Fr.
W. Nietzsche ja euroopalik nihilism.
//
„Fr. Nietzsche ja euroopalainen nihilismi“. // Fr. Nietzsche and
the european Nihilism“. // Fr. Nietzsche und europäische
Nihilismus“.
„...
Le bonheur n´est pas chose
aisèe:
il est très difficile de
le
trouver en nous, et impossible
de
le trouver ailleurs.“
[„Õnn
ei ole kerge asi: teda on
väga
raske leida meis ja võimatu
leida
teisal.“]
Chamfort.1
"Probleemi
asetus": katse määrtleda nihilismi mõiste Nietzschel,
mõistmaks selle tähendust. Kuigi määratletus ei tarvitse
lihtsustada mõistmist, pigem vastupidi,-- määratlevalt lausutu
otse mõistmise ummiktee, kui lähtuda arusaamast mille järgi
mõistmine pigem "protsess" kui "saavutatud
seisund".
Fr.
W. NIETZSCHE: „.. Aga mis ongi minu jaoks
heasüdmalikkus, peenus ja geniaalsus, kui nende hüvedega varustatud
inimene sallib nõrku tundeid oma uskumises ja hinnangutes, juhul kui
mitte kindluse igatsus
ei ole tema sügavaimaks sooviks ja sügavaimaks vaevaks – selles
mõttes, mis eristab õilsaimaid hingi madalaimaist!“ (I. 2.) /.../
„...
-- nad kahtlustavad õilsat inimest, otsekui ta otsiks
omakasupüüdlikust oma salajastel radadel kõndides. Kui nad on
liigagi kindlad selles, et tal ei ole mingeid egoistlikki kavatsusi
ja saavutuste püüdlemist, siis nad hakkavad õilsameelset pidama
mingiks narriks: nad halvustavad teda tema rõõmudes ja naeravad
tema silmade kirka sära üle.“ /.../ „Sellega võrreldes on
kõrgeim loomulaad mõistusetum:
-- sest õilis ülevameelne ja ohvrimeelne satub tõesti oma
instinktide valdusesse, ja tema parimatel hetkedel tema mõistlikus
peab
otsekui pausi.“
(I. 3.)2
Aga see protsess on mõistetavam kui see kehtib seatuna
mõistmise loomuliku valguse sisse, kuulmaks nõnda vihjamisi
lausutud määratlusi lõpetava järeldamise tarvis. Määratledes
lausumise vormi tingimisi kehtivust, -- et näha terviklikku
üldisust, fokusseerida vaade selle killunenud paljususe tabamiseks,
-- jõudmaks äratundmiseni, et kogemuse taga aimamisi nähtud
ongi 'tervik-pilt', see on 'fookus', -- vaatleja
asukoht, kes samastab end nähtumustega.3
Säärane katse on aga lahendamatu kui "ülessanne"
-- seada teadmuse tõdelus banaalseima väljenduse teele. See ei
ole lahendatav kui ülessanne, see oleks tühistatud juba alguses
ja teisalt saab varjatud olemuslikkus hämmastunud vaatleja pilgu
ees laiali laotuda... Vahendada reaalsust, et mitte seda
kogeda...
Nihilism on lause mis algab küsimärgiga ja säärasena
on see kui meeleolu väljendus, seisukoha-võtmine, mis ei ole
tegelikult mitte "filosoofiline koht", st. -- nihilistlik
mõtlemise viis jääb küll tinglikult "filosoofia sisse",
filosoofia kui distsipliini raamidesse, aga suhtestub
traditsioonilise lähenemisega väga distantseeritult, mis
võimaldabki kriitikat.
Nõnda on nihilism mõistetud lähenemisena, mis seab põhimõttelise
kahtluse alla nõudmise filosoofilise "tõe" järele.
See vahendab kogemust kõikkehõlmavast eksistentsiaalse
ebakindluse, -- 'põhjatuse'
–
tundest. Sellest saab metafüüsilise nihilismi lähtealus, mis on
aga paradoksaalsel kombel, -- 'alusest'
(das Grund) täiesti vaba, -- See on 'tühjuse'
(die Leere, das Nichts, le Neant, nihil, niente) kirjeldamatu ja
talumatu seisund ,
'tunne'
mis on ennast kogeva mõtlemise aluseks. Fiktiivselt peatatud
hetke "kogematusest" lähtuma seatud suunitlematult
kardinaalne teisenemise akt, -- 'hüpe'--
teadlikuse sees,
Fr. W. Nietsche vahendab seda kogemust
metafoorilisel kombel: "kuristikel kõndimine", --'
kuristikust üle-minekust' saab 'vaba langemine' iseoma
'põhjatusse',--die Fall-sucht --"langemise tung"...
Seevastu M. Heidegger kõneledes olemisest, mis on avanenud
oma mitteolemise poole, kirjeldab viimast kui "põhja-tust"
(der Ab-grund), Fr. Kafka räägib "merehaigusest
kuival maal". Kõneluse objektina on see vahetult saavutamatu,
osutatav vaid toimiva mõjuna, mis tühistab ja kujundab ümber
reaalsuse ilmnemise vorme.
Sellega on osutatud ka 'kunsti' tähendusele
nihilistliku tõdeluse teel. Nõnda Nietzsche oma teoses
"Die Fröhliche Wissenschaft": "Kui
poleks säärast näivuse palvelemise viisi /kui kunst/ -- oleks
see üldiseim vale, et võlts on teadvalt tunnetava mõtlemise
eelduseks otse talumatu. /.../ Kunst näivuse h e a
tahtena." (2.Bd. §107). Vaid kunstiteose vahendusel võidakse
kogeda autentseimat põhjatuses avanevat surelikkuse elamust.4
Ehk: G. Vattimo sõnastuses: "Esteetilise teadlikuse
punktuaalsus on viis, kuidas subjekt adub hüpet oma surelikkuse
põhjatusse (Ab-grund)." (G.Vattimo: "Läpinäkyvä
yhteiskunta", Helsinki, 1993; „Gaudeamus“, lk.11.)
Nihilistlik
arutlus esitab loomingule nõudmise alustada nö.- "tühjast
kohast", -- võimalikult distantseeruda varasemast
"ülerahvastatud mõttemaailmast", näiteks --
dehumaniseerida kunst, et pääseda "ühiskondliku looma"
kitsastest raamidest ja kaasuvast otsekui "tühjade vaatide
kõminast"... -- See on ka üks kunstiloome eeldusi --
'tabula
rasa' --
tühjaks tehtud ruumi elamus -- ja täita
see
maailm
uute vormide, kujundite ja värvidega.
Fr.
Nietzsche sõnastuses:
„...
See astraalne korrastatus, milles me elame, on erand; see süsteem ja
seda eeldav arvestatav kestvus on jällegi teinud võimalikuks
erandite erandi: orgaanilise elu moodustumise. Tervikloomuselt on
maailm seevastu igavesti kaos, mitte selles mõttes, et selles
puuduks kausaalsus, vaid seetõttu, et selles ei ole korrastatust,
järgnevust, vormi, ilu, tarkust, ja mis kõik olekski oma
nimetustelt kõik meie esteetilised inimlikustamised.“ /.../ „Olegm
ettevaatlikud ütlemaks, et looduses on seadusi. On vaid vältimatusi:
seal ei ole kedagi käskijaks, ei kedagi kuuletumas, ei mingeid
reeglite rikkujaid“ /.../ „... -- Olgem ettevaatlikud mõtelmast,
et maailm igavesti uut loob. Ei ole mingeid igavesti vältust omavaid
substantse; aine samasugune eksitus kui eleaatide jumal.“
5
-- Ja miks mitte siis ka uute väärtuste, seaduste ja
jumalatega? -- Taandada aksioloogilise olemise atribuudid
nö.-"vahetusväärtusteks", -- millekski küsitavaks --
"Jumala surmaga" on "kõrgemad väärtused"
tühistatud, ja isegi juba sääraste vajadus üldse... Nietzsche
'täielik nihilism' kui kõrgemate väärtuste puudumine.
Nietzsche ei kuuluta mitte niivõrd uusi ja
"õigemaid" subjektiivseid väärtusi senikehtinute
asemele, vaid teeb midagi olemuslikumat, -- taandab "tõesuse"
mõiste kõikkide teiste nö.- "vahetus-väärtuste"
kilda. Seega ei ole "tõde" enam "ülimaks
mõõdupuuks", millega asjadele-olude kaalu mõõta, vaid üks
tähendusest tühi väärtus teiste omasuguste seas. Ehk midagi,
mille väärtus-sisu tuleks alles "kaalumisele võtta"...6
Subjektiivses
plaanis tähendab selline seisukohavõtt paradoksaalset nägemise
viisi, võimalik, et nö.- "rakenduslikust küljest" ka
-- ebakindlust praktilise teotsemise vallas. Kui
kõik
on lubatud, siis on sellega ka öeldud, et miski pole
"eelistatavam", -- ükski võimalik 'suund'
ei ole "õigem" kui teised. Aga ka selles punktis nõnda
võimalik vaid meelevaldselt "peatatud hetkes".
-- Hinnangulised otsustused kaasuvad ka toimimatuses,
Nietzsche puhul oluline rõhutada, nö.- tingliku kehtivuse
osa remütologiseeritud maailmapildis. On 'väärtusi', mis
on kehtima seatud alustava otsustamise käigus, -- nõnda nt.- 'elu'
ehk olemine, -- mis ei kehti aga samuti mitte "ise-enesest"
või, et -- "nii on tavaks", -vaid lähtuvalt valikust:
jätta enese kanda "see koorem"... Väärtusena mõistetud
'elu' allutab enesele järgnevalt kõik sekundaarsema, seda
lähtuvalt mainit autori eriomasest nö.- "füsioloogilisest
determinismist" lähtuvalt.
Hinnangulisus, mis sel puhul ilmneb, on rõhutatult
'tingliku' loomuga. See mille alusel mingi väärtushinnang
langetatakse ei ole mitte "tõde", vaid läbinisti
tinglik ja hetkenõudmiste suvast dikteeritud "vahetu
paratamatus", -- seega siis midagi, -- mis ei allu mingile
kriitikale.
Täieliku nihilismi "asukoht" on just
teadliku mõtte alguses, see on otsustav aga mitte "elamiseks
sobiv koht". Selle teadvustamisest sündiv ahistus ja rahutu
kindlusetus on midagi, mis üha kaugemale "lükkab", aset
leiab kogemuse intensiivsuse kasv.
Mitte mõista seda "kuristikel käimist",
pideva vaba langemise tunnet millegi ahistavana. See on olemise
vahetamatu antus. Paradiisi kujutelm oleks kui välja mõeldud
selleks, et luua petlikku illusiooni läbini staatilise,
muutumatult turvalise olemise võimalusest.7
Dekadentlik lähenemine, mis jutlustab stagnatsiooni
järgides enesega rahulolu väiklaseid loosungeid: "Ohutus
ja kindlustatus". "Mõõdukus". "Ei mingit
riski ilma maksimaalse garantiita", jne. -- Midagi, mis on
elule vaenulik, kuna viimane alati vaid dünaamiline ja pidevalt
teisenev, ja konfliktne (vrdl juba Herkaleitos).
See, mis sunnib mõtlema "õhukesele jääle"
jalgade all ja sellele põhjatusele kuhu aina langetakse ja
lõplikult kaotakse on vahendatud surma "kogem(at)uses".
-- See, mis elu konstitueerib ja sellele üldiseima
suuna ja vahetult olemise teadmise annab on tühjus, mis paikneb
mõeldamatus kohas ja sõnade taga – midagi, mis igal hetkel
annab olemise võimaluse selles põhjatus vastandatuses kõigele
ümbritsevale, -- iga asi, mõte või antus on kui alatises
tõdeluses oma olematusega silmitsi seatud... Ja vahest saabki
alles nõnda, alles siis tegelikult olevaks...? M. Heidegger:
"Olemine, mis on pöördunud oma olematuse poole".
Eksistentsialistliku käsitluse järgi (A. Camus,
J-P. Sartrè, K. Jaspers. K. Löwith, jpt.) on olemine adutud
subjektiivsetes mõõdetes, Nietzsche ennetav vastuväide
kõlaks vahest: ei saa kehtida subjektiivseid tõdesi lahus
objektiivse "rohkem kehtivast". Subjektiivsus on nõnda
kui "poolik tõde", mis ei ole veel 'lõpetatud'...8
Vastupidiselt levinud arvamusele on Nietzsche
näol tegemist subjektiivsuse kriitikuga, kes kõneleb
Herakleitose vaimus elust, mis on kestev konflikt, milles
üksiku osaks on end kehtestada või alluda "teiste"
kehtestatud piiravatele reeglitele. Üksik taotleb täielikumat
olemist, enesetäiust üldises. Võib-olla ainult nõnda on enam
võimalik saavutada terviklikumas nägemises antut. Ja nõnda taas
leida kaotatud ühtsus inimese ja tema iseoma maailmaga
suhtestatuses.
Fr.
NIETZSCHE: „Zur Genalogie der Moral“.
Teine uurimus. „Süüdlaslikkus“,
„halb südametunnistus“ ja muud selletaolist.“
(Aforism
2:) „... nõnda leiame selle puu otsast küpseima viljana
suveräänse
indiviidi,
vaid endataolise, kommete tsiviliseeritusest jälle lahti pääsenu,
autonoomse ületsiviliseerunud indiviidi.“ /.../ „... inimese
kellel on oma sõltumatu ulatuslik tahe, kellel on luba
lubada--“
(Aforism 8:) „...
äärmiselt saatuslik filosoofiline väljamõeldis mis kunagi
valmistati esimest korda Euroopa tarvis, väljamõeldis et tahe on
„vaba“, et inimene on tingimata spontaanne heas ja kurjas, kas
see ei ole tehtud ennekõike selle arusaama õigustamiseks et kas
mitte jumalate inimese poole, inimliku hüvelisuse poole suuniteltud
huvitatus millaski
võiks teostuda.“9
Üks arhailiseim kujund varasemate etnoste hulgas
on olnud nn. "maailma puu", (vrdl. „Kalevala“),
mis tähistas vertikaalse projektsiooni horisontaalse mõõtme
sees, otsekui -- "lõikumise" keskne punkt, millel
üldiseim korrastatus lasus. Seda on peetud eriti primitiivse
mõtlemise näitajaks aga on ometi õige rafineeritud küünilisust
nt. nende aborigeenide tegevuses, kes uutele jahimaadele
siirdududes ei unustanud kaasa tassimast teatud rituaalset
sammast ja seda uues kohas keset küla jälle püsti
ajamast, et -- kord ikka valitseks.10
Tundub, et siin peitub vihje ka tänase päeva jaoks,
kus mõte mingisest keskse stabiilsuse punktist on plahvatanud
"lokaalsete" – etniliste, kultuuriliste, esteetiliste,
vms. vähemuste paljususeks. (G. Vattimo, samas.)
Erinevuste esilekerkimine ei tarvitse ise-enesest
tähendada midagi läbini anarhilist, -- nagu G. Vattimo
selle kohta ütleb: "ka murdekeeled järgivad süntaksi ja
õigekirjutuse reegleid". („Läpinäkyvä yhteiskunta“;
sealt: "Onko postmoderni yhteiskunta läpinäkyvä?",
Helsinki, 1993, „Gaudeamus“, lk. 20). Teisalt võib aga küsida:
mida 'enamat' on sellega saavutatud?
Fr.
Nietzsche
sõnadega: „...
Polüteismist johtuv suurim kasu.
-- Et üksikindiviid seab endale kehtima oma ideaalid ja tuletab
neist oma seadused, rõõmud ja õigused – seda on kõigiti peetud
senini kõige kohutavamaks inimlikuks eksituseks ja tõeliseks
ebajumalakummardamiseks: need vähesed, kes on seda kunaski söandanud
teha, on alati tundnud vajadust kaitsta end ka omaenda silmis, ja see
kaitsekõne on üldiselt kõlanud nõndamoodi: „mitte mina! mitte
mina! Vaid mingi
jumal
minu kaudu!“ Jumalate loomise imelises kunstis ja väes –
polüteismis – suutis see instinkt ennast ehtida, puhastuda,
täisutada, õilistuda...“ 11
Hilismodernistlikus ühiskonnas on valitsevaks
pluralistlik tõlgenduste paljusus millede sama-aegne "kehtivus"
tühistab "õige" nägemuse ja hajutab kunagise
tervikpildi killud sekulaarseisse mikro-kosmostesse kehtima, ning
anti-absoluutsuse raamides on terviklikuma nägemus juba
võimalusenagi välistatud. "Tõde" lõppes sealtmaalt,
kui "tõdesi sai liiga palju". Ei ole enam "objektiivselt
tõese" ja alati kehtiva terviku hõlmamise vahendeidki.
Erisuste esilekerkimisega seonduv "vabanemise" illusioon
on vaid pinnapealne näilisus.
ANDRÈ
MAUROIS:
„...
Me nimetame mõtteks inimese püüet sümboleid ja kujutelmi
kombineerides aimata või ette näha mõju, mida osutavad inimese
teod tõelistele asjadele. /.../ Et
hästi tegutseda, selleks peame katsuma hästi mõelda...“
(Pascal). /.../ „... Ja tollele meeletule lootusele,
et puhas mõistus võiks kunagi läbi saada ilma kogemuseta, tõmbas
kriipsu peale Kant: „Oma
teamiste avardamise kires arvab mõistus, selles oma võimu tõendust
nähes, avanevat enda eeslõpmatu vaatevälja.“ /.../ R.
Descartes:
„...
Juhtida oma mõtteid korrapäraselt, liikudes lihtsamate juurest
keerulisemateni... Jaotada raskused nii paljudesse osadesse kui
võimalik... Teha kõikjal nii täielikke loendusi ja nii üldisi
ülevaateid, et võidaks kindel olla – midagi pole vahele jäetud.“
/.../
Von
Goethe:
„... Mõelda on lihtne / kuid tegutseda on raske; maailmas tuleb
aga tegutseda oma mõtte kohaselt.“12
Kui keegi räägib murdekeeles, või on eristunud
mistahes isoleeritud "keele-mängu" raamidesse (vrdl.
L. Wittgenstein) ollakse samas ju pidevalt teadlikud selles, et
konkreetne murre ei ole mitte ainuke "keel", vaid üks
paljude hulgast.
Aga see tähendab ka otsekui oleks konkreetne erisus,
selle tõekspidamised ja väärtused kuidagi "vähem
õiged-kehtivad". Iga erisus kui ohustaks mingi konkreetse
"tõe" kehtivust, -- ükski "lokaalne absoluut"
ei tohi sallida enese kõrval teisi sarnased, -- siit teotsemine
deviisil: "hävitada või meie usku pöörata!"
"Konstruktiivseks dialoogiks" aga puudub
igasugune võimalus, kuna ei ole "ühist keelt", -- ei
mingit mõistmise võimalust.13
Väljapääsuna sellest ummikust olgu viidatud jälle
kunsti radadele. -- Esteetiline elamus paneb inimesi nägema
teisi erinevaid maailmu harjumuspärase kõrval ja paljastab
viimase juhusliku ja relatiivse loomuse, -- näitab seda
'vanglanagi' , kuhu oldakse meelevaldselt isoleeritud. (Vattimo
,samas).
See koht, kuhu nõnda võib sattuda on aga
kindlasti problemaatilisem, vahest ohtlikumgi. Ei saa anda
kellegile sellist vabadust, mida ei olda valmis kandma ja
millega ei osata midagi "peale hakata". Vastupidisel
juhul kerkib aga küsimus, -- milleks eelistada mõnda teist
ümbritseva tõlgendamise viisi kui kõik need liigagi sarnased,
'liiga inimlikud'... Kas on üldse võimalik maailma
näha enam kogu selle 'ulatuses', -- elada avaramas,
salapärasemas ja veetlevamas maailmas? Otsida nüansseeritud
varjundi-rikkust, kui selle asemel pakutakse räiget
värvikirevust.14
Nietzsche arvab selle võimaliku olevat kui
kasutada selleks re-konstruktsiooni meetodit, nö.-
"oma-müüdi-loomet", -- mis asetaks maailma "tagasi
keskmesse", fokuseeritud pilgu alla. See tähendab
kehtestada tinglikult kehtivad väärtused ja ideaalid. Ja
järgida neid siis kui ise-oma loodud maailma, -- 'uskuda'
püsti seatud jumalakujudesse, -- esteetiline mäng suletud
ringis... Sellises pürgimuses on ka nostalgilisi momente, --
ennistada algse ja ehtsamana kujutletud varasemad – väärtused,
näiteks.15
Siiski ei lange see viimane kokku Nietzsche
"täieliku nihilismi" tasandil kehtivate nõudmistega, --
radikaalne (aksioloogiline) nihilism ei tarvitse kattuda nostalgilise
"neo-traditsionalismiga".16
'Täielik nihilism' pürib näitama, et
olemine ei tarvitse tähendada sama mida stabiilsuse ja
kindlalt püsivate väärtustega tasakaaluna, -- kõigile
sobivaimana või otse "ideaalse paratamatusena"
esitatakse. Säärasena on nihilistlik mõttesuundumus seatud
piiride taha vaatamise katse.17
--
Mis jääb alles pärast ülimate väärtuste, -- jumalate surma, --
kas jääb midagi ja milleks üldse, midagi... Ja muidugi, --
Nietzsche,
kõneles küll 'täielikust
nihilismist'
lõplikuse kõlal aga ometi kui millestki veel saavutamatust,
millest saab alles -- "kahe järgmise aastasaja teema"...18
Fr.
Nietzsche
ja „Nõnda
kõneles Zarathustra“
ja selle kuulus finaal, hämmastavltki kena poeem sellise
sümfoonilise poeemi (vrdl. Richard Strauss) lõpetuseks, teemal:
„Nietzsche ja sissejuhatus euroopalikku nihilismi kui õpetusse“:
„...
Oo inimene! Kuulata!
See
sügav kesköö – mida ütleb ta?
„Ma
magasin, ma nägin und --,
„Nüüd
saabunud on ärkamise tund: --
„Maailm
on sügav nagu kaev,
„Ja
sügavam kui päeva arvamine.
„On
sügav valu, sügav vaev --,
„Rõõm
aga sügavam kui vaevlemine:
„Vaev
ütleb: möödu! Valu: mine!
„Rõõm
aga tahab: olgu igavik --,
„--
pikk, sügav, sügav igavik!“19
___________________________________________________________
1
ARTHUR
SCHOPENHAUER: „ELUTARKUS.“ // „Aphorismen zur Lebensweisheit.“
Tartu,
1940. // „Eesti Kirjanduse Selts“. // Tõlkinud & järelsõna:
L. Anvelt. // Lk.: 5-280. //
2
FRIEDRICH
(WILHELM) NIETZSCHE: „DIE FRÖHLICHE WISSENSCHAFT“ (La gaya
scienza). Aforismid 2 & 3 (I. raamtus). [Edaspidi: markeeringud
rooma numbrites viitavad mainitud teose viiele raamatule;
sulgudes toodud araabia numbrid viitavad mainitud teoste raamatute
aforismidele.]
3
Nietzsche: „Die fröhliche
Wissenschaft“, (I raamat, aforism 19:)
„... Kuri.
--
Uurige parimate ja loomingulistema inimeste ja rahvuste elu ja
küsige endilt, kas võib puu, mis peab sirguma uhkesti kõrgustesse,
tulla toime ilma halbade ilmade ja äikeseilmadeta...“ /.../ (I.
20.) „... Olla õilis – see vahest tähendas kunagi, et inimesel
on peas palju meeletusi.“ /.../ (I. 26.) „...Mis
on elu? --
Elu – see on: lakkamatu sellise endast kõrvaldamine, mis tahab
surra; elu – se on julmus ja leppimatus kõige kohta, mis meis, ja
mitte vaid meis, muutub nõrgaks ja vanaks.“
4
Fr. Nietzsche, „La gaya scienza“: (I.
raamat, aforism 100:) „... Vajatakse terveid sugupõlvi, et
mõeldaks välja vähegi viisakas ja sobilik kiitmise viis: ja alles
väga hilja saabub aeg, millal isegi kiitmisessegi on sugenenud
mingitki vaimsust ja geniaalsust.“ /.../ ( II. raamat, aforism
107:) „... Suurim
tänuvõlg kunstile.
-- Juhul kui me ei oleks kiitnud heaks kunsti ja mõelnud välja
sellist ebatõelisuse palvelemisviisi: siis oleks see üldise
ebatõelisuse ja valelikkuse tõdemus, mida meile vahendab teadus –
see tõdemus, et näivus ja eksitus on iga teadva ja tundva
olemasolu eelduseks --, see oleks täiesti talumatu.“ /.../ „Aga
nüüd on meie ausameelsusel olemas vastupanujõud, mis aitab meid
vältima selleiseid järeldumisi: kunst näivuse hea
tahtena.“
5
Fr. Nietzsche: „La gaya
scienza“: 3 raamat, aforism 109.
6
Fr. Nietzsche, „La gaya
scienza“: (I.
raamat, 54. aforism:) „... Teadlikus
näivusest. --
/.../ „... -- mina ärkasin äkitselt keset seda unenägu, aga
vaid jõudes selle tõdemuseni, et näen und ja mul tuleb
jätakata oma unenägemist vältimaks hävingut: nõndasamuti kui
uneskõndijal tuleb näha und edasi, et ta ei kukuks. Mis on nüüd
mulle „näivus“! Tõesti mitte mingigi olemuse vastand...--“
(II. raamat. 58 aformism:) „... -- Aga ärgem unustagem sedagi:
kui tahetakse pikkadeks aegadeks luua uusi „objekte“, piisab,
kui loodakse uusi nimetusi ja hinnanguid ja tõenäolisusi...“
7
A. Schopenhauer: „Elutarkus“:
„...
kõrgeimaile vaimudele, keda tavaliselt nimetatakse geeniusteks.
Ainuüksi geenius võtab asjade olelu ning olemuse tervenisti ning
absoluutselt oma teemaks, püüdes väljendada oma sügavat
käsitlust sellest...“, (lk. 43.) /.../ „... vaimseist
naudinguist.
Tema olelut ei elusta tung tunnetada ja taibata tunnetuse ning
taipamise enda pärast ega sellega suguluses olev esteetilise
nautimise tung.“, (lk. 48.) /.../ „... -- see on lunastus ja
immuunsus inimliku eluga kaaskäiva puuduse ja häda suhtes, see on
vabanemine üldisest teoorjusest, sellest inimlapse loomulikust
osast. Ainult saatuse seesuguse soodustuse puhul ollakse sündinud
tõeliselt vabana...“, (lk. 57.) /.../ „... Järelikult meie
õnneks aitab palju kaasa selle väärtuse õige hindamine, mis
ollakse iseendas
ja enda
jaoks,
võrreldes sellega, mis ollakse teiste
silmis.“, (lk. 62.) /.../ „...Inimese oma õnne seisukohalt, mis
on meie taotluseks, on asi hoopis teisti ja tuleb pigemini laita
teiste arvamusele liiga suure väärtuse omistamist.“, (lk. 65.)
/.../ „.. tulemuseks uskumatult suur meelrahu ja rõõmsuse tõus
ja samuti kindlam ning julgem esinemine ja igati teesklematum ja
loomulikum käitumine. /.../ [ilus on raske]“, (lk. 69.) /.../
„... Sest ainult kindel, seesmine, vangutamatu veendumus oma
ülekaalukais paremustes ja erilises väärtuses teeb tõeliselt
uhkeks. /.../ Et uhkuse juured on seega veendumuses,
ei sõltu ta nagu kogu tunnetuski meie
meelevallast.“,
(lk. 70.) /.../ „... Olen küllalt sageli vaeva näinud, et leida
inimese loomalikus või mõistuslikus loomuses mingit paikapidavat
või vähem tõenäolist /.../ ... vaid selgeile mõisteile
tagasiviidavat alust...“, (lk. 103.) /.../ „... Kõige õilsamal
teol on ainult toime; geniaalne töö seevastu elab ja mõjub hästi
ning ülendavalt läbi kõikide aegade.“, (lk. 113.) /.../ „...
Harilikult on isegi nii, et mida kauemini kestab kuulsus, seda
hiljem ta ilmub, nagu valmib ju aeglaselt kõik, mis on
eeskujulik.“, (lk. 116).
8
Fr. Nietzsche: „Zur Genealogie der Moral.“ (III. uurimus,
aforismid järgnevalt:) 24.:
„...“Midagi ei ole tõsi ja kõik on lubatud“ ... Nii, see
oli
vaimu vabadus,
sellega
oli
tõrjutud
ka usk isegi tõesse...“ /.../ 25.: „... -- kunst milles suur
vale
pühitsetud saab, petmise
tahe
millel on poolt kõnelemas häid südametunnistusi, just see on
askeetliku ideaali vastand palju põhimõttelisemal kombel kui
teadus seda on.“ /.../ 27.: „... Kõik suured asjad hävinevad
iseenesest, enda kummutamise teel: seda nõuab elamise seadus,
vältimatu „endavõitmise“ seadus elu olemuses--“
9
FRIEDRICH
(WILHELM) NIETZSCHE: „Zur Genalogie der Moral“.
(II. raamat) „Teine uurimus. „Süüdlaslikkus“, „halb
südametunnistus“ ja muud selletaolist.“ (Aforismid 2 & 8).
10
Fr. Nietzsche: „Also sprach Zarathustra“: „Nõnda kõneles
Zarathustra“: „...
Õudne on inimese olemasolu ja ikka veel mõttetu: pajats võib
saada talle saatuseks. Mina tahan õpetada inimestele nende olemise
mõtet: ja see on üliinimene, välk pimedast pilvest, mille nimi on
inimene.“, (lk. 12.) „... Oma eesmärgi poole tahan ma minna ja
ma käin oma käimist; hüpata tahan ma üle kahklejaist ja
kõhklejaist. Nii olgu minu asutmine nende kustumine“, (lk. 15.
(Sõnamäng: Gang
– Untergang.
Red märkus.)). „... Süütus on laps ja unustus, uus algus, mäng
edastveerlev ratas, algliikumine, püha jaatus. /.../ ... loomise
mänguks on vaja püha jaatust: oma
tahet tahab nüüd vaim, oma
ilma pärib ilmakaotanu.“, (lk. 17.)
11
Fr. Nietzsche: „La gaya scienza“, (III. raamatu aforismid: 143
& 150:) „...
Pühakute
kriitikat.
-- Kui tahta saada endale mingi hüvelisus, kas tuleb seda tahta
just nimelt selle kõrgeimas avaldusvormis? -- nõnda nagu
kristlikud pühakud seda tahtsid ja vajasid: nad nimelt võivad
taluda
elu vaid mõeldes, et iga nende hüvelisuse nägija peaks iseennast
halvustama. Aga mina nimetan hüvelisust, mis nõndamoodi mõjub,
brutaalseks.“
12
ANDRÈ
MAUROIS: „Un art de vivre“. // „Kunst elada.“ (C: 1939).
ALAIN: „Propos sur le
Bonheur.“ // „Mõtteid õnnest.“ („Kunst olla õnnelik.“)
// (C: 1928). Talinn, 1994. / Kirjastus: „Aed“. / Tõlk: A.
Aspel. / Esmatrükk: Tartu, 1940. / „Eesti Kirjanduse Selts.“ /
(„Elav Teadus“ 104-105.). / Lk.: 3-142. Tsitaadid lk.: 8-25.
13
Fr. Nietzsche: „La gaya scienza“: (IV. raamat, aforism 297:)
„...
Võida
vastu väita.
-- Igaüks teab nüüd, et võime taluda vastuväiteid on kõrge
kultuuri tunnuseks! /.../ „... ja see on õieti meie kultuuri
tõeliselt suur, uus ja hämmastav saavutus, vabanenud hinge suurim
samm edasi: kes seda vaid teaks?“ (IV. raamat, aforism 300:) „...
Teaduse
esmased saavutused.
-- Arvate nõnda et teadused oleks tekkinud ja arenenud, kui neile
ei oleks eelnenud võlurid, alkeeemikud, astroloogid ja nõiad
nendena, kelledel on esmalt pidanud oma lubaduste ja veenmisega
panna inimesed vajama ja janunema salajasi
ja keelatud võimusi
ning ka leidma neist naudingut?“
14
Fr. Nietzsche: La gaya scienza“: (III. raamat, aforism 165:)
„...
Eitajate õnnest.
-- Kes iganes keeldub millestki põhjalikult ja pikkadeks aegadeks,
see võib hiljem, juhuslikult taas kohates seda, millest oli kunaski
keeldunud, pea-aegu arvata ennast leidnud seda otsekui esimest
korda, ja kui õnnelik ongi iga leidja! Olgeim tragemad kui maod,
kes puhkavad liiga kaua sama päikese paistel.“ /.../ (III.
Raamat, aforism 173:) „... Olla
sügav ja näida sügav olevat.
-- See kes teab, et on sügavameelne, see prügib selguse poole; kes
aga soovib näida sügav suurema hulga silmis, see üritab hämar
näida. Suurem hulk nimelt peab sügavaks kõike mille põhjani see
ei suuda tungida: see on nii pelglik ja soovimatu sügvasse vette
astumast.“
15
Fr. Nietzsche: „La gaya
scienza“: (III: raamat, aforismid järgnevalt:) 216.:
„... Hääles
peituv oht.
-- Kui omatakse väga valju häält, on peaaegu võimatu mõelda
midagi delikaatselt.“ /.../ 217.: „... Põhjus
ja tagajärg.
-- Enne tagajärge usutakse teistesse põhjustesse kui peale
tagajärge.“ 231.: „...„Põhjalikud“.
-- Need, kes on aeglased oma teadmistes, arvavad,et aeglus kuulub
teadmiste hulka.“ 232.: „... Unenäod.
-- Me kas ei näe üldse und või näeme huvitavaid unenägusi.
Tuleb õppida samuti ka ärkvel olema: -- mittegi üldse võis siis
huvitavalt.“
16
Fr. Nietzsche: „Zur Genealogie der Moral“: (Kolmas uurimus:
„Mida
tähendavad askeetlikud ideaalid?“
(III.)
Aforism: 4: „...
Täielik ja ehtne kunstnik on kõikideks aegadeks eraldatud
„reaalsest“, teglikust; teisalt peaks olema mõistetav et ta
võib vahel ajendatuna lootusetusetusest väsida sellest seesmisest
eksistentsiaalsest igavesest „ebarealistlikusest“ ja
valelikkusest – ja et ta siis vahest üritab korra ka tungida
sellesse, mis on tal rangemini keelatud: tõelusesse, üritades olla
tõeline.“ /.../ (Aforism 5:)„... Nad vajavad alati kõige vähem
kaitset, toetust ja põhejndatud autoriteete: kunstnikud ei ole
kunagi teistest nii eraldatud, üksi olemine on vastuolus nende
sügavamate vaistudega.“
17
Fr, Nietzsche: „La gaya scienza“ (V raamat, aforism 374:) „...
Uus
„ääretus“. --
Kui kaugele ka ei ulatuks olemasolu perspektiivne loomus või,
veelgi rohkem, kas on sellel veel mingi teine loomus, kas mitte
olemasolu ilma tõlgenduseta, ilma „mõtteta“ just ei muutu
„mõttetuseks“, kas mitte, teisalt, kogu olemasolev ei ole
olemuslikult tõlgenduslik
olemasolu --“ /.../ „... Maailm on vastupidiselt muutunud meie
jaoks taaskord „ääretuks“: kuivõrd me ei või tõrjuda seda
võimalust, et selles
sisaldub ääretult palju tõlgendusi.“
(V. raamat, aforism 381:) „... Mõistetavus-küsimusest.
-- Kui kirjutad, ei taheta vaid mõistetuks osutuda, vaid tahetakse
ka samavõrd kindlasti vältida sellist võimalust. See ei osutu
üldsegi mingi raamatu kriitikaks, kui keegi loeb seda
mõistetamatuks: just see võib olla kuulunud selle kirjutaja
eesmärkide hulka, -- ta ei tahtnud,
et „keegi“ teda üldse mõistakski. Tahtes ennast väljendada
kõrgeim hing ja maitse valib alati ka oma kuulajaid; valides neid
seab ta samas piirid „teistele“.
„NÕNDA
KÕNELES ZARATHUSTRA. Raamat kõigile ja ei kellegile“. //
Tallinn, 1993. // Kirjastus: „Olion“. // C: 1932. (1. trükk,
Tartu). // Tõlk: J. Palla + J. Sepmer´ järelsõna. („Eesti
Kirjanduse Selts“.). // Lk.: 5-236. /..../ „... Ma õpetan
teile üliinimest. Inimene on miski, mida peab ületama. Mis
olete teinud ta ületamiseks?“, lk. 7. /.../ „... Mitte teie
patt –teie rahulolu piskuga kisendab taeva poole, teie ihnus teie
patuski kisendab taeva poole!“, lk. 8. /.../ „... Vankumatu on
minu hing ja kirgas kui mäed hommikutunnil. Aga nad peavad mind
külmaks ja mõnitajaks kurjade naljadega.“, lk. 11.
19
FRIEDRICH
NIETZSCHE: „ALSO SPRACH ZARATHUSTRA“. Lõpetav luuletus, lk 220.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar