(01.
1999.)
Kafka
modernismi piiril.
Esmalt  lühidalt  järgneva  kirja-tüki  sihi-seadest
,   ja  see   oleks :  püüda   mõneti   piiritleda    
kafkalikkust   kui   kirjandus -loolist   fenomeni  ,  keskendudes 
see-juures    esmalt    Kafka      kaas-aegsele   kirjanduslikule 
olukorrale   ,samuti  näidates    mõningaid  olulisi   mõjutusi 
varasemast.1
 Samas
 on     püütud  ka    luua      teatud   mõttelist   "silda"
   ,    nimelt   -- Kafka  
ja   kaas-aegsete
(st. siin:  post-modernistlike )    kirjanduslike  suundumiste  
vahele   ,  mööndes  samas  tolle   viimase   pürgimuse  
suhtelisust.
 Nimelt
 võib  ka  väita ,et  mõningate  oma  teostes  esinevate 
karakteristikute  alusel, --  Kafka  mõneti  ka   kui   'järgnes'
 modernismile
.
 On  ju  üldtunnustatult   Kafka  eripäraks  
aprogrammilisus  , samuti proosa-vormi  eelistamine (mida aga  
loetakse  vastandlikuks   varasele  modernismile) ,  ning  ennekõike
--  Kafka  teostele    osutatud  eriline  tähele-panu  ka 
post-modernistliku   diskursuse  raamides.
 Viimast  kinnitavad   tema  üli-rohked  kirjanduslikud
 järgijad  ning  jätkuv  huvi  nii  lugejate  kui  kriitikute 
poolelt.
   Kafka  teoste  mõju    nii  kaas-aegsete  kui  ka 
hilisemate  autoritele   on  olnud  äärmiselt  suur,  alates  tema 
sõbrast  ja  propageerijast  Max  Brodt 'ist, samuti  R.-M. Rilke, 
Th. Mann, jpt.
    Hilisematest   olgu  siin  ära  toodud    nt. 
G.Grass  ,  (kelle  esimesed   kirjanduslikud  katsetused  oli  
läbinisti   kafkalikud)   ja   H. Böll  ,kes  samuti   suhtus  
Kafka  teostesse   suure  sümpaatiaga. 
 Ühest   vastust  sellele  ,milles   just  täpselt  
seisneb  Kafka,   too  tuntud  ja  tunnustatud  eriilmelisus, -- 
ilmselt  ei  ole.
Küll  on  aga  võimalik (ja  mida  on  ka  tehtud )  
nö.- "konstrueerida "  seda   kafkalikku    unenäolist 
maastiku  ja  painavat   eba-määrasuse  õhustikku, mida  lugeja 
tema  teostes  kohata  võib.
 Vahest
 on   säärasele  
re-konstrueerimisele 
 mõneti  abiks  kui  püüda  alustuseks    veidi   piiritleda  
Kafka  nö.- "lähte-punkti",2
 st. --tollaseid  üldisi   idee-ajaloolisi    suundumisi   ,milledel
 oma  otsene  mõju  kindlasti   ka  kirjandus-loomele.
 17.-18. saj.  alguse  saanud  nn.  realistlik  romaani 
 taotluseks  oli    kirjeldada   reaalsust objektiivselt ,
"teaduslikult  tõsi-kindlalt" ,lähtudes  see-juures  
cartesiaanlikust  "mina--maailma"  vastandamisest ,sellest 
kujunenud  individualismist.
   Siis  romaan ,mis  rahuldub  kirjeldusega   sellest 
kuidas  indiviid   tajub (peab  tajuma!)  maailma, romaan  kui 
indiviidi /kirjaniku  "lugu".
 20. saj.  muutub  see  aga  küsitavaks,olukorras kus 
nii  "mina "  kui  "maailma" 
(st.-subjekti-objekti)  mõisted  hajuvad  ja  hägustuvad  ,mille 
tulemusena  nende  omavahelistest  seostes(ki)   kirjutaval  romaanil
 tuleb  nii  sisuliselt  kui  vormiliselt   muutuda.
 Põhjuseks
  võib  siin  tuua    kujunenud  ühiskondliku  realiteedi  pideva 
komplitseerumise,mille  tulemusena  muutub  üha  võimatumaks  näha
 ühiskonda  tervikuna ,liigendada  seda  üldiste /üldkehtivate 
seadus-pärasuste  alusel,--vastavad   nähtumuse   on  sellega  
otsekui  muutunud     kontrollimatuiks  ja  ette-ennustamatuiks
,kõigi  siit  tulenevate  negatiivsete  konsekventsidega.3
 Üha
 spetsialiseeruva  teaduse  kogutud  teabe  hulk  ei  võimalda  enam
 ammugi  nö.- 
'quatrocento'-stiilis
   üksik-isiku  sünteetilist  maailmapilti,millest  tuleneva  
vaakumi  täidavad  kõik-võimalikud   irratsionalistlikud   
õpetused.
 19.saj .  irratsionalistlik  kriitika  (Nietzsche 
,Freud)  tõestasid  oma  kaas-aegsetele    individualistliku 
"mina"-kontseptsiooni  illusoorsust ,väites ,et 
harmoonilise  terviku  asemel  on  siin  tegemist  pigem  
eba-teadlike  ja  vastanduvate  psühholoogiliste  jõududega,mis 
oma  koos-toimelt  pigem  konfliktsed  kui  harmoonilised  ja 
milledel  teatud  tinglik  "ühtsus"  vaid  ehk 
teotsemises.
 Fr. Kafka  looming, eriti   selle  hilisemal 
perioodil,  saab  sääraste  vastakate   suundumuste    ja  
diskursiivse  teisenemise  ilmekaks  näiteks.
 Teatud  mõttes  tähistavad  tema  teosed   otsekui 
versta-postina   kogu  senise  romaani -mõiste   teisenemist
,mõistes  viimast  lausa  totaalse  murranguna  .
 Kuigi
 ,--reaktsioonina    kafkalikkusele ,selle  ohustavale   ,
"jalge-alust  õõnestavale"   sümbolismile  ,veel  ka  
hilisemastki  ajast   muidugi  võimalik  tuua  hulgi  näiteid 
'status quo'
   ennistamisese  katsetest. 
 Mis
 siis  ikkagi  oli  selleks   peamiseks   ,mis    mõjus  too-kord, 
Kafka  romaanides ,  nagu  ka  täna ,  see  ohustav  ja  ahistav, 
see  raskesti  määratletav   
 'miski' ?
 Üheks
   sobilikuks  märk-sõnaks   on  sel  puhul  kindlast  --          
'ir-reaalsus'
, mõistes
 seda  siin  kirjanduslikult ,st .-  19.saj.  realistlikule 
romaani-zanrile  on  sihi-pärasel  kombel    vastu  seatud 
irreaalsuse  tühistavalt  eba-määrane  õhustik.
 Irreaalsus
  seisneb  Kafka  puhul  otsekui  pidevas  balansseerimises   
tuntu-tundmatu  piiril ,nõnda   leides  end  aina  
eksistentsiaalses  "piir-situatsioonis"  ,kantuna  
tugevaist  emotsioonidest   ja  silmitsi-seatuna 
mõistetamatu,absurdse  maailmaga,seda  võõristades  ,sellele 
võõraks  jäädes.4
  Samas  ei  ole  siin  aga  kindlasti  tegemist  
sihiliku  protesti ,  mässu-meelsuse  ilminguga  .
 
 Kafka   autobiograafiline  kangelane  aina  püüab  end   
kohandada  ,  kogukonda  sulanduda , teha  nii  "nagu  teised"
   pääsemaks  painavast  isklikust  vastutusest  ,kohustusest 
'õigesti'
 valida  .  Pääsemaks  hirmutavast  vabadusest   ühis-elulisuse 
anonüümselt  süüdimatu  turvalisuse  illusiooni  manu.
 
Th. Mann  viitab5
 Flaubert'i  ütelusele  -- "
Etre dans le  vrai "
 ,mis  olevat  Kafkale  suuresti  mõju   avaldanud . 
 Nõnda
 kirjeldatu   aga ju  eksistentsialistlik  tõdemus  'par
exellance'
 ,     seosed  nt . Sartrè 'ga  enam  kui  ilmsed  :  indiviid 
leiab  end  absurdses  maailmas  ,vaba  valimaks  vaid  surma 
eimiskisust  , pidetuna ,seletamatutest   jõududest   tõugatuna  .
 Ometi
 eelnevaga  pole  Kafka  era-kordsus  õieti   veel  mitte 
sissegi-juhatatud,  see  on  vaid  üks 
'nuance'i
,tähendusele  omistatud  varjund.....
 Kafka  ammugi  mitte  ei  piirdu  vaid  irrealiteedi 
varjundi  sisse  toomisega  ,seda  tehes  üldistab   ta  sellest 
lähtudes  kui  metafoorist  ,millele  üht-äki  on  omistatud 
ise-seisev  tähendus  ja  sellega   ka  olemine.
 Kafka  tühistas  realistliku   romaani  kreedo  aga 
seda  mitte  vaid  selleks  ,et  jääda  ekslema  "mõttekuse 
varemete"  vahele  ,kaalumaks   tõenäolisusi  ja  võimalikkust
  ajast  ja  arust   möödu-puude  alusel.
 Ir-reaalsusest  saab  tema  jaoks  pigem  pelgalt 
lähte- alus,  eksitav  ,irriteeriv   säärane ,seda  küll,  aga 
kaugeltki  mitte  mõni "eesmärk  ise-eneses".
 Mis
 aga  ei  tähenda  ,et  too  viimane  oleks  vajaka,vastupidi  
eksitavast  reaalsusest  kujundab  ta   ainu-omaselt  kafkaliku 
'meta-reaalsuse' 
, siin:  millegi  säärase  mis  tühistavalt  ületab  kõik  
aksioloogilised  kriteeriumid  varasemast  ,selle  kõikumatud
,jäigad  paradigmad  ;  loob  uut ,jah ,  aga      mitte  pelgalt 
"ületades "   vana  ,  vaid  seda  pelgalt  ümber 
-struktueerides ,  tähenduse  asukohta    ainult  veidi  nihutades .
 Eksitavalt-irriteerivalt  luuletatud  lugu  varjata 
proosalise  jutustamise  luitunud  kuue  alla,et  oluline  jääks 
esma-pilgul  varjatuks,seega--pääseks  kaudselt  mõjule....
 Kafkal  selle -tarvis   veetlevalt  välja-peetud 
meetod:  rõhutades  ,ja  seda  igal  leheküljel  eraldi  ,et  tegu 
on  siiski  realistliku  loo  jutustamisega ,ning  luues  samas  too 
eriline  atmosfäär ,mis  selle  väite  iga-külgselt  tühjaks 
teeks.
 Lugejat
 peab  aina  saatma   kummastavalt  painav  tundmus ,et  tal  ,autori
 fantaasia  radu  järgides,--on  "õhukene  jää" 
jalgade  all.6
 "Mul
 on  kogemus.../ ...  see  on  kui  mere-haigus  kuival  maal... "7
 "Eba--meta--realistlikuse"
  ohustav  aimdus  tuleb  aga  otse  piinliku  hoolega  varjata 
rõhutatult  lihtsa-koelise  ja  harjumus-pärase  stiili  taha, 
millele  kui  kaitsvale-varjavale  ekraanile  siis  projektseerida  
'camera
 obscura' 
põhi-mõttel ,too  eriliselt  vildak, pahupidi-pööratud  vaatamise
 viis.
 Silmas-pidades  see-juures ,et  nõnda  
kujustatu-projetseeritu  ei  saaks  liialt  "nihutatud" ,et
 mitte-paha-aimamatut  lugejat  hoobilt   maha  niita ,vaid  õige 
pisult  "kõrvale  nihutaks" ,juurdunud  ignorantsist  
välja  raputaks.
 "Tagebuch" :  ..." meie  kunst  on 
tõest  pimestatus... /  valgus  tagasipõrkuval  näogrimassil  on 
tõde ,muu mitte ... "
 See  on  kui   kirjanduslik  " šoki-teraapia"
,autor  kasutab   lugeja   suunamiseks  valitult  teravamaid 
meetodeid ,mis   peavad      kindlustama  soovitud  reaktsiooni ,
-- see rabab  viimases (tihti  lõpetamata)  lõpus  
täieliku  ootamatusega.
 Eelneva  Kafka  nö.- "kirjandusliku 
konstruktsiooni"  visandamise  katsega  on  aga  viidatud  vaid 
 ehk  peamistele "tuli-punktidele".
 Üle  kõige -- aga   valitsemas  Kafka  novaatorlik 
geenius  ,sõna-meisterlikkus  ja  eri-omane  stiili-käsitlus ,---
mis  ära-tuntav  juba  esimestest  ridadest  aga  ometi  kudagi 
määratlematuks  jääb  ja  mida  millaski  ei  aima  järele 
pelgalt  mehhaanilise  " konstrueerimisega"
 Kokku-võtvalt
:    Kafka - fenomeni  täpset   nö.- "asu-kohta"  
skaalal --  modernism ,sellele  eelnev  ja  järgnenud  lähenemine
,---  ei  ole  ilmselt  võimalik  üheselt  'piiritleda'
( võib  rääkida  isegi  teatud  "kohatusest ").
 Paljud  peamised  jooned  tema  kirjanduslikust 
"konstruktsioonist"  on  muidugi  leidnud  oma  innustatud 
pooldajaid   paljude  hilisemate  autorite  näol.
 Samas  vaja  ilmselt  rõhutada    kõik-võimaliku 
"dekostrueerimise"   piiratud   kehtivus-ulatust  ja 
relatiivset  loomust .
 Hermeneutilise
 kallakuga  "tõlgitsemine"  ei  tarvitse  alati  kattuda 
autentse  'tõlkega';
viimase  võimalikkus  üldse ,võib  olla seatud  põhi-mõttelise 
kahtluse  alla.  Ja  selle  vajalikkus. 
1
 15. 09. 2019. -- Kirjutades siis tänasel kuupäeval,
 otsekui sissejuhtausena sellest nii ammusest kirjutisest Franz KAFKA
 kohta. Kirjutasin selle kirjutise nii ammu nagu jaanuaris 1999. --
 Ja praegu seda nende kirjaridadega kui eessõnana täiendades sel
 lihtsal põhjusel, et plaanis on see ammune kirjutis oma blogides
 avaldada. -- MIKS? -- Seetõttu, et Shakespeare`i Hamleti sõnadega:
 „et keegi teaks minust tõtt...“? -- JA nii ammu, kui see
 kirjutis Kafkast sai kirjutatud, polnud vist blogides avaldamise
 võimalust veel leiutatudki? JA kui kedagi huvitab kommenteerida
 seda ammust kirjutist, siis minu täiesti kehtiv e-mail on praegu:
 madisliibek@gmail.com
 2
 Kafka  otseste kirjandusliku  eeskujuna  on  viidatud  S.
 Kierkegaardile (M. Brodt järelsõna  Kafka  teosele "Loss",
 Tln. '87, (lk. 631). Kokku-langevaks  mõlemal  autoril  nende
 üldine  religioosne  suunitletus, samuti   ühiskonna-kriitilisus 
 ja muidugi -- intellektuaalne  rafineeritus  ja  meisterlik 
 stiili-käsitlus.  Viimase  välja-paistvama  tunnusena  võiks 
 nimetada   irooniat  , kui  üldine  hoiak  ,mis  väljendamas 
 ühe-aegselt  nii skeptilist   kui  distantseeritud  lähenemist.
3
 L.Saariluoma: "Muuttuva  romaani", Hämenlinna '89, sealt:
 "Klassisen  modernismin  ja  individualismin  kriisi", s.
 234-240, lk.  352.
4
 T. Hennoste:  "  Autor  ei  ole  enam  jumal , tal  on 
 eneselgi  kõhe  selles  maailmas , milles  ta  elab .../ Autor ...
 /  ...  on  nüüd  võimetu  ja  abitu  laps  maailmas , mis  on 
 kaotanud  isakuju . Sama  kõle  ja  hirmutav   maailm  nii 
 kirjanduses   kui  ka  väljaspool  seda  tekitab  lugejas 
 ebakindluse ..."   ("Hüpped  modernismi  poole " .
 "Vikerkaar"11/93 ,lk . 65)
5
 Th Mann  "Looja  auks. Franz Kafka  ja  "Loss"",
 Akadeemia 8 /94, lk. 1625.
6
  Seos  R.Barthes'i    nn. "naudingu-tekstiga" ,--so.--
 tekst  , "...mis   viib  kaotsimineku  olekusse / ;  see ,mis 
 tekitab  eba-mugavust   /  ...paneb vabisema  lugeja    ajaloolised
 , kultuurilised  ja  psühholoogilised  aluskihid ,tema  maitsete , 
 väärtuste  ja  mälestuste  koostise / ... viib  kriisini  tema 
 suhte  keelega  ."  ( H.Krull  :  " Poststrukturalistlikud
  meetodid  kirjanduse   käsitlemisel " , 4.loeng ,"Vikerkaar
  7/92  ;lk. 30 )
7
 Fr.Kafka  "Tagebuch  1914-17", S. 243.
 
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar