Ernst
Cassirer'i "antropoloogiline sümbolism".
// Ernst Cassirerin
„antropolooginen symbolsimi“ (Suomi). // Ernst Cassirer´s
„Antropological Symbolism“ (UK., USA., Canada, Ireland,
Australia, New-Zealand.) // Ernst Cassirer und „antroplogische
Symbolismus“ (Deutschland, Österreich, Schweitz).
Kütkestamaks pilku ja haaramaks tähelepanu
pole teadaolevalt, kogemisigi, parimat võimalust kui seda
küllaga pakub kõiksugu üldistuste tegemine.
Taandada kogu "näivalt kirev"
mitmekesisus mingile hüpoteetilisele selginenud 'Ühele', nõnda
otsekui – algusesse tagasi ja vahest isegi olemuslikumale,
kuidagi, selle läbi.
Nõnda talitades on "asjal", selle
ajamisel, juures kindlasti seda "suurelist joont",
mida mineviku stiilimeistrid nii kõrgelt hinnanud on, ja,
-- juhul kui -- suuta säilitada seejuures veel tarvilist
'mõõdetud tundmust', ei saa tõesti välistatud olla see,
et miskit tõesti, viimati "sõelale ei jää"...
Sõelumisele võetud siis E. Cassireri filosoofiline
arusaam selle mõningates aspektides milledele üldistavalt
ja vihjamisi osutatud juba pealkirjastuses.
Selleks, et selgitada viimase "õigustatust"
järgnevalt esmalt püütud " läbi-valgustavalt suurendada"
peamisi probleemi ehk küsimuse asetusi mainitud autoril.
Võetud eeldusel, et midagi säärast eksisteerib,
küsida siis, mis oli Cassireril selleks üheks ja
alustavaks "punktiks", millest ta lähtus, millest
tema puhul lähtuda?
Lähtumise aluseks filosoofilise(ma) konteksti tarvis
võib näiteks näiteks olla : "mõiste" kui säärane
üldiselt
Mõningad kaasaegsed, prantsuse mõtte arendajad, on nimelt
just nõnda talitanud, -- võtnud "lähtumise punktiks"
"Mõistega" osutatud sõna ja tähenduse, kui
filosoofilisele teema-arendusele paratamatult omase valdkonna.1
Siiski tundub, et "Mõiste" ei osuta
siin tarvilikult täpselt, ei sobi mitte selleks "üheks"
millele Cassireri mõtet annaks kui algusesse taandada.
Niisiis ikkagi, mis oleks Cassireri puhul
selleks "üheks ja alustavaks punktiks", millest tema
hakkab, millest tema puhul hakata, -- teemat "lahti
harutama"?
Pea iga "iseseisev" mõtleja ometi ju
maha saanud vähemalt mõne täiesti uudse mõiste või ideega
või vähemalt nihutanud "rõhuasetusi" mõnes
ootamatus suunas ja nõnda kinnistanud enesele koha
filosoofilises panteonis.
Platolt "idee", Nietzschelt "võimu-tahe"
ja "igavene taastulek", Kierkegaard rääkis aina
"ahistusest" ja "eksistentsist", Kant
valgustas harimatuid "asjast ise-eneses", Heidegger
seevastu juhtis teadmatute tähelepanu sõnale "olemine"
ja nii edasi...
Aga Cassirer? -- Kas tõesti ei leidu ühte
sõna, mõtet-mõistet, millega annaks teda tingimatult seostada?
Nii troostitu asi siiski ikka ei ole, kui
otsida, siis leiab küll ja, et sissejuhatusega viimaks ühele
poolele saada, ütlen selle siin ka otse välja -- see on --
"Sümbol".
St. -- peamine mõte ehk -- "mõiste"
millest Cassirer alustaval kombel lähtub ja milleni ta
kaudseid teid pidi viimaks ikka ja jälle välja jõuab on
hõlmatav sõnaga: "sümbol" ja selle tähendusega.
Niisiis, "asi " mida ta ajab on kui
filosoofiline "sümbolism", millel esmapilgul
ootamatultki palju ühist samanimelise kunstilise suundumusega.
Hämar õhustik ja kerge flirt müstilisega; kogu
selle ometi nii lihtsakoelise; tunnustavalt: selge
keelekasutuse tagant läbi kumamas. --
Kõik on taandatav "Ühele", -- see on
midagi jäävat ja olemuslikumat, ühetine loomus, päristine
olemus, filosoofi "asi " see välja selgitada ja
teistelegi kuulutada.
Lähtumise alustelt, tundub, et on tegu omapärase
mikstuuriga platonismist ja "valgustamisest", meetod ja
mõisteid laenatud Kant'ilt ning kõik see maitsestatud ("üle
soolatud") üldise positivistlik-seientistliku hoiakuga.
Noh, aga see on ainult "siltide kleepimine",
mis jääb ainult "pealmise pinna" kohta käivaks,
lähemal valgustamisel kerkib, teadagi, varjundi-rikkamaidki
seoseid esile.
Üheks teiseks peamiseks lähtumise punktiks ja
kesksel kombel arendatavaks teemaks on Cassirer'i puhul
kindlasti filosoofiline huvitatus liigi 'antropo'-ga seonduvast,
selguse huvides: antropoloogia.
Sellele huvitava teema juurde jõuab käsitletav
autor truult klassikalisi radu järgides, -- kuivõrd luubi
alla on võetud "inimene", torkab esmalt muidugi
silma liigile otse tunnusomaseks loetav omadus nagu seda on
eneseteadvus.
Otse suurepärasel kombel 'küsitav' teema igati,
alates sokraatilistest loosungitest kuni kantiaanlike
süva-analüüsideni rohkesti kõne-ainet pakunud.
Cassirer,
olles varasemaga hästi kursis teab öelda, et
"eneseteadvus" see just filosoofia päristine asi
olevatki, ehk autori, pisult poeetilist kõnepruuki laenates, so.
-- "filosoofia ülim sisu".2
Gnoseoloogia, tunnetuse-õpetus, mis filosoofiliselt
küsi-märgistatuna tähendab traditsiooniliselt skeptitsismi,
mille uusaegses otsas tõdemus "endana olemisest", --
'ego cogito' -- kui kahtlevale kaemusele ainuliselt kätte
jäävast kindlusest.
Seda filosoofia pärilikku algust ja päristist
sisu liigendamas mitmeid probleemi-asetusi näiteks platooniline
vastandamine "meeleline" versus "üle"-
-selle-maailm, teiste sõnadega: (enese-)tunnetus ei piirdu vaid
empiiriliselt tajutavaga.
Antud filosoofias "käibel oleva tõe",
siinkohal esiletoomise põhjuseks Cassireri huvitav
"psühhologistlik" tõlgendus mainit vastandatuse
pinnalt, -- rakendades psühholoogia isiksusetüüpide skeemi
kultuuri erinevate arenemisjärkude iseloomustamiseks, mille kohaselt
ratsionalistlikule ja empiirilisele (teaduslikule ehk uusaegsele)
inimese "kultuurilisele tüübile" vastab nn.
ekstrovertlik suunitletus.
Kultuurilise ajajärgu ekstrovertlik suunitletus
tähendab siin tegelemist eeskätt välise, nt. "objektide"
maailmaga ja millele oponeerivat kultuuri arenemise
varasematele järkudele iseloomulik olnud vastandlik, ehk siis
-- introvertlik meelestatus.
Viimane olnud, Cassireri sõnul, kultuuri arenemise
esmaseimaks suunaks, millele vastasid millaski kõik need
mütoloogilised ja kosmogoonilised inimese "asendi
määratlused" ja milles kaasaegne antropoloogia näeks
kui oma " vähe-arenenud eellast".
Ehk sisuliselt on "õpetus inimesest"
lähtumas klassikalise subjekti-objekti vastandamise esimesest
poolest ja millesse hilisemate (kultuuri arengu) aja-järkude
"objektiviseerimis"-pürgimised (, esmalt religioosne
"kohandamine", siis uusaegne ja teaduslik "eiramine",)
-- suhtusid pelgalt reaktsioonilisel kombel.
Ehk
teisisõnu: antropoloogiline inimese uurimise suundumus lahutab
end vastandlikuna füsikalistlikust diskursusest, heites
viimasele (ja natuurteadustele üldse) ette "inim-maailma
eraldamist ülejäänud loodusest".3
Nii-öelda "võtmeks" teel inimloomuse
tõelise mõistmise juurde loeb Cassirer loomulikult oma
filosoofilise tõlgenduse keskseimat "väärtühikut",
-- so. -- "Sümbol". --
Cassirer:
"Inimene elab ennemini sümboolses kui füüsikalises
universumis. /.../ Keel, müüt, religioon ja kunst on osad
sellest universumist... /mis on kui / ... sümboolne
võrgustik".4
Inimene olevatki kui "sümboliseeriv loom",
kuna just säärane, st. sümbolistlik, tegevus olevatki üheks
peamiseks antud liigi elutegevust iseloomustavaks jooneks.
Silmas peetud viimasega ennekõike inimkõne (, kui
esmaseimat liigile omast tunnust), mille analüüsid näidanud,
et keel olla kujunenud välja algseist sümboolse tähendusega
märkidest.
Kui
säärased algelised "märgid" tähendasid veel vaid
pelka "reageerimist välistele ärritajatele",
enamjaolt oletatavasti mitteverbaalses vormis (zestid, miimika, jms,
paralleelid loomade ja väikelaste reageeringutega), -- siis
sümboolse tähenduse omistamise akt leidis aset koos
mõistmisega, et -- "kõigel on /oma/ nimi."5
Nõnda mõistetud "Sümbol" mängib
keskset osa inimese tähenduse-sidusa maailmapildi kujunemisel ja
selle edasise funktsioneerimise võimaldamisel.
Cassireri
järgi on kultuur seega ennekõike kui nö. --
"sümboliseerimise protsess"; samuti olla olnud teiseks
peamiseks inimest loomariigist eristavaks tunnuseks loetud
omaduse -- intelligentsi kujunemisel peamine roll täita
inimlikul "sümboliseerimise instinktil". Intelligents,
so. -- Cassireri sõnul kui "sümbolistlik imitatsioon".6
Sümboliseeriva mõtlemise (ehk: sümboolse sisuga
mõttekujundite loomise) võime erinevus võrreldes algelise
"märgisidusa " (taktiilse) mõtlemise ja
eneseväljendamise vormiga, -- ei johtu, kaasaegse antropoloogia
andmeil, -- mitte vaid esimesega seonduva keelelise
väljendusvormi eripärast, (keele kasutamine kui "tehniline"
saavutus) vaid ka olulisest sisulisest erinevusest.
Cassirer
toob siin näiteks sümbolistlikule-mütoloogilisele mõtlemisele
iseloomuliku omaduse mille järgi asju samastatakse neid
tähistava sümboltähistajaga.7
Jumala nimi on judaismis sama mis "Jumal ise "; India
brahmanid laususid ohverdamisel rituaalseid sõnu selleks, et
"maailmal oleks jätkuvust" ja kusjuures pidid nad
piinliku hoolega jälgima, et lausutaks ikka "õigeid"
sõnu, vale hääldamine võis viia juba "maailma
lõpule".
Sümboolses universumis oli seega, mütoloogilise
ajajärgu inimese jaoks vähimalgi sümboolse tähendusega
sõnal-teol oluline tähtsus, sõna võis muuta maailma, Sõna
abil maailm loodigi...
Sobiv pinnas kõikvõimalike religioossete või
moraalsete õpetuste tekkeks, kus oleks õeldud mis on
"õige" ja "vale" näiteks.
Aksioloogilise küljega siin asi siiski ei
piirdu, Cassireri järgi on sümbolistlik tegevus midagi
inimkultuurile üldiselt tunnusomast, sõna "sümbol"
otse "võlusõnaks" kultuuri mõistmisel.
Keele areng algsest sümboolse tähendusega
sõnamärkidest kuni üli-abstrahheeritud teaduskeelteni
välja kajastab kultuuri teisenemise lugu.
Mõiste "kultuur" ise on Cassiereril
jällegi mõistetud antropoloogiliselt, st kui midagi, mida
inimene 'teeb', see mis on "tegemise käigus"
tekkinud.
Samuti nagu esimesed piltkirjad arvatakse
reeglina kajastavat varaseimate kultuuride
religiooseid-mütoloogilisi veendumusi on ka verbaalne kõne oma
geneoloogilistelt lähtumise alustelt mütoloogilise maailmapildi
kandjaks.
Sõnaline "maagia" omandas esmalt
oletatavasti oma mõju-jõu just sotsiaalsetes suhetes, kust
otsekui -- "välja kasvades", kanti sõnalise
möjutamise "jõud" nö. "välis-maailmale üle",
st. -- usuti olevat maagilise tähendusega sõnal (loitsud,
palved, jms.) mõju ka väliste, nt. loodusjõudude üle.
Nõnda võidi tõesti mõista ümbritsevat
loodus-keskkonda animistlikult kui midagi hingestatut ja
"elavat", st. midagi mida mütoloogilise kultuurilise
perioodi inimene võrdles ja tähtsustas samal määral
inimim-sootsiumiga.
Ümbritsev "looduslik sootsium" võis olla
aga mõistetud ka millegi vaenulikuna, sel puhul omandas
maagiline sõnakasutus kaitsva funktsiooni.
Cassirer:
Primitiivne inimene tundis end olevat ümbritsetud
kõikvõimalikest nähtavaist ja nähtamatuist ohtudest, mida
ei saanud ületada pelgalt füüsiliste vahendite abil. Ja
kuna mütoloogilise maailmapildi kohaselt ei olnud maailm
mitte pelgalt surnud, "asjade maailm", vaid kui "elav
kooslus", mida võis "kuulda võtta" ja mõistagi,
siis loomulikult arvati, et kui pöörduda aga sobivate,
heasoovlike jõudude poole selles hingestatud maailmas ja teha
seda veel "õigel", st. -- rituaalides kehtestatud --
moel, on abi garanteeritud.8
Hilisema, religioosse ajajärgu inimene olla elanud
sisuliselt sarnases maailmas, selle vahega, et animistlik
ettekujutlus oli kohandatud eri religioonide arusaamaga
"hingede maailma" seesmise hierarhia ja nõudmiste
osas.
Sellega oli kui ületatud teistpoolsuse
"barbaarne anarhia" periood, kus keegi õieti ei
teadnud keda ja kunas täpselt palveleda, religioon nö. --
üldistas ja sellega ühte-aegu nii lihtsustas kui ka
komplitseeris mütoloogilise aja-järgu maailmapilti.
Seevastu hilisem, maad-võtnud areligioosuse ajajärk,
võiks olla mõistetud kui "kultuuriline shokk", mis
paratamatult pidi mingil moel aset leidma siis kui
inimene ühtäkki mõistis, et sõnad on kaotanud oma
maagilise jõu, palved ei "jõua pärale" ja leidis
end silmitsi surnud ja tummade "asjade" maailmaga, mille
"keelt" ta ei mõistnud.
See probleem on juba uusaegse inimese "päristine
osa" ja mingil moel (nt. religiooni silmas-pidades)
kestavad selle"kultuurilise katastroofi" järelmõjud
ka nn. "uusimasse aega" välja otsapidi.
Reageeringud sellele murrangulisele kultuurilisele
teisenemisele on igati "uus-egsel" moel ajaloos
vahendunud.
Nii umbes "uuesti-sünni" (renesanss) aega
tagasi dateerituna võib öelda, et peamiseks tulemuseks
oli inimese "enesesse tõmbumine", sellega kaasunud
"üksilduse-meeleolud" nö, keskendumine oma minale,
subjektiivsuse primaarsus ja selle terav vastandamine "objektide
maailmale".
Läbini uusaegsed järeldused on siis lõhestatuse
ja konfrontatsiooni meele-olud subjekti-objekt vastandatuse
pinnalt, pidev ja ahistav 'Gegen-stand'i adumine – so., --
'vastas-seis', -- asi, objekt ühel ja inimene teiselt pool
lahutavat "kuristikku".
Cassireri
järgi on üheks peamiseks järelduseks ka nö. -- "lingvistiline
revolutsioon": sõna maagiline funktsioon asendus
semantilisega.9
Tõlgenduse juures on tunda positivistliku
meelestatuse hõngu, võiks ju samavõrd väita (ja mida on
ka tehtud ), et seegi teisenemine näitavat vaid üldist
sekulariseerumist või nivellerumist või (viimastele kohase)
-- nihilismi ajajärgu saabumist ja seega on too
"semantiline revolutsioon" paika-pandud millegi
läbinisti negatiivsena.
Viimast seisukohta, mille kohaselt eriti
taunitud asi, et "püha-sõnast" sai "trükisõna")
pooldamas tihti just need kõik "mineviku kuldaegade"
taga-igatsejad ,mistahes selle (arvuka populatsiooni) eri
variatsioonisid nad ka ei esindaks.
Ja siit on muidugi pärit ka, vahel kostvad
nõudmised, et "vana ja hea" tuleb taastada,
vahendid, olukorrast dikteerituna, selleks kas siis rohkem või
vähem valides.
Viimane seisukoht on "uusima aja"
teadusliku ja ratsionaalse "religiooni" esindajate
poolt teadagi, ketserlikuks kuulutatud.
Sõna taas antropoloogia esindajaile: 'Sõna'
mandumine pelgaks "hääliku-ühendiks" sundis
inimest nägema ka suhet keele ja reaalsuse vahel uues
valguses.
Kindlasti on see uudne suhtumine kirjeldatav
adjektiividega nagu: asine, maine, realistlik ja utilitaarne ja
nendele vastavate üldistele käitumis-printsiipidega.
Mentaalse kultuuri teisenemise lõikes saab siit
maalt alguse mõtlemise suunitletus mida hilisemal ajal
hakatakse tähistama kui "teaduslikku".
Seda viimast peab Cassirer ülekaalukalt kogu
varasemat kultuurilise arengu-protsessi ületavaks.
--
"Ei ole teist jõudu modernses maailmas, mida võiks
kõrvutada teadusliku mõtlemisega", see on kui "kogu
inimliku aktiivsuse summa" /ja isegi:/ "ajaloolise
arengu viimane peatükk".10
Ja säärasena mõistetuna muidugi ka "inimese
kohta käiva filosoofia", -- so. antropoloogia keskendunud
uurimise "objektiks".
St. -- antropoloogia uurib eeskätt just
teaduslikule mõtlemisele omaseid mehhanisme, mitte niivõrd
selle järeldusi ja "saavutusi", seega tegemist on
siin mõneti psühholoogilise lähenemisega, mis püüdleb
teaduslikkuse määratlemisele selle diskursuse väliselt, ehk
panna teadusele ennemini nö. psühholoogiline "diagnoos"
kui fabritseerida veel üht "teaduse enese kohta käivat"
definatsiooni.
Eeltoodust järelduvalt lähtub Cassirer
teaduslikkuse üle kõnelemisel selle sõna kreeka keelsest
vastest, so. -- 'episteme'i, ligikaudselt -- kui "stabiilsus",
või püsivus, tasakaal, vms.
Teaduslikkuse funktsiooniks modernses maailmas näeb
Cassirer siis olevat olla stabiilsuse garandiks ja "tegelikuks
asukohaks", viimseks instantsiks "tõe" enesegi üle
otsustamaks.
Seega midagi mille abil on üles-ehitatud terve
"maailma-pilt", mis ise-oma raamide siseselt kehtib
otse absoluutsuse määras.
Teadusliku mõtlemise viis on seega midagi
millel lasub kogu üldise "korrapärastamise"
peamine raskus ja just Teadus on see mis viivat tulevased
ajad kord (kindlasti) üle-üldisele hea-olule ja õnnele.
Nõnda ei ole teadus ei midagi vähemat kui ka
"tõene", on ju olemas selline asi nagu:
"teaduslik tõde" ja siit jääb veel vaid väikene
samm astuda jõudmaks viimase samastamisele ka moraalses mõttes
"tõesega", -- so. -- "hüvelisega" ja
ollaksegi jõudnud omanäolise seientistliku religiooni manu.
Paralleelid ühelt poolt teadusliku-ratsionalistliku
ja teisalt varasema, mütoloogilise "tõlgenduse-sidusa
süsteemi" vahel on enam kui ilmsed.
St. -- kuigi "objektiivsuse" kehtestamise
'vahendid' kardinaalselt vastakad, on toimemehhanism ja soovitud
mõju ülimalt sarnased.
Mütoloogiline maailmapilt rajanes "ilmutusele",
teaduslik ja ratsionaalne aga "tõestamisele",
tähtis on ju mõnemal puhul vaid, et leiduks mingi
inimhulk, kes sõnasõnalt -- "usuks" seda vastavlt
siis kas ilmutatud või "ära tõestatud" teavet
selle kohta kuidas aga asjalood "tegelikult on".
Sest mis on siis nn. "teaduslik tõde"?
-- Ühelt poolt midagi, mis rajaneb (teaduslikule) loogikale,
mis ometi ju vaid mõtteline konstruktsioon sõnade semantilise
tähenduse põhjal; teisalt paljuräägitud veri- ja
falsifikatsiooni teooriad, mis peavat kindlustama nö. -- "ausa
mängu" reeglid, rajanevad ometi sellele ja samale
loogikale, st. -- järgivad rangelt ratsionalistlikke mõtlemise
ette-seatud skeeme.
Kokkuvõtvalt näib selle "tõestamise"
mehhanism õige suuresti sarnanevat nn. teleoloogilisele
printsiibile, mis omane olnud religioonile ja mis siis
võimaldab "tõestada" selle "jumala"
olemasolu, keda siis parasjagu ka kui vaja.
Esmaseimaks teadusliku mõtlemise vahendiks jällegi
keel, mis otsekui "artikuleeritud semantilised
hääliku-ühendused", mis omakorda võimaldasid tekkida
uudsel lähenemisel kõikvõimalikele "probleemidele" ja
milleks on siis "intellektuaalse arutluse" meetod,
mis jällegi võrsumas uusaegse kahtlemise "viljakalt
pinnalt".
Keele "olemusest" võib leida võrdselt
põhjendusi nii mütoloogilise kui semantilise "mudeli"
kinnituseks, --- kunatisest asjade olemuse 'nimetamise'
pühast vahendist, kui maagilisest aktist on saanud teadusliku
klassifitseerimise "instinkti" rahuldamise lähtepinnas,
st.-- ka semantilises kontekstis keeles suundumus
"nimetamisele".
Üldiselt mõlema "korrastamise skeemi"
läbivaks jooneks allutada kogu meeleliste nähtumuste
mitmekesisus üldiste lihtsustavate ja üldistavalt liigendavate
skeemide abil korrastatud ja kontrollitud "maailma
pildiks", mis vastaks võimalikult suurema hulga
ajastul valitsevate tõdeluse suundumuste ja mõtlemise
vormide poolt dikteeritud printsiipidele.
Millistele täpselt, tundub, pole selles punktis
eriti oluline, tähtis on, et võimalikult suur hulk inimesi
tõesti jagaks mingit ühist veendumust, kusjuures, oluline
eristada, et mitte ainult ei "jagaks" vaid tõesti
"usuks" seda, võimalikult ortodoksel moel, selleks on
oluline roll pandud täita kasvatusele (haridusele).
Siduvaks lüliks mõlema kultuurilise vormi (sest
ka religioosset võib lugeda esimese hulka kuuluvaks) vahel
on Cassireri järgi muidugi jääle toosama, -- "Sümbol".
Võtta siia näiteks "number", mis kui
selline on kindlasti ühetiselt sümboolse tähenduse kandjaks
mõlemal, siin eristatud, kultuurilisel epohhil. Kuigi seda õige
suuresti erineval moel...
Kui Phytagorosel tähendas number veel ennekõike
müstilist 'Nimetust' miskile transtsendentse valda
kuuluvale nagu seda kindlasti oli 'harmoonia' -- mille
sümboolseks vasteks olid igavesed, staatilised ja püsivad,
st. -- ideaalsed üksused.
Säärasena oli number kui 'Sümbol' kõik-võimalikke
tunnetuse, taju, intuitsiooni ja mõtte-objektide vaheline,
neid omavahel ühendavalt siduv harmoonia.
Phytagoros
olevat öelnud, et vaid nende (sümbol-märkide) abil olevat
võimalik kirjeldada Kosmoses valitseva Korra üldiseimaid
struktuure ,mõista sellega 'harmooniat', -- see on 'ilu', see
tähendab 'Tõde'.11
Seevastu hilisemal ajal, millaski, kaotati see
kunaski valitsenud 'harmoonia' ja tundub, et seda just on
ka läbi aastasadade taga otsitud.
Modernistlik käsitlus numbrist kui
sümbol-tähistajast on minetanud kõik sellele kunaski
omistatud mütoloogilised, metafüüsilised, jms. ontoloogilised
tõlgitsused.
Moodsa epistemoloogia järgi polevat sümbol-märk,
ammugi mitte "asjade olemuse " tähistaja, vaid
sümbolid kujutavad selle kohaselt "asjade vaheliste
relatsioonide" vahelist seostava; vms. kindlaks-määratud
tähendusega (loogikalist, või teaduslikele sümbol-keeltele)
omast märgisüsteemi, st. -- number (v. Sümbol) -- so. --
spetsiifiline instrument tunnetuse tarvis.
Ernst Cassireri üldine skeem kultuuri
ajaloolisest arengust manab silme ette pildi sümbolistlikust
universumist, kus "kosmiliste kehadena" tiirlevad
igavesed ja täiuslikud antused nagu seda on käsitletava
autori eri-omased "sümboolsed vormid".
Need on miskit säärast, mis küll teisenevad
jätkuvalt ajas, muudavad nö.-oma "vormi", -- aga
jäävad siiski samaks. -- Sümboolseteks vormideks.
-- Mida see küll tähendada võiks? --
-- Vahest on autori kirjeldus nägemus sellest
milline võiks olla (peaks olema?) seesamune sümboolsete
vormidega täidetud universum?
Kui eelpool sai eri puhkudel ja erinevates
seostes vastandavalt (ja vastu-pidigi) võrreldud kahte
"laias laastus " võetud kultuuri arengu-faasi, --
siis äkki võib olla hoopis nii, et autor püüdlemas oma
originaalse panusega vaimukultuuri varasalve säherdust
grandioosset sihti rajada -- ühendada kõikehõlmavas
'Sünteesis' nende vastakate kultuuriliste ajajärkude
parimad momendid.
Seda selleks, et võiks saabuda antropoloogiliselt
("õigesti") mõistetud inimese kultuuriline epohh,
autor vahest nö. -- sondeerib, ehk valmistab vargsi "pinda
ette" selle tõeliseima, humaanseima ja inimese-keskseima
kultuurilise ajajärgu teokssaamisele.
See ei saa olla välistatud, igaljuhul, -- kindel
on üks, -- kõrgeimaks vaimseks printsiibiks ja korrastavaks
algeks ja liikuma-panevakski jõuks selles, uudselt, "inimese
näo järgi kohandatud" universumis; absoluutselt ja
tingimatult kehtivaks Tõeks, saaks ainuline jumal: S Ü M B
O L.
1
G.Deleuze & Felix Guattari: "Mitä filosofia on?",
Gaudeamus'93; Helsinki. Sealt: "Persepti, affekti ja
käsite", lk. 168-206 . Autorite-paar lähtumas arusaamast,
mille kohaselt filosoofia tegeleb eeskätt mõistelise
maailmaga, opereerib mõistetega; seevastu teadus tegelevat
vaid sellele eriomaste "prepositsioonidega" ja
kunst afektidega. Cassirer seevastu jagab Marburgi kk.
Veendumust, mille kohaselt (teaduslikud) abstraktsioonid ei
võrdsustu reaalmaailma peegeldustega, nõnda siis ka nt.
"prepositsioon ", see mõiste ei tähenda seda mida
harilkult arvatakse seda tähendavat.
2
Ernst Cassirer: "An Essay on Man. An Introduction to a
Philosophy of Human Culture". London ('44) '72 , p. 1-228, lk:
1.
3
E. Cassirer: "An Essay
on Man ", lk 10.
4
E.Cassirer: "An Essay
on Man ", lk. 24.
5
E. Cassirer: "An Essay
on Man ", lk. 34.
6
Ibid.
7
E. Cassirer: "An Essay on
Man", lk. 37.
8
E. Cassierer: "An Essay on
Man", lk. 110.
9
E. Cassirer: "An Essay on Man", lk. 111.
10
E. Cassirer: "An Essay on
Man", lk. 207.
11
E. Cassirer: "An Essay on Man", lk. 211.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar