G.
Vattimo & "apologeetiline  nihilism"
G. Vattimo & „The aplogethic Nihilism“ //
„Die apologetische Nihilismus“. // „Apologeettinen nihilismi“.
 Järgnevale  on võetud  aluseks  Gianni  Vattimo 
artklid, põhiliselt  tema 1991 a.  ilmunud  "Nihilismi
apoloogia", samuti ka "Nihilism ja  postmodernsus 
filosoofias"  (esmakordselt ilmunud 1984).         
 Lisaks  neile, oponeerimaks -- Guido Albertelli "Gianni
Vattimo  nihilismi apoloogia" aastast1995 (e.k.-"Akadeemia"
7/1995 ,lk.1434-1482). 
 Ülevaade  on  koostatud lähtudes vaatekohast, mille
järgi  ka nt Vattimo  ise  ( nagu  viimase   järgi ka  nt.
Heidegger ) on "tagasipaigutatav"  Nietzsche  poolt 
tõstatatud  nihilismi  saamise/toimimise protsessi. St.- mitte 
järgida Vattimo tõlgendust  Nietzschest (kus see ei ole just
vältimatu), vaid proovides  tõlgendada Vattimot  võimalikult --
"Nietzschet järgides." 
 Nietzsche  käsitlusest  lähtuma  seatult on  järgnev
 tõlgendus  kindlasti  fargamentaarne, -- kuna Nietzsche lähenemist
iseloomustamaks just   asüstemaatilisus, sellest tuleneva  kohatise 
nö. - näilse vastuolulisusega, --  ja samuti  sellega  ka  
pürgides  ületama   paradoksaalset stiili kammitsevaid 
reeglipärasusi. 
 Alustuseks  püüda  määratleda  Vattimo positsiooni 
 nietzscheliku nihilismi suhtes. -- Selleks  on järgnevalt
käsitletud  pikemalt  üht Vattimo poolt toodud  tsitaati
Nietzschelt. -- 
 --
Vattimo  tsiteerib  oma  asukohta märkides   Nietzsche  "täieliku
 nihilisti"  kujundit, mis toodud 
Wille zur Macht'i
 algusest  ja  lahtiseletatult  märgib – "situatsioon, kus 
inimene veereb  keskpunktist  välja 
x-suunas."
("Nihilismi apoloogia", lk.1434).
 Vattimo  viitab  siinkohal  Nietzsche  definatsiooni 
sarnasusele  heideggerliku  "nihilismi"  määratlusega,
millega aga otsekui --  "libisetakse"   eeltoodust üle,
kuigi  antud  definatsioon  on Nietzsche  positsiooni  piiritledes  
keskse tähtsusega.
 Kasutatud  "keskpunkti" kujund nimelt mitte 
märkimaks "iseenesest antud"  v. alustavat  positsiooni
vaid  kui teatud  vahe-(lõpp-?-)etapi   asukohta, mis pigem, --
alles  saavutatav. 
 Võimalikud vähemalt  kaks  tõlgendust. Ühelt poolt 
võib  "keskpunkt"  tähistada   "hinnangulisele 
maailmale" e. tavapärasele (millega  ei ole mõeldud  ainult 
nö.- "teistele omast", vaid üldiselt tava- v.
Harjumus-pärast) -- omast  keskse  legitiimsuse (kui  nt. absoluutse
"mõõdupuu")  "asukohta",  missugusest  "kohast"
 siis    'täieliku nihilismi'  toimumise  läbi --   "välja 
veeretakse".
 Teisalt
 on võimalik  ka eelnevale mõneti vastandlik  tõlgendus, --
nietzschelik  
'keskpunkt' 
ei tarvitse  kokku langeda  tava-legitiimsuse harjumuspärase 
"keskmise punktiga". On  rohkem  tõenäoline, et see
tähistab  pigem  nö.- "nihutatud  keskpunkti", mida võiks
iseloomustada  lausa  tava-legitiimsusele  vastanduvana. 
 Nii
võib  Nietzsche  'keskpunkti'-kujund
 tähistada  hoopis olukorda  kus säärane   "stabiilsuse 
kese"  üle-üldse     puudub. --  So. -- 'keskmeta',
jumalata  maailma, -- seega midagi ebastabiilset ja kaootilist, mis
vastandatud   nö. -- "tsentraliseeritud"  e.  absoluutse 
legitiimsuse  "keskpunkti"-sidusale  maailmapildile. 
 Nietzschet  tsiteerides: "See astraalne
korrastatus, kus me  elame on erand /mis/... on  teinud võimalikuks 
erandite  erandi: orgaanilise  elu  tekke.../.../... Üldiselt 
loomuselt  seevastu on maailm igikestev kaos... /.../ ...seal  ei ole
ei korda, vormi, ilu, tarkust, /so.-/...esteetilised 
inimlikustamised, mis sisaldavad  juba 'hinnangut'. Aga kuidas
saaksime taunida v. hinnata kõiksust! / Mingi   esteetiline v.
moraalne  hinnang ennekõike, -- ei  puuduta  seda!“ (Die Fröhliche
Wissenschaft §109).
 Selline
 'keskpunkti'-tõlgendus
 seostub  ühe  teise  Nietzsche puhul  "keskse punktiga",
-- nimelt  küsimusega  Nietzsche   "autonoomsusest". --
J.Habermas  on  nimelt  väitnud, et  Nietzsche  ja Heideggeri  näol
on tegemist  "autonoomsete  mõtlejatega".
  Vähemalt  esimesena mainitu puhul peaks  see
esmapilgul  näima üllatav. Seostatakse    reeglina Nietzschet   
eriti  taunivalt  just  nt. "teiste kritiseerimisega“,  
sellega   lahterdades   mainitud autor  nn.- "ühiskonnakriitikute
"  rohkearvulisse  kilda.     
 See Nietzshe  puhul  silmatorkav  "negatiivne
teistele  suunatus"   näib aga pigem olevat ainult  näiline,
-- tuleb  nõustuda Habermas'iga, et  Nietzsche oli (ja on) 
tõepoolest  pigem  "autonoomne mõtleja."  
 Mida
see tähendab? -- Seostuvalt  nietzscheliku  'egoismi'
mõistega, tundub, et Nietzsche  väline  "teistele suunatus",
  -- piirdub  hoopiski   nö. -- "ise-enesega". 
  Näiv  vastandamine, --  "mina"  ja "teised"
-- piirdumas  nõnda  justkui  esimese poolega, --  on "mina"-pildi
 sisene.  
 Selleks,
et  eristada   primaarsemat 'ise'-t
"endas",
kasutab  Nietzsche   vastandamiseks fiktsiooni "teised", --
seda selleks, et võimaldada eristada  autonoomsemat  osist, -- nö.
-- 'ise'-t   "mina-pildi" perifeersematest  osistest.  
 Seda
visiooni selgitada püüdes, seda  metafoorsemalt  ümber-öeldes -- 
 destilleerimaks 'iset'
 "endast",
mis ei ole ainult  "enese"-kujundamine v. Vormimine, -- (on
 küll  tinglikult, -- "protsess",) --   vaid pigem kui
'vääristamine'...
 --
Täiendades
"metafoorset pilti"-- kui  lihvitud  'vääriskivi',
mille iga  tahk peegeldab  valgust  eri  nurga alt. Luues  nüansside
 paljususes  terviklikuma   kujundi.
 
Kusjuures, --  ükski  "tahk"  ei  väljenda  selle
"vääriskivi "  nn. "olemust", ega tee seda  ka 
"tervik"  kuidagi  "õigemini" v. adekvaatsemalt.
Tervikpilt  on samuti  kui üks 
'nuance'i,
-- tõlgenduse võimalus...       
 Paradoksaalsus,
näiv  vastuolulisus  nõnda mitte ei  "õõnesta" 
Nietzsche  käsitlust, vaid  anab tunnistust  käsitluse  ulatusest,
-- 'horisondi
avarusest'...
 Sarnaselt
on võimalik – ehk saavutatavast -- nietzscheliku 'keskpunkti'
tasandist  "välja veereda" vaid  --
X-suunas... 
 St. -- "suunda"  saab  vihjamisi-eksitavalt 
viidata vaid paradoksaalsel kombel. Kindlasti  ei ole nt. tegemist 
"edasi-suundumisega" (samuti mitte tagasi, üles v. alla).
 Seetõttu
on  kasutatud  
X-suund  
isegi väga täpne, -- hinnangulisusest hoidudes on ära märgitud 
teatud "teisenemise akt". Kuna paradoksaalsel moel  see 
siiski tähistab  mingit  "olukorra muutust", isegi väga
kardinaalset,---    
      ---
'hüpet' --
mida  ei ole aga võimalik kirjeldada   nt. kvalitatiivsete v.
kvantitiivsete kategooriate kaudu. 
 
Ehk  kujundlikult  ümber-öelda  proovides, -- 'keskpunkt'  kui 
nihilismi(ks)  saamine  
"maailma  sees", -- suundudes  aksioloogilisusest 
väljapoole, siis  sellest   "punktist" omakorda  väljas
-- on kui – 'tundmatu',
--
ollakse   justkui  "maailmast väljas"...
 Viimati
 kirjeldatul   on kokkupuute-punkte  Heideggeri  käsitlusega: "lasta
olemisel kui oleva aluspõhjal (Grund)
langeda", et  "hüpata" tema "põhjatusse"(Ab-grund),
("Nihilismi
apoloogia", lk.1443).  
 Antud
Nietzschele "tagasiviitav"  tõlgendus  'keskpunkti'
kujundist ja sellest --  "suunitlematult", --  isegi  mitte
"välja"-suunduv  teisnemine -- tähistavad  omakorda
olulist  erisust  Nietzsche   suhtestumises  nihilismi  mõistega. 
 Nimelt  kutsus Nietzsche  pidevalt  üles  "nihilismi
 ületama", mõeldes  selle  all  ajastule  üldiselt  omast 
nihilismi, mis  võrdub dekatentsiga ja millele on vastandatud 
"täieliku  nihilisti" kujund. 
 Tundub,
et  sellega  seostuvalt  märgib 'keskpunkti'-kujund
otsekui nüansi-võrra passiivsemat (destruktiivsemat/reaktiivsemat) 
nihilismi  tasandit, mis  enam  tavavastandumise-sidus  ja mida 
omakorda  võimalik  'ületada' --  aktiivse  jaatuse 
lõpetavas(-alustavas?)  'hüppes'...?
 
 Vahest  selgemini  väljendatav, kui tõmmata  "eristav
 joon"   'täieliku nihilisti'  ja pelgalt nn. "nihilismi
"vahele.  Vattimo  väidab nt., et  "Nietzschele on kogu 
nihilismiprotsess  kokkuvõetav  Jumala surmaga  või ka "kõrgemate
väärtuste"  väärtusetustumisega" ("Nihilismi
apoloogia", lk.1435). 
 -- Tundub nõnda, et  mainitu ei tähista niivõrd
"Nietzschele omast" kui just  "ületatavat nihilismi",
mis ajastule üldiselt  omane. 
 Nietzsche  suhtestumas  säärasesse    nn. "nihilismi
" -- ehk kui pelgalt  "lähte-pinnasesse" -- on
selleks  sobilik, kuna  asub (osalisegi)  nö. -- "aksioloogilise
 ebastabiilsuse " tingimustes.
 Oma essees  "Nihilism ja postmodrnsus 
filosoofias" küsimärgistab Vattimo  aga  "ületamise"
püüdluse  kui   pelgalt  postmodernsusele  omase 
taotluse.(lk.1445).  
 Toetudes
 Nietzsche   Unzeitgemässe
Betrachtungen
  teisele  osale, näitab Vattimo veenvalt (post)-modernsele  
lähenemisele  omast  pingutatud  "ületamise"  ja üha 
jätkuva  "uudsuse"-püüdu, mis  moodustab  otsekui
"suletud ringi"  millel  tegeliku  loovusega  vähe  ühist.
  Nietzsche  on viimatimainitud teoses (1874 aastal) 
näidanud, et see tuleneb  modernsusele  omasest  "liialdatud 
ajalooteadlikuse"  mõjust, mis  suubub   üle-üldisesse 
epigoonlusesse.   Ületamise, kui  modernsuse  sisese kategooria 
kaudu  ei  saa Vattimo arvates    määratleda väljapääsu 
modernsusest.    
  Üheks  Nietzschele  iseloomulikuks   lahenduseks  
olevat  (tema hilisemates  teostes) katse  pääseda välja
"ületamise  nõiaringist" sellele  omaste
(alg-)tendentside   radikaliseerimise  kaudu.  ("Nihilism ja
postmodernsus...", lk.1446-1447). 
 Nimelt
 kui Nietzsche  (Vattimo järgi) oma varasemates  teostes  veel 
otsekui  peaks  võimalikuks  nö. - "ületamise " 
'ületamist'
(-seda  nt. 
kunsti  ja
eriti  
('oma)-müüdi' 
kaudu),  mis on  otsekui "tõelisemat"-nõudes  veel  nö.-
"hinnangulisuse  -sisene,  siis oma  hilisemates  teostes  jõuab
Nietzsche aga  
ka 
kõrgeimate   väärtuste  eitamiseni.--
  -- "Nõnda  ei  ole näiteks mingit  alust
oletada "tõde" kõrgemaks "ebatõest"...
 Sellele
 seisukohavõtule  on  leida  rohkelt  kinnitusi  Nietzsche  teosest 
"Die  Fröhliche  Wissenschaft" -- "Teadlikus 
näivusest... /.../ ärgata äkki  keset  unenägu  aga vaid 
sellesse  teadlikkusse, et nähakse
  und...
 /.../ ... ja et ma  pean
seda  jätkama, et vältida  hävingut: nõnda nagu  uneskäijal
tuleb üha  jätkata oma  und, et ta ei kukuks.“ 
 /Mis
on näivus?/ -- „See  ei ole  kindlasti mingi "olemusliku"
 vastand. /Näivus
on/ -- et kõikide nende  kuutõbiste  hulgas on ka 'teadlikul'
jätkata tuleb... /.../ -- seda selleks, et üldine 'unenägu
saaks jätkuda'..."
(-- §44, vt. Ka §35, 44, 90, 110, 151 „Die Fröhliche
Wissenschaft“).
 G.Vattimo:
 "Nietzsche  järgi  võib  modernsusest  välja  pääseda 
just  tänu sellele  nihilistlikule
järeldusele. Et  tõemõistel  pole enam   kehtivust  ja
alus ei
funktsioneeri enam, kui on kadunud kogu alus usuks
 alusesse" ("Nihilism ja postmodernsus...", lk.1448). 
                 
 Antud    järeldus  on tehtud  aga juba   Nietzsche 
hilisloomingu põhjal  ja nagu   käsitletava autori puhul ikka
tuleks rõhutada, märgib   üha  teisenevat nägemust  'asjast', --
millest  annaks  tuletada, -- kui  selleks  on  tahtmist, --
kriitilisema  järelduse Nietzsche  ja  (post)modernsuse  vahelistest
 seostest.   Teisalt  aga -- "ei  tarvitse"..., kuna -- see
 on  Nietzsche  "täiesti  süsteemivaba  süsteemi" sisene
  "loomulik  vastuolu".   
  Vattimo  jätkab  küll (viimasest  viitekohast) 
järeldusega, et  Nietzschel  siiski  miskitmoodi  õnnestus  justkui
  "nõiaringist  välja -murda".  
 Vattimo
järgi  märgib  Nietzsche  'igavene
 taas-tulek'    (ewige Wiederkehr des Gleichen) -- "ületamise
 ajajärgu" lõppu, st -- ajajärgu lõppu, kus olemisest 
mõeldi märgi novum
 all ,mis  võimaldab  Nietzschet   "apologeerida"  
defineerimata jäetud  "postmodernse  filosoofia"
alusepanijana.
 Eelpool
oli Vattimo aga   öelnud, et "sellepärast  ei suudagi 
Nietzsche  /.../ ... teises  ajakohatus vaatluses kujutleda 
väljapääsemist  modernsusest... /.../ ... vaid  pöördub selle
asemel müüdi
ja kunsti poole." ("Nihilism ja postmodernsus...",
lk.1447). 
 --
Ja  avastab  järmisel  leheküljel  "väljapääsuna"  
Nietzsche  ühe  tuntuima   
 'oma-müüdi' –
asjade, olukordade, mõtete --
igavesest  taas-tulemisest --
Nietzsche  ühe õige suurejoonelise visiooni, mis tähendab ka seda,
et  "uudsus" on põhimõtteliselt välistatud!  
 Muidugi, siin tuleks ilmselt  küsida  kuivõrd 
"järgib"  Vattimo  Nietzschet, -- kas  kuni 
"vastuolulisuseni"?  
 
Essees "Nihilismi apoloogia" (lk.1439) heidab Vattimo
Nietzschele ette  nö.- "glorifitseerimist", -- st. --
olles  tunnistatnud  nn. "tõelise  maailma" fiktiifsust,
võetakse ja omistatakse
 täiesti
teadlikult
  mõnele   selle fiktiivse maailma osisele   nö. -- tinglik 
kehtivus;  rõhutades, -- tehes  seda 
valikuliselt
 ja tehes  seda  'ise'
-- ise  endale   müüte  luues...
 
 Tegemist  on siinpuhul   nüansi-erinevusega, --
Nietzsche   oma-müüdid   ühest  küljest  ei tähenda   "uusi
 v. kõrgemaid  v. algupärasemaid   väärtusi",  sest need  ei
tähista mitte  nt "tõdesi kõigi  jaoks ja igal ajal". 
 Teisest
 küljest, --
'müüt'
 kehtib  kui  ülim  see tähendab -- 'loodud'
 väärtus;
-- võibolla  just  "tinglik  müüt" on mingis erilises
mõttes  'ülim'
(võimalik) -- selle  pärast, et on, -- ainult  'tinglik',
fiktiivne, -- ja  ometi -- kehtiv...
 Tegemist on ilmselt  katsega üritada kirjeldada väga
"raskesti kirjeldatavat" -- kõigest hinnangulisest  vaba
olla tahtmist. 
 Fiktiivne  maailm ei ole "tõesem" ega
"vääram"  kui    nö.- "oma-mütoloogiline  maailm".
 Viimase
kuulutaja arvab (usub, loodab) end  olevat  lihtsalt  ilma  igasuguse
 "mõõdu-puuta"  ja kuivõrd  "hinnangutest vaba(m)",
-- siis ehk -- 'avaramas'
maailmas...  
 Vahest
 tõsti  pole  selline  kohatine  "müstifitseeriv"  
tõlgendus  Nietzsche puhul alati õigustatud, aga on võimalik
viidata (tsiteerdeski)  olulisele  erinevusele, kus  ühelt poolt --
"kõrgemad väärtused" kehtivad  "ise-enesest"
ja (rohkem v. vähem) tõsikindlalt ja teisalt, -- kehtivad  ainult 
'otse-kui'
(als ob) 
"kõrgemad  väärtused", -- keskse tähendusega ja ilmselt
mõneti "ketserlikult" kõlav väide siit, -- neil
ei ole  midagi ühist... 
 
Nii-öelda  "kõrgemate väärtuste" ennistamiseks v. 
uuendamiseks  pole  enam mingisugustki  'vajadust'...
 See on  isegi  välistatud, kuna  neid ei tarvitse  enam  "ära
 tunda"... -- nt. "kõrgematena" siis. 
 Fr.
Nietzsche: "Kõrgemad
 väärtused" on  enne-kõike -- väärtusetud...
   Vattimo käsitluses saabki just sellest  kõrgemate
väärtuste  ülearususe  rõhutamisest  alguse  täielik nihilism. 
("Nihilismi apoloogia", lk.1439-1441). 
 Ja
jätkab samas, tuues paralleele Heideggeriga:  'tõeline  nihilism'
Nietzschel mõistetav ligikaudu "samas tähenduses  nagu 
avaldub 
Sein und Zeit'is
 olemine  surma poole  ning seda  vastuvõttev  ettekäiv otsustavus
võimalusena, mis  teeb võimalikuks   kõik teised  võimalused, mis
moodustavad  eksistentsi -- seega siis ka maailmasunni teatud
ületamine, mis asetab võimalikkuse  tasandile kõik, mis  esineb 
reaalse, paratamatu, lõpliku  ja tõesena." (samas,
lk.1441).    
  G. Albertelli oma  artiklis Heideggeriga 
"kooskõlaliselt" -- "Mõtlemise sooritamine  nõuab
üht sammu tagasi, mis olemise, tõe, ja mõistuse vääramatut
loomust tühistades avaks tee võimaliku, juhusliku, eventuaalse
poole." ("Giovanni Vattimo nihilismi apoloogia ",
lk.1463). -- Nõnda tühistatu kehtib  vaid  "ajaloolises
mõttes", -- võimalikult neutraalselt, -- "kui kogemuse
konfiguratsioonid, sümboolsed vormid, mis on elu jäljed, olemise
ladestused..." (samas, lk.1464). 
  Albertelli järgnevalt "rehabiliteerimas"
Vattimot  eeltoodud  Nietzsche  'müüdi'-kujundi  tõlgendamisel,
nimelt olevat Vattimo mujal  selgitanud, et  Nietzsche 'täieliku
nihilisti' kujundi mõistmisel vaja silmas-pidada sellega seotud 
"remüstifikatsiooni" tendentsi, st. -- "...et
"täielik nihilism" on valdkond, kus võimutahe näitab end
 "kui kunst", st. -- korraga nii destruktueeriva jõu kui
ka üldise metafoorse loomena..." (samas, lk.1468-1469).  Nõnda
taandub eelnev kriitika vaid teksti-sisesele  vastuoksusele
viitamisele.     
 Küsitavam on Albertelli kasutatav, Heideggerile viitav
mõiste, nagu  -- "languseontoloogia", seda just
vormiliselt, -- lähenemisena, mis viitab "olemise langusele"
kui "nõrgenemisele" -- kuna sõnaga "langus" on
juba  märgitud nö.- "liikumise suunda"  ja nõnda 
viidatud  "X-punkti" põhimõtteliselt  märkimatule 
"asukohale", ehk nietzschelikult: sellega kaasub  juba
hinnanguline  seisukoha võtmine.
 Aga nimetades  selle mõistega tähistatu ümber nt.
"langemise ontoloogiaks", jääb üle ainult nõustuda 
Heideggeri määratlusega: "lastes  olemisel kui alusel langeda"
(samas, lk.1470). -- St. -- olemine ei ole enam mõeldav millegi
"alust-andvana".
 Nõnda
mõistetud "nihilistlik ontoloogia", mis  vabastab  olemise
järele küsimise  'aluse'  "lõpp-raskest" koormast, luues
 'alustava
võimalusena'
olukorra, kus üleüldine  ebastabiilsus  omandamas  pea  'hirmu'-
äratavaid mõõtmeid.
 -- So.  eksistentsialismi  lähtepinnas.
 Eriti
just Vattimole omane, "olemise langusele-nõrgenemisele"
osutav  seisukoha-võtmine seotud sama autori pea "tunnusomase"
mõistega  nagu "pieteedi-tunne", --varemete
vastu...
 Mis mõeldud tähistamaks olukorda, mis kaasub 
"mõtekuse lõpuga", -- mil  lakatakse osutamast 
"üldkehtivaile väärtustele", Jumalale,
südametunnistusele, vms. 
 See
 ei ole aga  "olemise asukoht". -- Tuleb nõustuda
Albertelli  arusaamaga, mis  on toodud tema artikli alguses, -- "on
vastuvõetamatu või täiesti lootusetu esitada "nihilismi 
apoloogiat". Nihilism paneb end maksma absoluutse hädana,
tühjusena,
mis tuleb eelisjärjekorras täita, -- millegi sellisena, mis tuleb 
absoluutselt ületada."
 "Apologeetiline" nihilism on isegi midagi
välistatut ja eriti "kohatu" seostades seda Nietzschega.
Piisab täiesti, kui  rääkida nihilismist mitmuses, eristades
selles  kardinaalselt erinevaid, -- isegi vastandlike, -- tasandeid.
Nõnda ei ole  filosoofilise(ma)s  nihilismis  midagi 
"apologeeritavat" -- viimane piirdub ainult mõiste 
"nihilism" tavatähenduses -- nö. "õilistamisega". 
 Nihilism
 kui kõike-hõlmav  hirmu-äratav
'tühjus´ --
so.- tühja, "elamiseks  võimatu ruumi" elamus...
  --- ilmtigimata  tuleb see siis järgnevalt, millegagi
täita...
 Võimalus  on  mitmeid.  Võib  nostalgiliselt 
tühistatut  taga-igatseda   samuti ka proovida ennistada 
kaotsi-läinut  uute siltide varjus. -- Püstitada uued, "õigemad"
väärtused, mis kehtivad "igavesti"... 
 Vattimo poolt esitatud  võimalus  kutsub üles
"pieteedi-tundele" varemete  vastu. Paneb ette "püüda
elada neis varemeis", -- üleskutse, mis kõlab  isegi õige
küüniliselt. 
  Vattimo: "Pieteet on armastus elava ja tema
jälgede vastu, -- jäljed, mis ta jätab ning mida ta kannab,
kuivõrd ta neid minevikust saab." (Albertelli,lk. 1479). 
 Säärases üleskutses pieteediks on, -- Albertelliga 
nõustudes --  mõndagi ühist  "passiivse estetsismiga"
(samas), -- see taandub varasema "varemete" 
"parasteerivale" nautlemisele, mil teatud sentimentaalne
alatoon.  
 Vattimo
tuletab  säärasest suhtumisest oma nn. "nõrga mõtlemise"
(pensiero debole)  
ehk  "nõrga  ontoloogia" ja tõmbab võrdusmärgi selle ja
 nietzscheliku  'täieliku nihilismi' vahele. 
 Pigem näib säärase "nõrga" lähenemise
näol olevat tegemist  nö. -- "ebakonsekventse nihilismiga",
mis  soovib teha  mööndusi  üldiselt aksepteeritava suhtes  just
olulises – st. -- järelduste tegemisel.
 Lisaks
sellele: kuivõrd  Vattimo  näib seostavat  oma arusaama
Nietzschega, siis  viimase  puhul, -- alustava eristusena, --
reaktiivne, dekatentlik, -- so. -- "nõrk"  nihilism ja
teisalt  radikaalne, -- hävitav ja taas-loov, ehk  "tugev"nihilism.
Vältimaks assotseeringuid kasutatud adjektiivide tavapäraseima 
tähendusega, on Nietzsche teoses Die
Fröhliche Wissenschaft
 rõhutanud, et mõisted "tugev" ja "nõrk" 
kasutatud ainult tinglike tähisteina (§118).
 Kokkuvõtvalt:
 eelnevaga pole aga  põrmugi ammendatud ei  osaliselt vahendatud 
kirjutised, ega ka ammugi mitte -- käsitletu teema.  Pigem võiks 
öelda -- sellega on teema  "Nietzsche ja nihilism" nö. --
"enam-jaolt  sisse-juhatatud"...  
 
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar