_______________________________________________________________
FRIEDRICH
W. NIETZSCHE: „Zur Genalogie der Moral“. (1 & 2
Teil. Aphorismen).
„MORAALI
GENALOOGIAST“ (1 & 2 uurimus. Valik aforisme.)
(II.)
Teine uurimus. „Süüdlaslikkus“, „halb südametunnistus“ ja
muud selletaolist.
2
„...
nõnda leiame selle puu otsast küpseima viljana suveräänse
indiviidi,
vaid endataolise, kommete tsiviliseeritusest jälle lahti pääsenu,
autonoomse ületsiviliseerunud indiviidi.“ /.../ „... inimese
kellel on oma sõltumatu ulatuslik tahe, kellel on luba
lubada --“
8
„...
äärmiselt saatuslik filosoofiline väljamõeldis, mis kunagi
valmistati eismest korda Euroopa tarvis, väljamõeldis et tahe on
„vaba“, et inimene on tingimata spontaanne heas ja kurjas, kas
see ei ole tehtud ennekõike selle arusaama õigustamiseks, et kas
mitte jumalate poolt inimese poole, inimliku hüvelisuse poole
suuniteltud huvitatus millaski
võiks teostuda.“
12
„...
Tahtsin öelda: ka osaline kasutuks
muutumine,
haletsusväärseks muutumine ja kehviklikuks muutumine, tähenduse ja
otstarbekuse kadumine, sõna otseses mõttes surm, kas see ei kuulu
tegeliku arengu eelduste hulka, see progressiivsus ilmneb alati kui
tahe ja tee suurema
võimu
suunas...“
13
„...
Karistus kahjutuks tegemisena, suurema kahjustamise ennetamisena.
Karistus kahjude korvamisena kahju kannatanule, mingil kujul (ka
affekti-kompensatsioonina). Karistus tasakaalu segamisega seoses,
ennetamaks seda, et segadus ei saaks laiemalt levida.“
16
„...
Kõik vaistud, mis ei lahvata väljaspoole väänduvad
sissepoole
– just seda nimetan mina inimese seestumiseks,
alles siis tekib inimesele see mida hiljem on nimetatud ka tema
„hingeks“.“
24
„...
See tuleviku inimene kes vabastab meid nii senisest ideaalist ning ka
sellest mis
peab kasvama sellest ideaalist,
suurest vastikusest, olematuse tahtest, nihilismist, selle keskpäeva
ja suure otsuse kellamängust, mis teeb tahte jälle vabaks, mis
annab Maale tagasi selle oma eesmärgi ja inimesele tema lootuse,
selle Antikristuse ja Antinihilisti, selle Jumala ja olematuse võitja
– ta
peab kord siiski tulema...“
(III.)
Kolmas uurimus. „Mida tähendavad askeetlikud ideaalid?“
4
„...
Täielik ja ehtne kunstnik on kõikideks aegadeks eraldatud
„reaalsest“, tegelikust; teisalt peaks olema mõistetav et ta
võib vahel ajendatuna lootusetusetusest väsida sellest seesmisest
eksistentsiaalsest ja igavesest „ebarealistlikkusest“ ja
valelikkusest – ja et ta siis vahest üritab korra ka tungida
sellesse, mis on tal rangemini keelatud: tõelusesse, üritades olla
tõeline.“
5
„...
Nad vajavad alati kõige vähem kaitset, toetust ja põhejndatud
autoriteete: kunstnikud ei ole kunagi teistest nii eraldatud, üksi
olemine on vastuolus nende sügavamate vaistudega.“
7
„...
Kes suurtest filosoofidest ongi olnud siiani abielumees? Herakleitos,
Platon, Descartes, Spinoza, Leibnitz, Kant, Schopenhauer – ei olnud
seda; ega neid isegi ei või mõeldagi olevat abielus olnud.“ /.../
„Mida siis tähendab askeetlik ideaal filosoofias? Minu vastus
kõlab – see on kindlasti juba aegu tagasi hoomatud: filosoof
tervitab seda, nähes ja tundes endas kõrgema ja julgema vaimsuse
poolt eeldatud optimismi – ta nimelt
ei eita „olemasolemist“, ta
vastupidi jaatab nõnda oma
ja vaid
oma olemasolu ja teeb seda nõnda vahest sellise määrani et temast
ei jää kaugeks süüdlaslik soov: pereat mundus, fiat philosophia,
fiat philosophus, fiam!
... Hävinegu maailm, olgu filosoofia olemas, olgu filosoof, mina...“
8
„...
-- nad mõtlevad mida iganes askeetlikust ideaalist kõneledes
rõõmsast asketismist nagu see elab jumalikustunutes ja
lennuvõimelisteks muutunud loomades, kes ennemini ekselevad elu
kohal kui selles puhkavad.“ /.../ „... mis tegemist ongi sellisel
inimesel hüvelisusega seoses! -- vaid nende parima eksistensti,
nende kauneima viljakuse tegelikumate ja loomulikemate eeldustega.“
/.../ „... -- me filosoofid vajame ennekõike rahu selles mõttes:
tahame saada rahu „nüüdishetkelt“. Me hindame vaikset, külma,
ülimuslikku, kauget, muinasaegset, üldse kõike millega seoses meie
hing ei pea ennast kaitsma ega sulguma – midagi millega seoses võib
kõnelda kõnelemata valjult.“ /.../ „Aga hing kes on
eneses kindel kõneleb vaikselt, otsib peidupaika, laseb end oodata.“
13
„...
Ma esitan lühidalt sellele vastukaaluks selle tõsiasja: askeetlik
ideaal tuleneb mandunud elu kaitse- ja paranemisvaistudest, elu,
mis pürgib kõikide vahenditega säilima ja võitleb oma eksistentsi
eest;“
24
„...“Midagi
ei ole tõsi ja kõik on lubatud“ ... Nii, see oli vaimu
vabadus, sellega oli tõrjutud ka usk isegi
tõesse...“
25
„...
-- kunst milles suur vale pühitsetud saab, petmise tahe,
millel on poolt kõnelemas häid südametunnistusi, just see on
askeetliku ideaali vastand palju põhimõttelisemal kombel kui teadus
seda on.“
27
„...
Kõik suured asjad hävinevad iseenesest, enda kummutamise teel: seda
nõuab elamise seadus, vältimatu „endavõitmise“ seadus elu
olemuses --“
28
„...
aga see on tahe ja püsib tahtena! ... Ja ütlemaks veel
lõpuks mida ma alguses ütlesin: inimene tahab siiski isegi
meelsamini tahta ei-millegisse kui üldse mitte midagi
tahta...“
______________________________________________________________
FRIEDRICH
W. NIETZSCHE:
„JENESEITS
GUT UND BÖSE“ (Aphorismen.)
Valik aforisme.))
29)
Vaid üksikute asi on olla sõltumatu -- see on jõuliste
eesõigus. Kes seda üritab , olgu tal kas või suurim õigus aga
mitte vajadus tõestab vaid end olevat mitte-jõulise ning
kärsimatult hulljulge, ta läheb laborünti, tuhandekordistab need
ohud, mida elu ka muidu kaasa tooks, milledest ei ole väikseim see,
et keegi ei ole nägemas, kuidas ja kuhu ta eksib, üksildub ... ja
ta ei või enam tagasi pöörduda!, isegi mitte teiste mittleiden' i
juurde!
66)
See, et sallitkse enda halvaks-panemist, endalt varastamist, enda
petmist ja nülgimist -- see võiks olla otsekui mingi jumala
häbelikkus inimeste keskel.
67)
Üheainsama armastamine on barbaarsus: seda harrastatakse kõigi
ülejäänute kulul, -- ka Jumala armastamine.
69)
Halvasti on elu vaadatud, kui ei ole nähtud ka kätt, mis armulikul
viisil -- surmab.
72)
Kõrgemat inimest ei tee kõrgemaks mitte tunde tugevus, vaid selle
kestvus.
74)
Inimene, kelles on geeniust, on talumatu, kui tal ei ole peale
selle veel vähemalt kahte: tänulikkust ja puhtust.
78)
Kes ennast taunib, see samal ajal siiski veel austab ennast, --
enese taunijana.
87)
Seotud süda, vaba hing -- kui pandaks süda vangi ja seotakse veel
tugevlt, võib hingele palju vabadusi lubada.
93)
Inimsõbralikkuses ei ole küll inimviha aga, -- just sel põhjusel,
liiga palju inimpõlgust.
95)
Ebamoraalsuse häbenemine -- see on aste trepil, mille teises otsas
häbenetakse moraalsustki.
107)
Keeldumine kuulda ka parimat vastuväidet, kui otsus kord tehtud on:
see on tugeva loomuse näitaja. Ehk siis: põikpäise
rumal-olla-tahtmise.
130)
Mida keegi on, ilmneb, kui ta lakkab näitamast, milleks ta on
"võimeline." Võimelisus on samuti kaunistus, on samuti
varjupaik.
133)
Inimene, kes ei suuda leida teed oma eesmärgini elab julgemalt ja
'kergemalt', kui ideaalideta inimene.
143)
See, mida me teeme meelsamini, seda meie omakasupüüdlikus tahaks
pidada selleks, mis on meile raskeim. -- Sobib nii mõnegi moraali
aluseks.
153)
See, mida tehakse armastusest, leiab alati aset teiselpool head ja
kurja.
155)
Traagilisuse taju väheneb ja taandub aistingulise taju kõrvalt.
156)
Meelehäired on üksikute puhul midagi harvaesinevat, aga rühmades,
parteides, rahvastes -- läbi aegade reegliks.
157)
Enesetapu mõte on võimas lohutus-vahend: selle abil pääseb nii
mõnestki
halvast
ööst läbi.
160)
Inimene ei armasta enam oma teadmisi küllalt, kui ta neid teistele
ilmutab.
170)
Kiituses on rohkem pealetükkivust kui laituses.
177)
Tõelisust selgitades on vaevalt, et keegi veel olnud küllaldaselt
tõepärane.
184)
On olemas headuse ülemeelikust, mis näib olevat pahe.
__________________________________________________________________
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar