Esteetilise elamuse mõistest
filosoofias.
// „Aus dem Begriffe des
ästhetischen Erlaubnis“. // „On the concept of aesthetic
Moovment“. // „Esteettisen elamyksen konsepti“. // „Om
begrebet aesthetic.“ //
Kas
on üldse olemas "esteetilist elamust"? -- Antud küsimus
on esteetilises diskursuses olnud viimaste aastakümnete üks
läbivamaid teemasid. Vastakad suundumused teoretiseerimise vallas on
tihtipeale praktiseerijaile loonud ettekujutluse, et eriarvamustest
polegi pääsu, ja isegi tõstatanud küsimuse kas üldse
eksisteeribki selline tunnetuslik aktiivsus mis oleks,-- üheselt ja
ammendatavalt,-- kirjeldatav esteetilise elamusena. Esteetilise
probleemistku üldine vastuoksus ja individuaalsete erisuste rohkus
on leidmas kajastust ka siin. Esmalt esineb juba teatav irriteeriv
terminoloogilne multivalents: esineb nii moraalseid kui ka
kognitiivseid mõisteid, ning samas ka lihtsalt argikeelseid
väljendeid. Nõnda on üheks võimaluseks saanud ka antud fenomeni
nn.- "negatiivne definatsioon" mille kohaselt fenomeni nagu
esteetiline elamus üldse polegi. Selliseid vaateid võimendavad
subjektivistlikud arusaamad, mille kohaselt on individuaalse kogemise
eripärad nõnda ulatuslikud, et puudub ülepea võimalus noid
ühtlustavalt objektiivse keelekasutuse raamistikku seada.1
Esteetiline
elamus tähistab üldjuhul vastuvõtja (subjekti) suhet mingisse
konkreetsesse objekti, (või vastavalt piiritletud objektiderühma).
Teisalt on nõndanimetatu mõistetav ka kui vahetu erilaadne elamus,
mis ei sõltu objekti laadist. See tähendab: vastav elamuslikkus
võib olla suunitletud millele tahes, see ei ole kirjeldatav "objekti
kaudu". Võib oletada, et esteetilise elamuse siin tõstatatud
küsimustik on oma loomult pigem terminoloogiline kui empiiriline.2
Viimase lause võiks vabalt kehtestada ka küsivalt sõnastatud
teesina: probleem seisneb siin selles missugusesse konkreetsesse
mõistelisesse/terminoloogilisse nö.- "taustsüsteemi"
esteetiline elamus, säärasena, üldse kuulub? Esteetilise hinnangu
aluseks võivad olla väga erineva tunnetusliku aktiivsuse
resultaadid, võrdväärseina võib esteetiliselt hinnatavaina näha
nii taju, fantaasia, kui ka mõistelise
mõtlemise objekte. Seega ei ole miski, säärasena, täielikult ja
viimseni "mitte-esteetiline". Võidakse suhtestuda
esteetiliselt millese tahes, on ju selle tunnuseks just teatav
"omakasupüüdmatus", mis aga tähendab objekti vaatlus
selle "enese pärast". Seega on olemas ka esteetiline
elamus, kui säärane, omalaadne, teistest emotsioonidest ja
elamustest erinev.3
Traditsiooniline
lähenemine on olnud siinpuhul võrdlemisi konkreetne: vastavalt
suunitletud suhtumine kutsub esile antud spetsiifilise elamuse.
Seejuures on vaja tingimata rõhutada, et esmalt tõstatus
esteetilise teoretiseerimise kontekstis vaid kauni määratlemise
probleem, (seda nt. juba antiigi vastavates mõttekatketes), siis
lisandusid nn.- esteetilised modifikatsioonid, (nt. traagiline,
koomiline, kena, inetu, jne.), märgati, et ei võida seada väga
täpseid piire vastavale teoretiseerimisele -- mis iganes, kuidas,
millal iganes võib saada esteetilisele elamusele aluseks. Võib aga
tõstatada ka ketserliku küsimuse: kas esteetilist elamust ongi,
ülepea? Positiivselgi vastamisel, (mis suundumust ka antud esseega
on üritatud üldiselt järgida), võib kerkida terve hulk
küsitavusi, seda eriti kui püüda järgida esteetilise elamuse
nö.-"tekke-mehhanisme"; samuti kui eristada esteetiline
valdkond teatava nö.- ''alana'' ("relam",
"Gebiet"),
mis evib teatud negatsioonides viitavaid omadusi, mida säärasena
kuskil mujal kohata ei või. Näiteks nii: esteetiline elamus on (a)
tahtest sõltumatu, (b) viimseni "omakasupüüdmatu", (c)
vahetu ja kontemplatiivne, (d) seondub kõrgendatud
tähelepanelikkusega, teadvustatusega, ning (e) sõltub vaadeldava
objekti (esteetilise) kvaliteedi määrast.4
Seega: on olemas esteetiline elamus, mis säärasena ei ole
ekvivalentne mingi teise tuntud emotsiooniga. See ei ole samas
(tahtlik) nö.-"otsustusprotsess", pigem on tolle kogemuse
kütkeis kõik tavapärased tunnetus-skeemid rohkem taustaks. Teisalt
väidetud, et esteetiline elamus kuulub kokku selle objektiga, objekt
aga on esteetiline kui seda vaadelda ''õigel viisil'', täheldades
selles aspekte, mis on esteetiliselt relevantsed, s.t. esteetilise
elamuse kogemisega kaasub vältimatult vastav "tõlgendusprotsess",
midagi kui alles "vaadatakse millekski''. Esteetiline elamus on
introspektiivne ja õpitav, täpsemini,-- see kujundatakse võrreldes
isiklikke irratsionaalseid elamusi antud valdkonnast üldkehtivaga.5
Esteetiline ei ole siin ise-enesest mitte niivõrd elamus säärasena,
vaid nood "mõistelised seosed", milledesse too
elamuslikkus paigutatakse.
Küsimus
esteetilise elamuse eksisteerimisest on nõnda paljuski taandatav
tunnetusteoreetiliste küsimuste kilda, tegemist siingi
konventsionaalse kategooriaalse põhimõistega, mille tegelik
rakendatavus on samas ka selle "kehtivuse" mõõdupuuks.6
Seega on siin tegemist juba M.de
Cervantese
poolt tõstatatud küsimusega: mida tähendab üldse esteetilist
valdkonda nö.- "õieti" kogeda? Juhul kui antud elamus on
mõistetud vaid intensiivsus-kriteeriumite vahendusel, (mis muide on
ka estetismi
üks peamiselt iseloomustav kriteerium),7
Don Quijote kui satiiriline kangelane kahtlemata koges vastavaid
elamusi "tõeliselt". Ometigi võib esteetiline elamus olla
ka "petlik", seega kerkib küsimus kas esteetilne elamus on
vaid tundmise elik "uskumise asi"? Ometi on kunstiteose
"ära-tundmise" psühholoogilises mehhanismis midagi, mis
ületab sõna "tunne" tähendusulatuse, mistõttu on
võimalikuks täpsemini viitavaks terminiks pakutud mõistet
"affekt".8
Ehk siis: kunstiteos on säärane aistitav fenomen, mille
põhilisemaks funktsiooniks on kutsuda esile teatud konkreetse
suunitlusega affekte. Vimaseid eristab tunnetest just nende nö.-
"konkreetsem suunitlus" ehk "tingiv determineeritus"
ja muidugi suurem intensiivsuse määr. Samuti loetakse affekte
primaarsemateks kui tundeid, esimesed nimelt alles kutsuvad viimaseid
esile, affektid vahendavd
tundeid. Teisalt affektid jälle otse vastanduvad tunnetele, kui
pidada silmas asjaolu, et kunstiteose poolt esile kutsutud konkreetse
suunitlusega affekt on seda intensiivsem, mida vähem on selles
pelgalt emotsionaalset reaktsiooni. Deleuze
& Guattari:
"Tegelikult
kunstnikud /.../ ületavad alati kogemuse ja tundmuste tasandi.
/.../ Nad on nägijad ja tulijad."
9
Teisalt
kerkivad antud probleemiseadega seoses esile mõisted nagu
esteetiline tähelepanemine, vastav suhtumine ja sellele omane
kvaliteet. Samuti küsimus kuidas regeeritakse kunstilistele ja
esteetilistele kvaliteetidele, mille adumine kutsub esile
vastavasisulise elamuse. Samas võib antud vaateid ka kritiseerida:
väidetavalt on säärane suhtestumine pelgalt kontemplatiivne, ja
seega nn. kognitiivsele lähenemisele vastanduv, nõndamõistetud
esteetiline elamus ei ole reaalne, (kuna see välistab maksimaalselt
teatavad spetsiifilised mõtlemis-operatsioonid). Veelgi küsitavamad
järeldused seadistavad aga näitena: kui "palju" peab
olema (loeteldud) omadusi, et elamus tunnistataks esteetiliseks?
Vastavad küsimused jäävad aga ka paljuski ka lahtiseks, ja seda
isegi mõneti paratamatul kombel, nimelt on esitatud ka seisukohti,
millede kohaselt ei tarvitse ülepea eksisteerida säärast
affektuaalselt suunitletud fenomeni nagu esteetiline elamus.10
Üldiselt oldakse aga antud punktis seisukohal, et vajatakse teatud
("suunavat") mõistelist määratlust, enne kui miski
objekt saab üldse teadvustuda esteetilisena (nt. kaunina). Pelgalt
"vaatlus-objekid" omandavad seejuures esteetilise mõõtme,
kui viia need vastavaisse mõistelistesse
seosteisse.11
Seega taandub küsimus kas esteetiline elamus on tegelikult
olemas,
paljuski
säärasele konkreetsemale küsimuse-asetusele: kas vastav termin on
ka sobiv, s.t. ammendavuse määras kohane konkreetset mõttelist
situatsiooni tähistama. Samas on esteetilise elamuse "tõestatavuse"
küsitavus, olgugi paljuski problemaatiline, ometigi aga ka äärmiselt
vajalik. Üldjoones oletatakse, et esteetiline elamus on esmalt
peamises kirjeldatav kui (osaliselt) emotsionaalne seisund, ja
teisalt samuti ka: seda täpsemini iseloomustav mõiste
(ehk affektuaalne temin).12
Esteetiline
elamus on ennekõike individuaalne "asi", s.t. see seostub
pea kõigil juhtudel just subjektiivse antusega. Seega kehtib väide,
et vaid siis oldakse üldse võimeline mõistma esteetilist elamust
täieliselt kui ollakse seda ise eelnevalt kogenud, (nõnda nt.
Krohn,
Oldscamp),
s.t. tegemist on nö. "õpitud" käitumise, ning
sellekohase reageerimisega. Samuti kehtib arusaam, et vastava
suhtestumise adumine teistel isikutel, (nt. loomingu vahendusel),
seondub rõhutatult nö.- "oma-poolse" tõlgendusliku
tegevusega, s.t., et sisuliselt puudub vastavasisuline
"objektiivsus", on vaid subjektiivne tõlgendus "teise
subjekti" omapoolsest vastavast, seega otsekui nö.- "tõlgenduse
Tõlgendus". Siit tuleneb esteetilist elamust peamisena ja
otsesemalt iseloomustav kriteerium, mis seisneb selle vahetus
adumises ja adekvaatses möönmises ja
kirjeldamises.13
Kuivõrd
esteetiline elamus nagu muudki vastavad komplitseeritud tundmused
(nt. usuline hardus või hirm) ei ole väljendatavad käitumise kaudu
(biheivoristlikult), tähtsustub verbaliseerimisega seonduv
probleemistik, näiteks selle retoorilises ja stilistilises
tähendusulatuvuses. A.Kinnunen:
"Esteetiline
elamus on olemas inimliku, verbaalselt väljendatava tundena niivõrd
kui "esteetilist elamust" kasutatakse emotsionaalse
terminina."14
Ilma verbaalse väljundita ei ole võimalik millaski esteetilist
elamust isegi mitte nö.- "ära tunda"; fenomeni adumine on
nõndamõistetuna kui "Tõlgendus", mis saab võimalikuks
alles vastava-sisulisele verbaalsele väljendusele järgnedes. Ilma
teatava sõnalise väljundita jäävad kõik esteetilise elamuse
oletatavad eritlused pelkadeks "oletuseteks", mis võivad
aga ei tarvitse paika pidada. Esteetiline kognitiivne või
religioosne elamus ilmneb vaid verbaalse väljundi vahendusel,
mispuhul siis võib analüüsida subjekti kirjeldust ja tuvastada
elamuse vastavus teatud kriteeriumitele, (sellega ka: elamuse
"ehtsus"). Esteetiline elamus rajaneb alati konkreetse
indiviidid personaalsetele omadustele kui vältimatule lähtealusele.
Rohkem kui väline käitumine lubab selle kohta konkreetsemaid
oletusi teha individi mõtteviisi tundmine. Analüüsi lähte-pinnaks
on siis tarviline teatav informatiivne lausung (a là: "kogesin
esteetilist elamust...!"), millele lisandub tervikolukorra ja
konkreetse vaatlusobjekti analüüs, mis aga selgitab siin pigem
fenomeni, kui säärast, kuid mitte niivõrd elamust ennast. Vastava,
rõhutatult subjektivistliku, elamuse täiendavaks, sisu selgitavaks
avamiseks on aga nõutavad täiendavad informatiivsed selgitused, mis
avardavad uurimise üldist konteksti, võimaldades viia seda
laiemasse mõisteliste seoste konteksti, ning seda isegi kuni
rafineeritud esteetiliste mõisteteni, (näitena siin jällegi
estetism).
Mõneti
kokkuvõtvalt võib seega siinkohal väita, et esteetilist elamust
konstitueeriv põhiprobleemistik koosneb: (a) subjekti väitest, et
ollakse kogenud esteetilist elamust, (b) elamust tekitavaid objekte
ei saa üheselt piiritleda, (c) käitumise vaatluse põhjal ei võida
vastava elamuse üle ammendaval kombel ostustada (anti-biheivorism ),
(d) antud elamuse kriteeriumid on seega ennekõike just rõhutatult
"mõistelised",
ning, et (e) antud kontekstis kehtestuvad eriti just subjektiivsed
elamuse põhjendused,15
s.t. subjekt võib seada oma elamuse laiematesse mõistelistesse
seosteisse.16
Oma põhilaadilt vahetu esteetiline elamus ei evi aga teoreetilise
käsitlusviisi poolt üldiselt pakutavaid korrelatiive, s.t. mõned
kesksed vastavat (affektuaalset) suhtestumist iseloomustavad
põhimõisted17
on pigemini mõistetavad kui (teoreetilisele) suhtestumisele üldiselt
omased mõisted, mitte vahetult elamuse juurde kuuluvad ja vastupidi:
vastavat elamust kirjeldatakse ka rõhutatult nö.- "vahetu
elamus" mõisteis niivõrd kui see võimalik on (nn.
"tundeterminites"). Esteetiline hindamine ei või üldjuhul
sisaldada moraalseid, kognitiivseid, vms. kriteeriume, s.t. igal
üksikjuhul tuleb suhtestuda esteetiliselt rõhutatult relevantselt
(ehk intressitult). Tuleb rõhutada, et esteetiline (versus:
estetistlik)
suhtestumine ja vastava-aineline elamus ise-eneses, on oma
põhilaadilt küllaltki erinevad, seega tuleb neid peamisena
iseloomustavad kriteeriumid hoida distinktseina lahutatuna.18
Esteetilise hinnangulisuse aluseks oleva objekti piirid on
praktiliselt määratlematud, s.t. vastavaks objektiks võib olla mis
tahes, kõik sõltub siinpuhul konkreetse hindaja lähte-eeldustest,
tema meeleseisundist. Nõnda võib esteetiliselt hinnatav olla ka nt.
moraalselt, vms. moel hoopiski taunitav. Peamiseks karakteristikuks
hindamisel siiski esteetilised kriteeriumid, ennekõike nt.
vormilised suhted hinnatavas objektis,19
samuti aga ka sekundaarsemad omadused, nt. värvus, kooskõla,
atmosfäär-olustik, jpm. Hinnanguline ehk nö.- "väline"
(siin: objektiivne) tõlgendus jääb seejuures üldjoontes samaseks,
individuaalne elamus moodustaks seega otsekui eraldi-oleva terviku.20
Seega
võib väita, et iga indiviidi erinev (subjektivistlik)
maailma-tõlgendus on aina kajastumas ka (kujuteldava subjekti)
konkreetsetes esteetilistes hinangutes. See kuidas indiviid
subjektiivselt põhjendab komplekset (ja isiklikku) esteetilist
elamust, ongi mõneti seega mõistetav kui kellegi konkreetne
maailmatõlgendus (ehk täpsustavalt: maailmapilt). Vastavat
elamuslikkust ei tarvitsegi ilmtingimata nimetada just
"esteetiliseks", võimalikuks täpsemini osutavaks
terminiks võikski siinkohal väljapakkuda mõiste nagu estetism,
mis seda enesest kaheldamatult kujutab. See millise konkreetse
(verbaalse) väljundi keegi oma nägemusele leiab sõltub sellest
millistesse laiematesse mõistelistesse seosteisse indiviid oma
(imaginaarse-affektuaalse, seega ka kujundirikkama) mõtlemise
asetab, ehk teisiti sõnastades: kuidas maailm "liigendub".
Sama elamuslikkust võidaks teistel asjaoludel (või: teiste
subjektide poolt) nimetada nt. ka religioosseks, moraalseks, vms.
Seega võib siinkohal teha üldistava järelduse, et esteetiline (ehk
täpsemini: estetistlik)
maailmapilt on paljuski seostatav traditsioonilise
eksistentsialistliku
lähenemisega, selle omastes konkreetsetes väljundites (nt.
eksistentsiaalsed nn. "piirsituatsioonid", igavus, iroonia,
raskemeelsus ja hirm). Religioosne temaatika ja selle
eksistentsiaalne või rõhutatult ateistlik läbielamine (Fr.
Nietzsche),
leiavad endale eksistentsialistliku
estetismi kontekstis
ka teatava eriomase ulatuvuse, mida kõige ilmekamalt väljendab
nihilismi-temaatika, selle küündimatute avaldusvormide jätkuvas
ületamises ja antud ideelise fenomeni kohandamises rafineeritult
abstraktse (filosoofilise) tasandi nõuetega vastavaks.
Kokkuvõtvalt,
seega, jääb üle vaid küsida mis siis ikkagi on too, eelnevalt
ülevaatlikku käsitlust leidnud "esteetiline elamus"? --
Üldistavalt võib väita, et see koosneb subjektiivselt
põhjendatavast affektuaalsest elamuslikust ainesest, kusjuures: kui
põhjendused pole vastuolus konkreetse isiku maailmapildiga on need
ka (subjektiivselt) kehtivad ja "õiged". Seega on
subjektiivne põhjendatavus ja selle järgnev (spetsiifiline) analüüs
mõistetavad kui esteetilist elamuslikkust peamisena iseloomustav
ainestik; samuti tähtsustub (eelenvate puhul) nende verbaalne ja
rõhutatult,-- mõisteline
aluspõhi. Seega võib siin püstitada teise keskse väitmise, mille
kohaselt otsustatakse esteetilise elamuse üle konkreetsete
(immanentsete) mõistete vahendusel ja samuti nondele aluseks oleva
tundereaktsiooni ehk üldise affektuaalse adumise põhjal meelelisest
nähtumuslikust ainesest. Samas on vaja rõhutada, et tervikliku,
vahetult elulise esteetilise elamuse puhul on erinevate, konkreetselt
osutavate mõistete vahelised seosed küll teadvustatul kujul olemas,
kuid need on palju avaramad, (seega ka küsitavamad) kui tavakeele
vastavad. Seega tähtsustub siinkohal jällegi eksistentsialistlik
käsitlus ainesest, nõndamõistetud esteetiline, või pigemini
estetistlik
elamus on midagi, mis hõlmab indiviidi kogu tervikliku
eksistentsiaalse olukorra, kõikide sellest tulenevate vältimatute
järeldumustega.21
Näiteks
nii: elatakse lasuva ebatõelisuse õhkkonnas, jälgides läbi
sellise mentaalse situatsiooni kui nö.- "kaitsva visiiri"
maailma-sündmusi. (H.
Hesse)
Samas teatakse, et see kõik pole mitte tõeline, elik siis: on vaid
"pooleldi tõene". Vahest aga juhtub ka, et "tõelisus"
võtab võimust, osutudes millekski sõnul-kirjeldamatuks. See on
vapustuse, ärkamise elamus,-- mis kestab täpselt nii kaua kui keegi
seda siis parasjagu kannatab. S.o. midagi, mis kunagi ei unune, kuid
mille järel ehitatakse too mainitud "eba-tõelisus" jälle
kannatlikult ülesse. Hesse
mainib ka seisundeid, mis säärast elamust põhjustavad (nt. haigus,
lähedase surm, koschmaar, või isegi unetu öö, elik siis hetkeline
elujõu tõus).22
Paralleelid
eeltoodud nägemuse ja eksistentsialistliku
"Grenz-Situationen"-teooria
vahel on ilmsed. Samas võib ka selliseid elamusi kirjeldada
esteetilisena (ehk estetistlikuna). S.o. alati äkiline elik ootamatu
ja sellele järgneb endise olukorra taastamine, samuti kogetakse seda
millegi äärmiselt väärtuslikuna. Millega kaasuvad siis
määratlemis-raskused, kuigi esineb ohtralt esteetilisi mõisteid,
säärasegi kirjelduse tarvis, kuivõrd esteetiliselt hinnatava üle
otsustamisel on primaarseks kriteeriumiks ikkagi just mõistelised
seosed.23
Esteetilise
elamuse tarvis pole nimelt ühtseid tunnuseid, ühetiselt
määratlevaid omadusi, mis johtub sellest kesksest tõigast, et
vastava aksioloogilise suhtestumise objekt võib olla mis tahes.
Seega esineb teatud kesksegi tähendusega meelevaldsus esteetiliste
terminite kasutusel, mis on aga olemuslikult nonde mõistetega
seonduv kaasumus. Tegemist on ometigi indiviidi maailmakäsitlust
peamises iseloomustavate mõistetega, ja just konkreetne
maailmavaateline (või meeldumuslik) tagapõhi seadistab, mis
termineid teatavatel puhkudel kasutatakse ja mis sisu need saavad.
Keskse tähenduse omandab seejuures just indiviidi tõekspidamised,
uskumine, tema "ideoloogia", mille alusel siis teatud
terminid kehtestatakse, teised aga hüljatakse. Üldistavalt võib
seega siinkohal väita, et esteetiline elamus, kui säärane, on üks
küllaltki kaugele arenenud maailma-tõlgenduse keskseimaid mõisteid,
mis seondub veendumuste, teadmiste, uskumustega, säärasena on see
teatava (sünteetilise) tervikpildi osa, antud terminit kasutades
väljendatakse teatud konkreetset ja spetsiifilist maailmavaatelist
ideoloogiat.24
Kokkuvõtvalt
võib seega siis seadistada, et terminit nagu "esteetiline
elamus" võib kogeda järgnevatel erinevatel viisidel: (a)
esteetilist väärtushinnangut kasutatakse rõhutatult
emotsionaalselt, (mis on aga ebakindel, juhtudel kui situatsioon jääb
ammendavalt analüüsimata); (b) enamikel juhtudel kogetakse
intensiivset elamust mõne väärtustatava objekti näol; (c) võib
samuti juhtuda, et mingi sündmuse kirjeldamiseks kasutatakse ohtralt
esteetilist terminoloogiat, (millega avaldatakse oma ideoloogilisi
meeldumusi; ning (d) nood juhud mil indiviid ise nimetab oma kogemust
esteetiliseks, kirjeldades ja põhjendades oma konkreetset elamust.
Kõikkidel esitatud juhtudel on vastava elamuse väljund verbaalne,
kuid samas on elamuse (nt. teoreetiline) mõtestamine aga rõhutatult
mõisteline (ehk terminoloogiline). Esteetilise elamuse
kirjeldamiseks on ohtralt kasutatud muudegi spetsialiteetide
põhimõisteid, vastavat sõnavara. Nõnda ei ole esteetiline elamus
mõistetav pelgalt emotsionaalse terminina, vaid pigemini kui
filosoofiline mõiste, seega ilmneb, et s.o. termin, mis samas
väljendab nii vastavasiulist elamust ennast kui ka teatavat
iseseisvat terviklikku maailmapilti: eksistentsiaalne
estetism
ja selle mõisteline
määratlemine.
Eksistentsiaalne
estetistlik
lähenemine, on mõistetud siin kui teatav stilistiline suundumus
poeesia ja filosoofia piiri-joonel, opereerib üldise teadliku
subjektiivse eksistentsiaalse lõhestatuse-elamuse ja selle
konkreetsete retooriliste-loominguliste väljundite vastandamisega,
ning on seega, eelnevast vältimatult tulenevalt, teatava
viimistletult personifitseeritud, teisalt mõneti ka reaktsioonilise
meelsuse kandjaks.25
Üldistavalt ongi estetism
seega mõistetav kui spetsiifiline, metafüüsilise poeetika ja
reflektiivse esteetilise tõdeluse piirimail asuv erimoeline vaimne
ideeajalooline mõttesuundumus, mis on omanud kesksetki tähtsust kui
esteetilistest kriteeriumitest, nende teadlikust ja intensiivsest
läbielamisest johtuv rõhutatult sihiteadlikult esteetiline ja samas
ka kontemplatiivse suunitletusega maailmavaade.
1
L.Wittgensteini kohaselt tuleb konkreetsete
esteetiliste terminite täielikuks mõistmiseks lähtuda indiviidi
(kui hindava subjekti) kogu eluviisist, üldisest kulturoloogilisest
taustast, ja muust vastavast. Wittgensteini järgi ei keskenduta
esteetikas mite sõnadele "kaunis/hea", vaid olukordadele,
milles need esitatakse, ja s.o. tervikuna võrdlemisi
komplitseeritud protsess, kus esteetiline väljendus esineb.
Mõistmaks esteetilisi mõisteid tuleb kirjeldada isiku kogu
eluviisi. (Vt. nt. "Lectures and Conversations", lk.2)
2
A.Kinnunen: "Esteettisestä elamyksestä",
Helsinki-Porvoo'69;"WSOY", s.7-114, lk. 9-13,15-18.
3
Ibid., lk. 42. J.Stolnitz : esteetiline suhtumine on
omakasupüüdmatu ja sümpaatiline keskendumine suvalisse objekti
selle enese pärast, selle kontemplatiivne vaatlus. (lk.35)
4
Ibid., lk. 251, 257. Sääraseid vaateid esindab
näitena Oldscamp.
5
E. Krohn: seejuures on oluline püstitada introspektsiooni
verifikatsiooni nõue, kuivõrd tegemist on siin irratsionaalse
elamusega. ("Käännekohtia", s. 47). L.Wittgenstein on
seejuures muide säärasel seisukohal,et ka nt. peavalu võib saada
(filosoofilisegi!) introspektsiooni objektiks!
6
Aldrich: "Back to Aesthetics Experience, lk. 370
Samuti: "Philosophy of Art", lk20 Autor polemiseerib
seejuures antud küsimustes ennekõike G.Dickie'ga; samuti nagu ka
Oldscamp.
7
Teisalt on aga estetismi mõiste näol tegemist ka nn.-
"tundeterminiga", millele on omane alatine vastavus-suhe
konkreetse objektiga. Teiste sõnadega, so.- emotsionaalne termin
kuivõrd väljendab kujuteldava üksikindiviidi konkreetset
vastavus-suhet teatud imaginaarse objektiga.
8
G.Deleuze & F.Guattari: "Mikä filosofia on?",
Gaudeamus '93, s. 3-225, sealt: "Persepti, affekti ja käsite",
s. 168-203, lk.169.
9
Ibid., lk. 175.
10
Esteetilise elamuse
eitajate hulka kuuluv
I. A. Richards, näitena, on
seisukohal, et kogu modernne esteetika on rajatud sellele peamisele
eksitusele, et "on olemas teatud liiki mentaalset aktiivsust,
mis ilmneb nn. esteetilise elamusena." Samas aga on termin
"esteetiline" aga väidetavalt sisuliselt paljuski ka
kasutus-kõlbamatu. Nimelt ei või hõlamata nt. mõistet "kaunis"
selle sisuliste vastanditeni, teisalt on aga esteetiliselt kaunina
mõistetav paljuski ka eristamatu sellega liidenduvatest
paralleel-emotsioonidest, (nt.-- religioosne elamus, samuti nagu ka
müstiline, kognitiivne, vms. vastava suhtestumise laad). Richardile
on esteetiline elamus seega otsekui "argi-elamuste"
rafineerituim väljund. Esteetiline väärtus ei ole nõndamõistetuna
"puhas", eraldiseisev, teistest (nt. eetilistest)
väärtus-hinnangutest, vaid pigemini mõistetav otsekui teatav
spetsiifiline ja kompleksne sünteetiline üldistus. (Richards:
Principles of Literary Crititsism", lk. 6-8, 10-11).
Esteetilise elamuse eitamine on tähendusrikas eriti haakuvalt
üldiselt kehtiva tundmuste ja elamuste eitamise elik varajamise
püüdlustega. Ometi on see äärmiselt tarviline termin
kirjeldamaks üksikindiviidi eri-ilmelist maailma-käsitlust,
avamaks selle aksioloogilist ja ka nt. eetilist ja ennekõike
esteetilist tähendus-sisu.
11
A.Kinnunen: "Esteetisestä elämyksestä",
lk. 38-39, 264-266. Nõnda nt. F. E. Sparshott, samuti Urmson. (lk.
77).
12
Ibid., lk. 41-42. Esteetiline elamus ei ole aga samas
kuidagi "tõestatav" (konkreetse) isiku välise
käitumise/reageerimise vaatluse põhjal. S.t. erinevalt nt.
valu-aistingust, (s.o. nt. J. Casey' järgi suhteliselt primitiivne
emotsioon),-- ei tarvitse sellele järgneda üheselt
mõistetavat/tõlegndatavat reaktsiooni. Samuti on ilmnev reaktsioon
enamikel puhkudel mitmesti-tõlgendatav, ja võimalik, et ka
nö.-"tehtud", s.t.- kergemini simulteeritav.
13
Ibid., lk. 43-45. Esteetiline elamus seostub pea kõigil
juhtudel verbaalse väljendumisega, s.t.- elamus "sünnib"
alles sellest kõnelemise käigus. (Teistel juhtudel võib olla
samahästi tegemist ka paralleelse elamuslikkusega, näitena tuua
siia või müstiline ja religioosne elamuslikkus. Seega on vastava
fenomeni kui komplitseerituma tundmusliku väljenduse puhul selle
seotus verbaalse väljenudumisega võrdlemisi suur. Seda kuni
kompleksete mõtlemis- ja tunnetus-struktuurideni, mida pole
võimalik esitada mitte mingi muu väljendus-vormi läbi. (J.
Casey). S.t.- mingi konkreetne emotsionaalne suhtestatuse liik mitte
ei "nõua" tähistavat terminit "esteetiline elamus",
vaid kogu see kompleksne fenomen ei ole lihtsalt teisiti
kirjeldatav.
14
Ibid., lk. 46-47. Siit tuleneb väide, et esteetiline
elamus pole millaski kuigi tihti esinev, selle sotsiaalne tagapõhi
on juba piiratud. S.o. pigem kui "argikeele rafineeritud tipp",
(Richards), mis pole võimalik allpool teatud (psühholoogilist)
tasapinda. (Lk.48.) (Ainsaks erandiks on siin
emotsionaalsed/impulsiivsed väljundid). Esteetilise elamuse
"põhi-probleemiks" jääb seega aga vastavasisuline
verbaalne väljund, kõik seonduv liigendub pelgalt sekundaarsena.
Seega siis: antud väide kehtib kui indiviid väidab end
(subjektiivselt) olevat kogenud vastava-sisulist (emotsionaalset)
elamust. (Lk.49.)
15
Vastavasiuliste (subjketivistlike) põhjenduste siuline
liigitus ja täpsustav rühmitus seadistab primaarsemaiks
esteetilise elamuse puhul just teatava subjektiivse meele-hea
tundmuse, (vrdl. nt. Kant, Hume), millest lähtumisi alles
hinnatakse mingi objekt siis positiivsete terminitega (nt.
otstarbe-kohasus ja harmoonilisus (vrdl. Aristoteles, Aq. Thomas).
(Vastavaid vaateid esindavad nt. Y. Hirn: "Esteetinen elämä",
(s. 98-100) E. Krohn: "Esteetinen maailma", (s. 71-73)).
Esteetilise elamuse põhjendamine on vältimatult tarviline kuivõrd
põhjendamata elamus on sisuliselt analüüsimatu aga vastava
elamuse mõistmiseks on peamine mõisteline seostamine ja selle
analüüs, mis omakorda on peamises verbaalsetele avaldustele
rajanev.
16
A. Kinnunen: "Esteetisestä elämyksestä",
lk. 50-52. Vastava-ainelise uuringu objektiks on seega subjekti
põhjendus ja üldine seonduv olukord. Konkreetse elamuse hindamine
leiab üldjuhul aset nt. "hea stiili" või nt. ka
vastavuse (ehk relevantsuse) alusel. Põhjendatavus on seejuuures
seatud esikohale, kuivõrd sellekohane aktiivsus laiendab
esteetiliselt hinnatavate objektide ringi. Peamiseks on seejuures
laialdased variatsioonid ning subjektiivsed erisused, mis võimaldab
elamusliku ainese spetsiifilisemat rühmitamist erinevate
kriteeriumite alusel. (Lk. 53.).
17
I.
Kant pakub siinkohal välja mõned
negativistlikult määratlevad kategoriaalsed mõisted nagu nt.
nö.-"omakasu-püüdmatus", "mõistestamatus",
konteplatiivsus, mille kohaselt ei ole esteetilisel elamusel nõnda
otseselt ei praktilist, moraalset, ega ka tunnetuslikku otstarvet.
Vahetu vastavasisuline elamus on Kantil kirjeldatav ka positiivsetes
terminites nt.: intensiisvus, vahetus, vabadus, kindlus, jms. Vahetu
elamuse kirjeldamiseks kasutatavad terminid ei sõltu aga vastavat
suhtestumist üldiselt kirjeldavaist (s.t. nt. rõõm, õnn, jms.
pole esteetilised vaid pigemini emotsionaalsed mõisted). (Ibid.,
lk. 56). Vahetu esteetiline elamus võib muidugi ka olla sõltumatu
kantiaanlikest kriteeriumitest ja suhtestumisest, kuivõrd
suhtestumise terminites ei ole võimalik adekvaatselt kirjeldada
vahetut elamust ennast. (Lk. 63.)
18
Ibid., lk. 57, 61. Näiteks A.
Artaud on seisukohal, et
kultuuri eraldamine elust on üldjuhul mõneti taunitav, ja järeldab
siit, et nn. intressitu kunsti-ideaal on tegelikult võrdlemisi
sisutu (olles nõnda küllaltki ebakantiaanlikul seisukohal), ning
millele on vastanduvana vastu-seatud nö.- "primitiivne",
elik maagiline, suuresti mütoloogilisele ainesele tuginev
kunstikäsitlus. Artaud'i järgi on nimelt läänelikus
kultuuriruumis segamini aetud kunst ja estetsism.
Kunsti on nõnda mõistetud kui pelgalt kunstina, hedonistliku
meelelahutusena, ehk siis: kunst on seatud nõnda piirduma vaid
puhtalt vormiliste, väliste harmoonia-suhete nautimisega. Eelnevast
eristab Artaud selgelt ja rõhutatult mõisteid nagu "esteedid"
ja esteetiline mentaliteet, jms. (Ibid. , lk. 69, 87).
19
Esteetilise vormiga seotud küsimustikule võib
lähendeda ka teisiti, ja nimelt: omistada vormile teatav
imaginaarne tähendus, näitena see nö.- "jumalikustada",
viitamaks transtsendetaalsuse valda, mis on mõistetav kui
perspektiivi sügavdamine. Tõlgendus-variant millest: vaid nõnda
mõistetakse vastavat temaatikat, kaunist, esteetiliselt hinnatavat,
intellektuaalselt, vastanduv jääb pelgaks pinnapealseks
meele-hea/meeldivuse elamuseks (hedonism). (Nõnda nt. Th.
Mann oma teoses "Toduudesta
ja kauneudesta"). Üldjuhul võib väita, et esineb teatav
sõltuvus partikulaarseist relatsioonidest. Võidakse nt.
väärtustada ka esteetiline objekt eetilise (nt. idee) kaudu. Nõnda
eri aegadel ka just tehtud, mis tahes võidakse nõnda "põhjendada"
idee abil esteetiliselt hinnatavaks. Maitse rafineeritus ei ole
nõnda esteetilisele kogemusele ette-seatud tingimuseks. Samuti: eri
hindamis-kriteeriumid võivad esineda ka sama-aegselt,-- mõndadel
juhtudel eelistakse vaid ühte, nt. intensiivsemat,-- seega ka
esteetiliselt elamuslikumat. (A. Kinnunen: Esteetisestä
elämyksestä", lk. 81.)
20
Ibid., lk. 68-69, 72. Esineb ka teatav sihipärane
suundumus puhastada kunst konventsionalistlikutest tendentsidest,
kuivõrd normatiivsed reeglid ei tarvitse alati olla õigustatud.
Antud seisukohta esindab nn.- formalistlik
esteetika, mis seab sihiks nt. elimineerida (romantismist pärinevad)
loosungid nagu "kunst kunsti pärast", jms. (Lk. 74 -75.)
Normativism esteetikas väidetavalt nimelt välistab teatavale
esteetilisele nö.- "primaar-tasandile" omase vahetu
elamuslikkuse. Sama väidavad ka nn. "isolatsionismi"
teooria esindajad, kes kutsuvad samuti üles pöörduma tagasi
mainitud "primaar-tasandi" manu; nõndamõistetult tuleb
esteetiline objekt eristada übritsevast ja kõigist (nt.
moraalsetest, praktilistest, isiklikest, vms.) seosteist. Teisalt on
väidetud ka, et konventsionaalne tõlgendus esteetilisena
väärtustatavast evib ka teatavat sügavama tõlgenduse võimalust,
tegmist pole "vaid" esteetilise objektiga, vaid sellest on
saanud teatud terviklikuma pildi osa (nt. teadus, moraal,
religioon). Konkreetne elamus samas muidugi jääb esteetiliseks,
olles vaid rikastunud mitte-esteetilise ainesega. Peamisena võib
aga väita, et eristatavad on kaks vastakat suundumust esteetilise
teoretiseerimise vallas: konventsionaalne sisu ja tähenduse
elimineerimine tagasi-pöördumaks teatavale "primaar-tasandile"
(formalism), ning vastanduv kui tähenduse ja sisu säilitamine
esteetilise elamuse põhjendamiseks. (Lk. 83.)
21
Tuleb rõhutada, et nõndamõistetud estetism seostub
eksistentsialistliku käsitluslaadiga otse olemuslikul kombel,
millele viitab juba vastavaid termineid ühiselt iseloomustav
eripära, nagu taandatavus elulisele-eksistentsiaalsele tasandile,
nagu ka teatav eriomane intensiivsuse määr seejuures,
eksistentsiaalne
estetism saabki nõnda
järgnevalt mõistetud kui väljapeetult viimistletud eluline hoiak,
ja sellekohane raffineeritult abstraktne teoreetiline maailmavaade.
22
Ibid., lk. 92-93.
23
B.Croce: "Eelnevast järeldub, et ainsad tõeliselt
loogilised (s.t. esteetilis-loogilised) laused, ainsalt rangelt
loogilised otsustused saavad olla üksnes need, mille sisuks on
mõiste
määratlemine.
Sellised laused või otsustused on definatsioonid. Teadus pole
midagi muud kui definatsioonide kogum, ühendatud ülimaks
definatsiooniks -- mõistete süsteemiks ehk ülimaks mõisteks."
("Esteetika kui väljendusteadus ja üldlingvistika.", lk.
94, 98.)
24
Ibid., lk. 94, 98-99, 102.
25
Subjektivistliku estetismi kohaselt kehtestuvad
vältimatult ka teatavad konkreetse suunitletusega aksiloogilised
kaanonid subjekti kreatiivset aktiivsust konstitueerima, ning mis
säärasena vastandub, kohati teravaltki, üldisuse tasandile kui
pelgalt nivelleerunult pasiivsele ja nautlevalt hedonistlikule,
pelga hindaja-vaatleja seisukohale.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar