„...
Suurim
tänuvõlg kunstile.
-- Juhul kui me ei oleks kiitnud heaks kunsti ja mõelnud välja
sellist ebatõelisuse palvelemisviisi: siis oleks see üldise
ebatõelisuse ja valelikkuse tõdemus, mida meile vahendab teadus –
see tõdemus, et näivus ja eksitus on iga teadva ja tundva olemasolu
eelduseks --, see oleks täiesti talumatu.“ /.../ „Aga nüüd on
meie ausameelsusel olemas vastupanujõud, mis aitab meid vältima
selleiseid järeldumisi: kunst näivuse hea
tahtena.“
(III.
raamat.) 109
„...
See astraalne korrastatus, milles me elame, on erand; see süsteem ja
seda eeldav arvestatav kestvus on jällegi teinud võimalikuks
erandite erandi: orgaanilise elu moodustumise. Tervikloomuselt on
maailm seevastu igavesti kaos, mitte selles mõttes, et selles
puuduks kausaalsus, vaid seetõttu, et selles ei ole korrastatust,
järgnevust, vormi, ilu, tarkust, ja mis kõik olekski oma
nimetustelt kõik meie esteetilised inimlikustamised.“ /.../ „Olgem
ettevaatlikud ütlemaks, et looduses on seadusi. On vaid vältimatusi:
seal ei ole kedagi käskijaks, ei kedagi kuuletumas, ei mingeid
reeglite rikkujaid“ /.../ „... -- Olgem ettevaatlikud mõtelmast,
et maailm igavesti uut loob. Ei ole mingeid igavesti vältust omavaid
substantse; aine on samasugune eksitus kui eleaatide jumal.“
115
„...
Neli
ekistust. --
Inimest on kasvatanud tema ekistused: ta on esiteks näinud ennast
alati vaid ebatäielikult, teiseks on ta omistanud endale
väljamõeldud omadusi, kolmandaks on ta tundnud olevat ekslik oma
väärtushinnangutes, mis puudutavad loomi ja loodust, neljandaks on
ta välja mõelnud üha uusi käsulaudasi ja on neid mõistnud mõnda
aega kui midagi igavest ja vältimatut...“
117
„...
Olla üksi, tunda end üksi, vältida kuuletumist ja valikuid,
kujutada endast indiviidi – see ei olnud siis mingi rõõm, vaid
karistus; inimene mõisteti „indiviidiks“. Mõtlemise vabadus oli
midagi õige ebameeldivat. Meie meelest tundub seadus ja kohandumine
pagemise ja kaotusena, muistsetel aegadel aga peeti egoismi
raskendavaks asjaoluks, tõeliseks vaevaks.“ /.../ „... -- Selles
mõttes oleme me õppinud kõige rohkem uuesti.“
125
„...“Kuhu
Jumal on kadunud?“ hüüdis ta, „ma ütlen seda teile! Me
oleme ta tapnud – teie ja mina! Me kõik oleme tema
mõrvarid!...“ /.../ „Kas me ei lange pidevalt? Igas suunas,
tagasi, kõrvale, ettepoole, igas suunas? Kas on olemas veel suunda
ülesse või allapoole? Kas me ei eksle ääretus olematuses? Kas ei
õhku meile näkku tühja igavikku? Kas ei ole külmem kui oli enne?“
143
„...
Polüteismist johtuv suurim kasu. -- Et üksikindiviid seab
endale kehtima oma ideaalid ja tuletab neist oma seadused, rõõmud
ja õigused – seda on kõigiti peetud senini kõige kohutavamaks
inimlikuks eksituseks ja tõeliseks ebajumalakummardamiseks: need
vähesed, kes on seda kunaski söandanud teha, on alati tundnud
vajadust kaitsta end ka omaenda silmis, ja see kaitsekõne on
üldiselt kõlanud nõndamoodi: „mitte mina! mitte mina! Vaid mingi
jumal minu kaudu!“ Jumalate loomise imelises kunstis ja väes –
polüteismis – suutis see instinkt ennast ehtida, puhastuda,
täiustuda, õilistuda...“
150
„...
Pühakute kriitikat. -- Kui tahta saada endale mingi
hüvelisus, kas tuleb seda tahta just nimelt selle kõrgeimas
avaldusvormis? -- nõnda nagu kristlikud pühakud seda tahtsid ja
vajasid: nad nimelt võivad taluda elu vaid mõeldes, et iga
nende hüvelisuse nägija peaks iseennast halvustama. Aga mina
nimetan hüvelisust, mis nõndamoodi mõjub, brutaalseks.“
155
„...
Mis meil puudub. -- Me armastame suurt loomust ja oleme selle
leidnud: see tuleneb sellest, et meie peades puuduvad suured
inimesed.“
156
„...
Mõjuvõimsaim. -- Et inimene on vastu kogu oma ajastule, peatub
selle väravais ja nõuab sellelt õigust, see lihtsalt peab
mõju avaldama! Pole vahet, kas ta tahab, et see mõju avaldaks; et
ta võib mõju avaldada, see on siinjuures peamine.“
160
„...
Hüvedega miilustamine. -- Isegi hüvesid võib inimene
kohelda vääritult ja meelitades.“
162
„...
Egoism. -- Egoism on tunde perspektiiv-seadus, mille
kohaselt näib lähedal asuv suur ja raske olevat: seevastu kui
jällegi kõikide asjade maht ja raskus vähenevad, mida kaugemal nad
on.“
165
„...
Eitajate õnnest. -- Kes iganes keeldub millestki põhjalikult ja
pikkadeks aegadeks, see võib hiljem, juhuslikult taas kohates seda,
millest oli kunaski keeldunud, pea-aegu arvata ennast leidnud seda
otsekui esimest korda, ja kui õnnelik ongi iga leidja! Olgeim
tragemad kui maod, kes puhkavad liiga kaua sama päikese paistel.“
173
„...
Olla sügav ja näida sügav olevat. -- See kes teab, et on
sügavameelne, see prügib selguse poole; kes aga soovib näida sügav
suurema hulga silmis, see üritab hämar näida. Suurem hulk nimelt
peab sügavaks kõike mille põhjani see ei suuda tungida: see on nii
pelglik ja soovimatu sügvasse vette astumast.“
182
„...
Üksilduses. -- Kui elatakse üksinda, ei kõneleta liiga
valjult, ei kirjutatagi liiga kõlavasti: peljatakse nimelt kumedat
kaja. -- Eckho nümfi kriitikat. -- Ja kõik hääled kõlavad teisti
kui oldakse üksinda!“
185
„...
Vaene. -- Ta on nüüd vaene: aga mitte seetõttu, et talt on
kõik ära riisutud, vaid seetõttu, et ta on kõik minema heitnud –
mis ta sellest ka hoolima peaks! Ta on harjunud leidma. --
Vaesed mõistavad vaid valesti tema vabatahtlikku vaesust.“
189
„...
Mõtleja. -- Ta on mõtleja: ehk teiste sõnadega oskab ta
võtta asju lihtsamini kui nad tegelikult on.“
190
„...
Kiitjate vastu. -- A: „Inimest kiidavad vaid temataolised!“
B: Nõnda? Ja see, kes sind kiidab, ütleb sulle: sina oled
minutaoline!““
191
„...
Etteheide kaitsjate vastu. -- Kõige kavalam moodus mingile
asjale kahju tuua on see, et kaitstakse seda tahtlikuid puudulikke
põhjendusi kasutades.“
196
„...
Meie kuulmislävi. -- Inimene kuuleb vaid neid küsimusi,
milledele ta suudab vastusi leida.“
200
„...
Naermine. -- Naermine tähendab: olla kahjurõõmus, aga hea
südametunnistusega.“
201
„...
Soosingus. -- Soosingus on alati mingit lärmi: ka selleski
soosingus, mida me osutame iseendile.“
216
„...
Hääles peituv oht. -- Kui omatakse väga valju häält, on
peaaegu võimatu mõelda midagi delikaatselt.“
217
„...
Põhjus ja tagajärg. -- Enne tagajärge usutakse teistesse
põhjustesse kui peale tagajärge.“
231
„...
„Põhjalikud“. -- Need, kes on aeglased oma teadmistes,
arvavad,et aeglus kuulub teadmiste hulka.“
232
„...
Unenäod. -- Me kas ei näe üldse und või näeme huvitavaid
unenägusi. Tuleb õppida samuti ka ärkvel olema: -- mittegi üldse
võis siis huvitavalt.“
238
„...
Ilma kadeduseta. -- Temas ei ole mingitki kadedust, kuid see
pole just tema teene: ta nimelt tahab vallutada maa, mida keegi ei
ole veel vallutanud ja vaevalt, et üldse keegi kunagi näinudki on.“
245
„...
Vali ja kiida. -- Kunstnik valib oma kujutatavad objektid: see
on tema komme midagi kiita.“
254
„...
Viletsuse vastu. -- See kes on alti oma töösse süvenenud,
see ei tea midagi viletsusest.“
258
„...
Juhuslikkusesse mitte uskujad. -- Keegi võitjatest ei usu
juhuslikkusesse.“
259
„...
Paradiisist. -- „Hea ja kuri on Jumala eelarvamused“ --
ütles madu.“
261
„...
Originaalsus. --
Mis on originaalsus? Näha midagi, millel ei ole veel nimetust, mida
ei või mainida, kuigi see on kõikidele nähtaval. Inimestele
sellistena nagu nad harilikult on teeb alles nimetus mingi objekti
üldiselt nähtavaks. -- Originaalsed inimesed on enamalt olnud
samuti ka nimetuste andjad.“
264
„...
Mida me teeme? -- Mida me teeme, seda ei mõisteta kunagi,
vaid alati ainult kas kiidetakse või kritiseeritakse.“
265
„...
Viimane skepsis. -- Mis siis lõppude lõpuks ongi need
inimese tõekspidamised? Need on inimese kummutamatud
eksitused.“
267
„...
Kui omatakse kõrget eesmärki. -- Kui inimesel on kõrge
eesmärk, siis on ta isegi õigusemõistmisest mitte vaid oma
tegudest ja oma kohtunikest kõrgemal.“
269
„...
Millesse sa usud? -- Sellesse: et kõikide asjade kaaluvus
tuleb uuesti mõõta.“
270
„...
Mis ütleb sinu südametunnistus? -- Sul tuleb saada selleks,
kes juba oled.“
272
„..
Mida sa armastad teistes? -- Enda lootusi.“
(IV.
raamat.) 287
„...
Pimedusest rõõmutsev. -- „minu mõtted“, ütles rändaja
oma varjule, „peavad tõestama mulle, mis kohas ma seisan: aga nad
ei saa mulle väljendada, kuhu ma lähen. Ma armastan
tulevikus vaid teadmatust ja ma ei taha hävida kannatamatuse või
lubatu eelmaitsmise kätte.“
289
„..
vajatakse vaid uut õiglameelsust! Ja uut tunnussõna! Ja uusi
filosoofe! Ka moraalne Maakera on ümmargune! Ka moraalse Maakera
peal on omad antipoodid! Antipoodidelgi on olemasolemise õigus! On
leida veel ka teine maailm – ja palju rohkematki veel!“
297
„...
Võida vastu väita. -- Igaüks teab nüüd, et võime taluda
vastuväiteid on kõrge kultuuri tunnuseks! /.../ „... ja see on
õieti meie kultuuri tõeliselt suur, uus ja hämmastav saavutus,
vabanenud hinge suurim samm edasi: kes seda vaid teaks?“
300
„...
Teaduse esmased saavutused. -- Arvate nõnda et teadused oleks
tekkinud ja arenenud, kui neile ei oleks eelnenud võlurid,
alkeeemikud, astroloogid ja nõiad nendena, kelledel on esmalt
pidanud oma lubaduste ja veenmisega panna inimesed vajama ja janunema
salajasi ja keelatud võimusi ning ka leidma neist naudingut?“
322
„...
Võrdlus. -- Need mõtlejad, kelledes kõik tähed liiguvad
mööda oma orbiiti, ei ole just sügavaimad; see aga kes võrdleb
end ääretu maailmakõiksusega ja leiab endis linnuteesid, see teab
samuti, kui ebareeglipärased kõik linnuteed on; need ulatuvad
olemasolemisest kaosesse ja kõigesse labürnitidesse.“
335
„...
Aga me tahame saada selleks, kes me oleme, uuteks,
ainulaadseteks, võrreldamatuiks, endale seadusi-loovateks,
ennast-loovateks!“
(V.
raamat.) 345
„...
Keegi ei ole siis tegelikult senini uurinud selle kõige kuulsama
ravimi, moraali väärtust: mis eeldab ennekõike, et see
väärtus tehakse ükskord – küsitavaks. Nõnda! Just see
on meie ülesanne. -- „
352
„...
Eurooplane kasutab moraali moonderiietust, kuna ta on muutnud
haigeks, põdevaks, pööraseks loomaks, kellel on kõik põhejndused,
et olla „taltsas“, kuna ta on peaaegu ebard, midagi poolikut,
nõrka ja kohamakat...“
354
„...
teadlikuks muutunud mõtlemine on vaid kõige väikseim osa
sellest, öelgem nõnda: pealmine osa: -- sest vaid see teadvustatud
mõtlemine leiab aset sõnade, teisti öeldes väljendusmärkide
vormis, mis viitavad isegi teadvustatuse enda algupära suunas.“
366
„...
Kõikvõimalik meisterlikkus
ostetakse ilmas kalli hinna eest, mille kõige eest tuleb tasuda
vahest liigagi suur hind; inimene on oskustööline olles vaid oma
ameti ohver.“ /.../ „Ja kas te ei oska hingehinna eest kauppa
sõlmida! Ja et teil on vaid selliseid arvamusi, millede rahalist
väärtust ei ole võimalik määrata! Ja et te ei esinda midagi,
mida te endist ei kujuta!“
371
„...
Me mõistetamatud. -- Kas me oleme kunagi kaevanud selle üle,
et meid on valesti mõistetud, valesti hinnatud, arvatud, et oleme
teised kui oleme, ahistatud, et meid on valesti kuuldud või ole
üldse kuuldud? See just on meie osaks --“ /.../ „... See on meie
osaks, nagu öeldud: me kasvame kõrgusse, ja isegi kui see
meile saatuslikuks saab – me näeme endiselt lähimaid välke! --
mis sellest, me peame seda ikka endiselt üheks suuremaks austuseks,
see jääb selleks, mida me ei taha jagada, jagada teistele, kõrguse
saatuslikkuseks, meie oma saatuseks...“
374
„...
Uus „ääretus“. -- Kui kaugele ka ei ulatuks olemasolu
perspektiivne loomus või, veelgi rohkem, kas on sellel veel mingi
teine loomus, kas mitte olemasolu ilma tõlgenduseta, ilma „mõtteta“
just ei muutu „mõttetuseks“, kas mitte, teisalt, kogu olemasolev
ei ole olemuslikult tõlgenduslik olemasolu --“ /.../ „...
Maailm on vastupidiselt muutunud meie jaoks taaskord „ääretuks“:
kuivõrd me ei või tõrjuda seda võimalust, et selles sisaldub
ääretult palju tõlgendusi.“
381
„...
Mõistetavus-küsimusest. -- Kui kirjutad, ei taheta vaid
mõistetuks osutuda, vaid tahetakse ka samavõrd kindlasti vältida
sellist võimalust. See ei osutu üldsegi mingi raamatu kriitikaks,
kui keegi loeb seda mõistetamatuks: just see võib olla kuulunud
selle kirjutaja eesmärkide hulka, -- ta ei tahtnud, et
„keegi“ teda üldse mõistakski. Tahtes ennast väljendada valib
kõrgeim hing ja maitse alati ka oma kuulajaid; valides neid seab ta
samas piirid „teistele“.“
383
„...
Kas meie ümber ei ole kirgas hommik? Ja roheline viljakas maa ja
nurm, tantsimise kuningriik? Kas on kunaski olnud olemas paremat
hetke rõõmustamiseks? Kes laulab meile seda viisi, seda
hommiku-laulu, nii päikesepaistelist, nii kerget, nii tiivulist, et
see ei ehamata isegi rohutirtse eemale, --“
____________________________________________________________________
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar