„...
Le bonheur n´est pas chose
aisèe:
il est très difficile de
le
trouver en nous, et impossible
de
le trouver ailleurs.“
[„Õnn
ei ole kerge asi: teda on 
väga
raske leida meis ja võimatu
leida
teisal.“]
Chamfort.1
Eksistentsialism
saksakeelses kirjanduses...
 ...
on ainult mingil määral piiritletav nähtus. Kui seda käesolevas
kirjatükis siiski teha püüda, pean vajalikuks rõhutada teema
sisulist paljutähenduslikkust ja sellest johtuvaid avaraid
tõlgitsusvõimalusi. Jõudmaks selle kõige võimalikumani, esmalt
veidi pealkirjas antust. Eksistentsialismi mõiste on leidnud eri
autoritel õige erinevat kasutamist. Kierkegaardi jaoks, kes
mõiste kasutusele võttis, ei tähendanud see seda, mida hiljem
J.-P. Sartrè sama terminiga tähistas.
 Määratlus
„saksakeelne“ on mõistetav, kui silmas pidada ajalooliselt
kujunenud või hilisematest poliitilistest põhjustest tulenevat
saksa keeles kirjutavate autorite hajutatust eri riikide ja isegi
kontinentide vahel. Mingit ühtset „eksistentsiaalset koolkonda“
ei ole kirjanduses minuteada suudetud avastada. Kui üldse saab
rääkida koondatusest eksistentsialismi sildi alla, siis vahest vaid
kui noorsooliikumisest või elustiilist 50-ndate alguse Prantsusmaal
ja Saksamaal.
 Kirjanduslik
eksistentsialism sai alguse modernismi varasema nn.
„pealetungiperioodi“ lõppedes 20-ndate keskpaiku, mil euroopa
proosakirjanduses hakkavad seniste kõikvõimalike liikumiste ja
rühmituste üle domineerima mõjukad üksikautorid (T. Hennoste).
Eksistentsialismi kohta võib öelda, et tegemist on
maailmakäsitlusega, mille juured ulatuvad juba eelmise sajandi
lõppu, hilised viljad aga meie päevini välja. Alguse sai see
irratsionaalsuse esilekerkimise näol 19. saj. lõpul, vastukaaluks
seni valitsenud Hegeli ratsionalismile. Sellele järgnes huvi
koondumine inimesele, just sel perioodil pandi alus psühholoogiale
kui teadusele.
 A.
Schweitzer: „...
Valgustusajastu ja ratsionalism olid püstitanud eetilised
mõistuseideaalid üksikisiku arnegust tõelisele inimsusele, tema
seisundist ühiskonnas...“, (lk. 6.) /---/ „... Kõik sügav on
ühtlasi lihtne ja laseb ennast sellisena edasi anda, kui ainult on
säilinud seos kogu tegelikkusega.“, (lk. 9.)  /---/ „... Üldise
tahteaktiga on mõttevabadus käibelt kõrvaldatud, sest paljud
loobuvad mõtlemast vabade isiksustena...“, (lk. 18.) /---/ „...
üksikisiku  vaimset ja kõlbelist täiustumist, mis on kultuuri
lõppeesmärk.“, (lk. 21.) /---/ „... Tõeline tegelikkusemeel
seisneb arusaamises, et ainult eetiliste mõistuseideaalide kaudu
jõuame normaalse tegelikkusega.“, (lk. 34.) /---/ „... Meie
allakäigu ajalugu jutlustab trööstituses seda tõde, et
otsustavaks instantsiks on vaim.“, (lk. 43.) /---/ „... Vaimu
suureks ülesandeks on maailmavaate loomine.“, (lk. 44.) /---/ „...
 Lõpuni mõeldud mõtlemine viib seega kusagil ja kuidagi elava,
kõigi inimeste mõtlemisele paratamatu müstikani.“, (lk. 49.) 
/---/ „... maailma- ja elujaatus ning eetika on antud meie
elutahtes.“, (lk. 63.) /---/ „... väärtusi luues ning eetikat
järgide stoimin ma maailmas ja avaldan maailmale mõju. // Igasugune
sügav maailmavaade on müstika.“, (lk. 65.) /---/ „...
Üksikindiviid ei pea hoolima ühiskonnast, rahvast ja inimkonnast,
vaid püüdlema ainults elle poole, et kogeda endas vaimu
suveräänsust mateeri asuhtes. // kultuuri lõppsihti,
üksikindiviidi kõlbelist-vaimset täiustumist...“, (lk. 78.)2
 
 Eksistentsialism
on fenomenoloogia ja katoliikliku neotomismi kõrval tänini üks
mõjukam filosoofiline suundumus nii Saksamaal kui Prantsusmaal.
Saksakeelses kirjanduses on selle mõttevoolu heiastusi mitmetel
autoritel, kellel rohkem, kellel vähem, aga näivad puuduvat
Camus`ja Sartrè´i taolised filosoofist kirjanikud.
Tõsi, ka Heidegger leidis oma tegevuse hilisemal perioodil,
et oma väljendusvahenditelt on filosoofia lähedasem kunstile kui
teadusele, aga puhtkirjenduslikku loomingut temalt ei ole.3
 Järgnevalt
mõned nimed, milleta hilisemat eksistentsialismi ja 20. saj.
filosoofiat oleks raske ette kujutada. Esimesena muidugi Fr.
Nietzsche, kelle kohta K. Jaspers on öelnud, et tema mõju
hilisemale Saksamaale ei anna kellegi varasemaga võrrelda ja pea iga
järgnev maailmavaade on temaga kuidagi seotud. (K. Jaspers:
„Vernuft und Existenz“, Erste Vorlesung). A.
Schweitzer:   „Fr.
NIETZSCHE:
„... võidukas eneseväljaelamises austatakse elu ja elu
intensiivistumises täidub olemise mõte. Seepärast võivad
geeniaalsed ja tugevad individuaalsused arvestada ainult sellega,
kuidas lasta neis eeldusena antud suurusel tõeliseks suurusek saada.
// Brutaalsuse filosoofia loomine on võimalik ainult meile,
eurooplastele.“, (lk. 213.) /---/ „... Eetilisus seisneb nende
järgi selles, et inimene tahab ennast välja elada sügavaimal
viisil toimiva isiksusena ning seeläbi jõuda tõelise osaduseni
lõputu vaimuga.“, (lk. 219.)4
 Siis veel taani filosoof ja „kristlik aatleja“ S.
Kierkegaard, kelle mõju on eriti täheldatav hilisemate
religioosse eksistentsialismi esindajate juures, kellest Saksamaal on
peale Jaspersi tuntumad veel K. Barth ja Niebuhr. 
 Fr.
W. Nietzsche:
„...
Seni kõnelen ma iseendaga kui see, kellel on aega. Keegi ei jutusta
mulle midagi uut: siis jutsustan ma endale iseennast.--“ /.../ --
Looja on aga see, kes seab inimesele eesmärgi ja annab maale ta
mõtte ning tuleviku: tema alles loob
vahe hääle ja kurjale.“, (lk. 130.) /---/ „... Säälsamas
noppisin ma teelt sõna „üliinimene“ ja ka selle, et inimene on
midagi, mis peab ületatama, -- et inimene on sild ja mitte eesmärk:
et ta rõõmutseb oma keskpäevast ja õhtust kui teest uuele
koidukumale;“, (lk. 131.)5
 K.
Jaspers isegi väidab, et „modernne protestantlik teoloogia
Saksamaal rajanebki Kierkegaardi mõjudest lähtunud uuendustele“.
Üheks oma varasemaks eelkäijaks loeb eksistentsialism ka F. W.
J. Schellingit, 19. saj. alguse saksa filosoofi, kes jõudis
olemise ja olematuse vastandamiseni ning kirjeldas inimese elu ja
vaimumaailma absurdi olukorras. Heidegger tähistab seda
mõsitega „Lichtung“, Jaspersil kannab mõeldu nimetust
„eksistentsi valgustamine“ („Existenzerhellung“).
Selliseks eksistentsiaalseks „äratundmiseks“ on minu arvates
tänaseks ühe tunnustatuima saksakeels eproosakirjaniku – Franz
Kafka – looming. Enamasti määratletakse ted aküll
ekspressionistide kilda, kuid oma p õlvkonna „-ismist“ eristab
teda suuresti skeptiline suhtumine kaasaegsete usku helgesse
tulevikku, mis on saavutatav üksnes tahteakti abil.
Eksistentsialistlikke momente on tema loomingus rohkesti. Ilmselt on
Kafka näol tegemistsedavõrd laia haardeulatusega, mid alihtsalt ei
anna ühe konkreetse nimetuse alla viia. Ülalmainitud selginemine,
teadlikuks saamine seisneb Kafka puhul pidevas balansseerimises
reaalsuse ja teadmatuse piiril, tema maailm on ühteaegu nii tuntud
kui võõras, tõeline ja fantastiline -- „maagiline realism“.
Tema kaasaegset R. M. Rilket tsiteerides: ta nagu „... ei
tunnegi end teab mis kindlal me selles äraseletet maailmas“.
Inimene leiab end nagu juhusest paisatuna maailma, kus valitsevad
kannatus, võitlus ja surm. Ta tunneb kohustust, et on vaba kujundama
ise-enese eksistentsi ja ta kannab ainsana vastutust selle eest. 
Theodor
Storm: 
„....
et tarvitseb ainult mõnel kangemal ilmuda, kui sellele pannakse
omaks või süüks kõik seegi, mis ta eelkäijatele au või häbi on
teinud.“, (lk. 16.) /---/ „.... Noh, kui inimene ei saa vihaselt
tööd vihtuda, koguneb viha inimese sisse!“, (lk. 32.)  /---/ „...
Ilmaelu, või õigemini see, mis temale maailma tähendas, sai talle
seda selgemaks...“, (lk. 41.)  /---/ „.... siis tõstis ta
rahulikult silmad, millest vastu vaatas ta tasase loomuse jõud, mis
noorukile ostekui suverõõm hinge voolas. // ... otsekui oleks äkki
kevad kätte jõudnud.“, (lk. 67.)  /---/ „.... Tark tähelepanek
ilusa neiu suust on alati kuulmist väärt!“, (lk. 87.)  /---/ „...
-- see käib meil mõlemal üle mõistuse. Ole ainult vait ja vaga,
sihukestest asjadest ei tohi hingatagi!“, (lk. 110.) /---/ „...
sest nii see paraku käib, isand: Sokratesele anti mürki juua ja
meie Jeesusu Kristus löödi risti! /// ... nagu mõne tubli mehe
tembeldamine kuradi käsilaseks ainuüksi sellepärast, et ta meist
peajao targem on, seda juhtub veel iga päev.“, (lk. 196-197.) 6 
 Kafka
looming ongi kui katse tõstatada vastutuse probleemistikku ja sed
amaailmas, mis valdavalt ei tunne enam jumalikku käsku ega
renessansist pärit kohustavat inimesepärasust. Kafka on
sügavalt mõtlev kahtleja, kes teab, et tõd eon alati
mitmepalgeline ja kõike muud kui lihtne ja kes näeb küsimusi ka
seal, kus inimene tunneb end tavaliselt kindlal pinnal seisvat.
„Mõtelma hakata tähendab oma jalgealust uuristama hakata“,
ütleb selle kohta tabavalt A. Camus. 
 A.
Schweitzer:
„...
Spinoza
... „ Kõik olev, ütleb ta, on antud lõputus olemises, mida võib
kutsuda nii Jumalaks kui looduseks.  Meie jaoks ja meie varal esineb
see kahe olemisviisi kujul: mõtlemisena (vaimuna) ja kehalisusena
(mateeriana). Selle sjumalikus looduses määrab kõike, ka
inimaktiivsust, paratamatus. On ainult see, mis toimub, puudub
toimimine. Nii et inimelu mõte ei saa olla toimimises, vaid ainult
selles, et jõuda üha selgemale arusaamisele oma vahekorrast
univerusumiga.“, (lk. 163.) /---/ „...
Spekulatiivne sksa filosoofia seevastu otsib  maialmatunnetust, mis
peab vaimsete individuiaalsuste toimimisele maailmas mõtte andma.“;
(lk. 170.)  /---/ „... FICHTE
... „ Kõik kasulik, mis leitakse maakera ühes otsas, otsemaid
kõigile teatavaks saab, siis tõuseb inimkond lakkmatult,
paigalseisu ja tagasilanguseta, ühisel jõul ja ühel sammul säärase
kvaliteedini, mille mõistmiseks meil ei piisa mõisteid.“; (J. G.
Fichte: „Inimese otstarve“). /---/ „... Friedrich
von Schiller:
...“Kirjades inimese esteetilise kasvatuse kohta“ (1795) näitab
ta, et kunst ja eetika kuuluvad nii palju kokku, kui et mõlemas on
inimene vabas ja loovas vahekorras meeltemaailmaga.“, (lk. 178.)
/---/ „... HEGEL:
...“ et maialma mõte võib lõppkokkuvõttes olla ainult vaimne.
Maailma luues ei taha absoluut midagi muud kui iseendast teadlikuks
saada. // Kunstis, religioonis ja filosoofias saab ta endast
teadlikuks kui iseendas ja enda jaoks eksiteerivast, subjekti ja
objekti, mõtlemise ja olemise vastuolud ületanud absoluutsest
vaimust. Kunstis ta kaeb ennast kui sellist... // Kus maailma
mõistetakse, sela absoluut kogeb iseennast.“, (lk. 183.) /---/
„... Iseendast on Hegeli maailmavaade maialma- ja elujaatuse
üle-eetiline müstika, nii nagu braahmanite maailmavaade on maailma-
ja elueituse üle-eetiline müstika. // „Mis on mõistlik, on
tegelik, ja mis on tegelik, on mõistlik“ (Hegel), (lk. 186.) /---/
„.... HERBERT
SPENCER:
...“ Spenceri sõnu kasutades – üldine õnn on saavutatav
peamiselt indiviidide vastava pürgimisega omaenda õnne poole,
seevastu indiviidide õnn osalt nende püüdelmis ekaudu üldise õnne
poole“, (lk. 192-193.) /---/ „...  elementaarsed eetikud / Eetika
on neile eluthate kogemus ja seeläbi sisemiselt kosmiline. //
Schopenhaueri juures tahab elutahe eetilisek saada, pöördudes
maailma- ja elueituse poole, Nietzschel, andudes süvendatud maailma-
ja elujaatusele.“, (lk. 202.) /---/ „.... on eetika
enesetäiustamine / Nietzsche koht inimkonna eetikute esireas...7
// ... ei või iial unustada seda tänulikkust, mida nad võlgnevad
sellele tõde ja isiksust jutlustavale mõtete mässuõhutajale.“;
(lk. 210.) /---/ „...
võib kõrgem elujaatus seisneda ainult selles, et kogu elutahte sisu
saavutab võimalikult suure intensiivsuse.8
Inimene täidab oma elu mõtte, jaatades kõik, mis temas on...“,
(lk. 212.) ( Vrdl.: „Fr. Nietzsche: „Wille zur Macht“).9
 Lugedes
Kafka „Ameerikat“ jäi sealt  minu jaoks kõlama teatud
„jalgealuse õõnes kõla“, pealispinna all haigutav sügavik.
Selles jutustuses avaldub eriti selgelt Kafka varasema loomingu üks
iseloomustav joon , nimelt kirjeldatu mõistmise võimalik
eritasandilisus. Sed avõib võtta lihtsa jutustusena peategelase
kummalistest juhtumistest Ameerikas, aga leian, et seda siiski vaid
kuni esimeste vastuoksuste ja tahtlike kirjelduskonarsuteni. Autor on
nagu tahtnud juhtida lugejat pealispinnalt sügavamale ja nõnda
tekibki „õhukese jää“ tunne. 
 Kafka
järgmise romaani „Protsess“ puhul on kirjeldatud
kaheplaanilisust vähem rõhutatud. „Protsessi“ maailm on
valdavalt irreaalne ja fantastiline, kus tegelikkus pole midagi
iseenesest-mõistetavat. „Tõeline tegelikkus on alati
ebarealistlik /.../ unenägu võib olla reaalsem kui tegelikkus.“
 Kafka
kahtleb suuresti tegelikkuse objektiivse tunnetatavuse võimalikkuses,
usk ümbritsevat reaalsust mingile objektiivsele mõtestamisele
allutada on tema arvates illusioon. See eksistentsialistlik arusaam
on paljuski mõjutanud tänapäeva modernistliku, sealhulhas ka
eksistenstialistliku kirjanuds earengut. Inimlik tunnetus on läbini
relatiivne, nõnda on siis ka meie teadmine ümbritsevast
paratamatult vaid subjektiivne. Tähendab – relatiivne tõde kui
inimliku tõetunnetuse piir. 
 Kafka
looming on avaldanud suurt mõju hilisemale saks akirjandusele, eriti
nn. pärastsõjaaegstele autoritele. Günter Grassi esimesed
katsetused olid läbini kafkalikud ja ka Heinrich Böll
käsitleb oma romaanis „Grupipilt daamiga“  korduvalt – ja
ilmse sümpaatiaga – Kafka teoseid. 
 Stefan
Zweig on tuntud kui 20. saj. alguse Austria päritolu rohkete
ajaloolis-filosoofiliste esseede, bibliograafiliste romaanide ja
psühholoogiliste novellide autor. Neid viimaseid lugedes lausa
üllatas, kuivõrd on neis ühispunkte ja kokkulangevusi hilisema 
eksistentsiaalse temaatikaga. Näiteks hirmuga seonduv. Heideggeri
järgi on inimolemuse aprioorseteks vormideks  mure, rahutus ja hirm,
mis moodustavadki tema subjektiivse  olemise, tema filosoofia ühe
põhilise märksõna --“Dasein“ -- olemasolemise, s. t. käesoleva
maailmas olemise. Ka Jaspersi käsitluses avaneb inimesele
olemise tõeline mõte läbi hirmu jt. negatiivsete emotsioonide. Ja
siis Zweigi novell „Hirm“, kus sel emotsioonil oma
hariliku pärssiva mõju kõrval on ka positiivne tähendus – hirm
kui edasiviiv jõud, arendav ja õilistav – omalaadne
„puhastustuli“. Omaette teema  on lapsed ja hirmukogemus, nagu
seda Zweig on meisterlikult kujutanud „Kasvatajannas“:
lastel on hirm elu ees, „mis seisab nende ees nagu tume-ähvardav,
pime mets, kust läbi tuleb minna.“ Hirmukogemus on küll karm, aga
sedavõrd tõhusam vahende teisele, sügavamale tunnetustasandile
jõudmaks, millega kaasneb teadlikkuse kvalitatiivne tõus. Ja veel
„Kõrvetav saladus“, kus lahenduseks arusaamine  elu õnnestavast
mitmekesisusest ja mis eriti eksistentsialistlikult kõlab –
elamuste maailm, „esimese elamuse võimas tunne“, hirmu ületamine
selle läbielamise kaudu. 
 Sekka
eksistentsialismi üks põhitees: elamuslikult mõtestatud elu kui
olemis eülim väärtus – väide, mis sobib lausa suurepäraselt
järgmisena mõningat käsitlemist leidva autori – Erich Maria
Remarque´i (kodanikunimega: Paul Remark) loominguliseks
kreedoks. Tal näin S. Zweigiga nii mõndagi ühist olevat,
seda kuni kohatiste lausa sõna-sõnaliste kokkulangevusteni välja.
Võimalikud  mõjud varasemalt hilisemale on kahe ajalis-ruumiliselt
nii lähedal paikenav kirjaniku puhul täiesti loomulikud, sest on ju
vägagi küsitav, kuivõrd saab üleüldse olla kõrvalmõjudeta, nn.
„puhast“ loomingut.10
 Remarque´i
näol on tegemist ühe menukaima saksakeelse kirjanikuga, kelle
populaarsus on olnud püsiv ja isegi kasvav. Muidugi, kui väärtuslik
säärane „bestsellerlik“ staatus iseenesest ka on , aga ilmselt
on Remarque´i loomingu puhul võimalik arusaamise
eritasandilisus – mööda pealispinda või siis sügavuti ja eks
mõista ju igaüks kõik erinevalt, temale ainuomasel viisil.
 E.
M. Remarque:
 „...
Õnn on suhteline asi. Kes seda taipab, on harva päris õnnetu.“,
(lk. 10.) /---/ „.... Läksin mõistlikkusest tundmusse,
julgeolekust seiklusse, kainest mõtlemisest unistusse. Olin täiesti
üksi, kuid  seekord polnud üksiolekus vähimatki piina: selles oli
peaegu midagi müstlist.“, (lk. 18.) /---/ „.... Mulle näis,
nagu seisaksin oma elu keskpaigas; järgmine samm nihtuab tasakaalu
paigast, vaekauss hakkab pikkamisi vajuma, tuleviku poole, täitudes
üha enam hallusega, saavutamata enam iial tasakaalu.“, (lk. 69.) 
/---/„... Vihkamine on hape, mis hinge sööb, ükspuha, kas vihkad
ise või vihatakse sind. Ma olin seda oma rännuaastate jooksul
õppinud.“, (lk. 88.)  /---/ „.... Ergem eltunnetus varitseva
hädaohu tõttu. Suurepärane tunne, kuni oht ainult silmapiiril
paistab.“, (lk. 92.) /---/ „.... Lõunamaa on võrgutaja, ta
pühib mõtted minema ja kroonib fantaasia kuningannaks.“, (lk.
97.) /---/ „.... oli omamoodi loogilisel ja poeetilisel viisil
hull, don Quijote, kes tahtis aja tuuleveskite vastu võidelda --- „,
(lk. 104.)  /---/ „.... Võib-olla nimetatakse meie aega kord
iroonia ajaks... // mitte // meie rohmaka asjastu, tehnika progressi
ja kultuuri regressi ajastu mittevabatahtliku ja parimal juhul õela
või totra iroonia ajaks.“, (lk. 126.) /---/ „... Ei, ma ei
leidnud jumalat. Ja mis me temaga ka peale hakkaksime, kui me ta
leiaksime? Siis me ei oleks enam inimesed, kui me seda suudaksime.
Otsida – see on midagi muud. // Sündmused toimuvad iseenesest.
Oled pöördunud inimese naeruväärsest eraldatusest tagasi kõige
juhtuva nimetu seaduse alla...“, (lk. 131.) /---/ „.... Moraali
ja vastutuse mõisteid nende tuimas tähenduses ei olnud enam olemas;
kõrgemad, peaaegu eeterlikud seadused astusid nende asemele.“,
(lk. 167.) /---/ „... kuid siis saabusid jälle peaaegu ebamaised
hetked, kus magusus, lohutumatus, arukus ja armastus ilma keha
ohjeldatavate piirideta äkki nii intensiivseks muutusid....“, (lk.
200.)  11
 Maailmakirjandusse
tuli Remarque 1929. a. oma kuulsa debüüdiga „Läänerindel
muutusteta“ ja ta viimane ameerikaaineline, tugevate hemingway´like
mõjutistega romaan „Varjud paradiisis“ ilmus postuumselt alles
1971. a. Nende kahe daatumi vahele jääb  rida lugemisväärt
teoseid, millest enamus on ka eesti keeles ilmunud. Erilist 
esiletõstmist väärivad minu arvates „Kolm sõpra“
(1938) ja „Arc de Triomphe“ (1945). Mis käistletava teema
puhul olulisim, on see, et eriti Remarque´i hilisloomingus kajastub
eksistentsialismifilosoofia vahest ehedaimal kujul teadaolevast
saksakeelsest kirjandusest. Eksistentsialism on siin selgemini
piiritletud ja n.-ö. „programmipärasem“, muidugi kuivõrd ühe
nõnda eriilmelise kirjaniku puhul üldse annab mingist
„programmilisusest“ või „piiritletusest“ rääkida. 
 Remarque
on oma teostes, eriti 1961. a. ilmunud „Taeval ei ole
soosikuid“ andekalt populariseerinud eksistentsialismi üht
põhiseisukohta, õpetust piirsituatsioonidest („Grenzsituation“).
Viimatimainitud teoses rajaneb sündmustik enamjaolt just teema
sellisel arendamisel. Igapäevases elus ei taju inimene end alati
eksistentsina, selleks peab ta sattuma  mingil määral  n.-ö.
surmaga silmitsi ehks siis piirsituatsioonidesse. K. Jaspersi
käsitluses vabaneb inimene ekstreemsetesse olukordadesse sattudes
tugevate afektide mõjul oma senisest ahistavast „käesolevas
maailmas olemisest“ ja jõuab „eksistensti valgustamise“ kaudu,
intuitsiooni abiks võttes transtsendentaalsuseni. Väga ilmekalt on
sed akõike kujutanud A. Camus romaanis „Katk“, Remarque
aga oma ülalmainitud teosega vahest veelgi enam, olles lausa
liialduse piiril. Ta annab oma peategelasele elu vaid napiks
ajavahemikuks, nagu küsides, mis ta sellega peale hakkab ja saabki
vastuse, sest ta lõpetab sõnadega, et ta „... oli olnud nii
õnnelik, kuivõrd inimene seda üldse võib olla“.
 Fr.
Fühmann: „Das Nibelungenlied“:
„.... ja uhkemaid kui koidupuna, mis kevadel kerkib ööpilvedest....
// ... üle külvatud kalliskividega nagu taevas tähtedega. Ent
kõige kirkamalt särasid ta silmad ja ta nägu oli otsekui lilleõis.
// Kuis võis küll eales sündida, et säärane ime mind armastaks
ja embaks?“, (lk. 21.) /---/ „... Seal said // teineteisele
niisama kalliks kui nende oma elud.“, (lk. 40.) /---/ „...
Vihkamine tegi selge pilgu hägusaks.“, (lk. 53.) /---/„....
veelgi kõrgemaid mägesid, ja nende taga kõrgusid juba
valgetipulised mäed pilvedesse. Otsekui oleks maa taevasse
tõusnud.“, (lk. 81.) /---/ „... „viisakad olles austame ju
ainult iseennast!““, (lk. 101.) /---/ „.... Ta viimane tund oli
kuulsusrikas, see au tuleb talle jätta.“, (lk. 125.)
/---/ „....
Siin lõppeb see vana lugu, mille nimeks on nibelungide hukk.“,
(lk. 126.)12
 Ka
teised Remarque´i kangelased on enamjaolt „ühe jalga
hauas“ -- sõdurid ja põgenikud. Pidev ja järjest süvenev
teadmine elu kaotamise võimalikkusest saab nende eksistentsiaalsete
tunnetuste omamoodi katalüsaatoriks. Ja just piirsituatsioonides
avaldub inimese tõeline, sageli varjatud või seni veel ilmnemata
loomus. Kunstlikud näitleja(rolli)osad ja maskid langevad, jääb
alles mis põhiline ja määrav (või nagu ütles L. A. Seneca:
„Keegi ei või kaua kanda vale maski. Teesklus langeb tagasi
õigesse loomusesse.“) Elu on Remarque´ile ülim
väärtus, kõige alus – seda hoolimata igapäevaelu
nuripidisustest, nende kiuste. Seega jagab ta „elufilosoofiast“
alguse saanud ja eksistentsialismis edasi arendatud seisukohta –
elu kui elamus, midagi, mida tuleb kogeda, läbi elada, millest tuleb
õppida. Nõnda siis elu kui filosoofia kekspunkt, mis võib alles
juhatada oma eksistentsi tunnetamiseni (K. Jaspers).
Eksistentsialism lähtus subjekti ja objekti  ühtsusest, mis
ilmnevat iga üksiku eksistentsis -- elus, vastandudes sellega
teravalt ratsionaalsele mõtlemisele, mille järgi subjekt-objekt on
oma olemuselt vastandlikud. S. A. Kierkegaard eristab
kahesugust võimalikku tõde: esmalt teadusliku teooria objektiivne
tõde ja siis eksistentsi subjektiivne tõde. 
 Samuti
ka M. Heidegger, kes lahutab teaduse filosoofiast, öeldes, et
esimese aineks peaks saama olemasolev ja teisel puhtalt olemine.
Eksistentsi  saab niisamavähe kui elu mõista mõistuse abil. Just
säärane on ka Remarque´i veendumus, nagu see tema loomingus
kajastub – olemist saab tunnetada vaid vahetult, oma isikliku
olemasolu, eksistentsi kaudu. Leides end kui eksistentsi, leiab
inimene ka oma vabaduse, vabaduse valimaks, võimalus ekujundada oma
saatust. „Inimene on see, kelleks ta enese teeb“, väidab
eksistentsialismi tunnustatud  klassik J.-P. Sartrè. Inimese
valikuvabadus on paljuski vaid tinglik ja suhteline, ta on ühteaegu
vaba ja ei ole ka. Spinoza on öelnud: „Kui õhku visatud
kivil oleks teadvus, arvaks ta kindlasti, et lendab enese vabal
tahel“. „Ja tal oleks õigus!“, lisab sellele A.
Schopenhauer.  
 Eksistentsialismi
järgi kujundab inimene ennast ise iga oma teo ja tegematajätmisega,
sellega kaasneb ka täielik vastutus kõige ümbritseva eest, ei saa
enam õigustada endast sõltumatute asjaoludega. „Süütunne
kõige ees, mis ümberringi toimub, on ainult vaba inimese
pärisomand“ väidab J.-P. Sartrè.
 Heinrich
von Kleist: 
„....
ja võttis enda kanda neimatöö. // ... otsuse, milles mõistis
talle kaasasündinud võimu volil...“, (lk. 42.) /---/ „....
nimetas end „riigi- ja ilmapriiks isandaks, kes annab aru ainuüksi
Jumalale““, (lk. 50.) /---/ „.... jõud kummalise seisundi
tõttu, mis tal maailmas oli...“, (lk. 57.) /---/ „.... nimetas
ta end peaingel Miikaeli asemikuks, kes on tulnud, et karistada tule
ja mõõgaga kõiki, kes asuvad selles tüliasjas // poolel,
salakavaluse eest, millesse maailm on uppunud...“, (lk. 58.) /---/
„.... talle osaks saada vägivallaga väljapressitud õiglust nii
tühises asjas ainuüksi tema pöörase kanguse rahuldamiseks“,
(lk. 95.) /---/ „.... ja otsuse langetamist punkt-punktilt oma
pöörast isepäisust mööda läbi suruda ja kiirendada“, (lk.
99.) /---/ „... välja mõtelda muinasjutu maailmakorra
ümberlükkamisest ja kuhjata Jumalat teotavaid vandeid...“, (lk.
187.) /---/ „.... Ta mõistus, piisavalt tugev, et  ses kummalises
olukorras mitte katkeda, alistus nüüd täiesti suurele, pühale ja
seletamatule maailmakorraldusele. // Ta otsustas täielikult oma
sisemusse tõmbuda...“; (lk. 193.) /-H.
v. K.
esindas-/ „.... traagilise, konfliktse maailmatunnetuse ülimalt
selget, kainet vormi. /ta oli/ ... oli poeedina ainulaadne, inimesena
harvaesinev natuur. // Ta oli üks suurimaid, julgemaid, kõrgema
haardega kirjanikke saksa keeles....“, (lk. 224.) /---/ „....
otsima õnne kõlbelise enesetäiustamise ja heade tegude teel,
võttes ette filosoofia...“, (lk. 226.)
13
 Pärastsõjaaegses
saksa kirjanduses on „süüküsimuse“-problemaatika mõistetevalt
üks läbivaimaid teemasid. Selle tõstatas Thomas Mann kui
„kollektiivse süü“ küsimuse, mida ta oma teostes korduvalt
lahkab. Mulle isiklikult sümpatiseeribki just Th. Manni
teemakäsitlus, nagu ta on seda omalaadse kõrvalteemana oma „Doktor
Faustuses“ puudutanud; rohkem kui Bölli-laadne
tagantjärele-šokeeritud „abstraktse humanismi nõutus“ või G.
Grassi ironiseeriv-pilav seoste pauhupidipööramine. Kõik
juhtunu on siiski mõistetav, mis aga kaugeltki ei tähenda, et ka
õigustatav. Mõistetav niivõrd, kui inimhinge sügavused on tõesti
aimamatud ja igaühes võib peituda potentsiaalne mõrvar. Mõistetav
on solidaarsus ümbritsevatega, hilisemate kaotajatega. See on
otsekui omalaadi hullus, mida ei saagi mõistusepärastada, mis on
küll äärmiselt taunitav, aga samavõrd reaalselt olemasolev –
olnud selleks, et õppus võtta. (À propos – väga haaravad
on Th. Manni spekulatsioonid „saksa vaimu eripära“
teemadel).14
 Th.
Manni kõrval on teiseks ülemaailmselt tuntud saksa
pagulaskirjanduse esindajaks Hermann Hesse – terve rea väga
isikupäraste teoste autor.15
Seda kõigepealt kui „Klaaspärlimängu“, „Siddharta“,
„Hommikumaarännu“ ja siis veel kui „Demiani“, „Stepihundi“
ja „Klingsori viimane suvi“ autor. Kaks viimast teost on omavahel
temaatiliselt paljuski seotud –  mõlemad käsitlevad ka
eksistentsiaalseid probleeme. „Klingsori...“ on teos elu ja
kunsti vahelistest vastuoludest (Th. Manni üks põhiteemasid),
„Stepihunt“ on aga üks võimalik elukäik kirjeldamaks isiksuse
sisemist lõhestatust, selles peituvaid võimalusi. Hesse enda
järgi: „Stepihundi“ lugu kujutab küll haigust ja kriisi,
kuid mitte sellist, mis viiks surma, vaid selle vastandit:
tervenemist.“ Hesse toob klassikalise humanismi
kultuuripärandi ja selle kadja – tõde, ilu ja headust ülimaks
pidava kunstnikunatuuri tänapäeva maailma ja annab väljenduse
sellest sugenevale konfliktile. Ja veel midagi  „paljutsiteeritud“
Hesselt: „Minu raamtud viivad lugeja, kui tal on selleks
tahtmist, sinnamaani, kus ta näeb aja ideaalide ja moraalide taga
kaost. /.../ On mõttetu kirjutada millestki, mida pole läbi
elatud.“ See on igati eksistentsialistlik seisukoht.
 Hermann
Hesse:  "...
nende paljude hulgas, kes tulid, elasid ning surid, leidunud see või
teine üksik ja eriline. Keegi, keda kõik armastasid või pelgasid;
keegi, kes näis olevat äravalitu; keegi, kellest veel kaua kõneldi,
kui tema kaasaegsed juba unustatud olid.", (lk. 6.) /---/ "...
Ta oli tulivil headust, lihtsust, alandlikkust. /.../ Temale oli
omane see lihtsameelsus, mida nimetatakse tarkuseks; /.../ ... kandis
omamoodi äravalitu saatust, valitses ja kannatas omal viisil. /.../
Tema vastu polnud midagi öelda, ta oli täiuslik, ta oli kõigist
üle. /.../ teda ümbritses nagu karge õhk ainult tema
suursugusus.", (lk. 7.) /---/ "... Ei pruugi ju alati olla
just soovide need, mis määraavd inimese saatuse ja kutsumuse, vaid
midagi muud, ettemääratut.", (lk. 8.) /---/ "...
filosoofia, vaimse vapruse ja väärika stolilisusega...", (lk.
23.) /---/ "... sellel mõtlejal. Temale oli ju vaim kõik, ka
armastus; tema osaks ei olnud mõttetult anduda mingile
külgetõmbele.", (lk. 24.) /---/ "... Ärkvelolijaks
nimetan ma seda, kes tunnetab mõistuse ja teadvusega iseennast, oma
sisemisi mõistetamatuid jõudusi, tunge ja nõrkusi ning oskab
nendega arvestada.", (lk. 36.) /---/ "... Talle näis, et
selle väikse // saladuse moodi olid kõik ehtsad saladused, kõik
tõelised, ehtsad pildid hingeski: neil polnud mingeid piirjooni,
neil polnud mingit vormi, nad lasksid end aimata ainult kauge kauni
võimalusena, nad olid looritatud ning paljutähendavad", (lk.
146.) /---/ "... kuna neil puudus peamine: saladus. See oli, mis
unenäol ja ülimal  kunstiteosel oli ühine: saladus.", (lk.
147.) /---/ "... oli veel aeg, midagi teha, midagi luu aja
enesest järele jätta, mis jääks püsima kauem kui tema.",
(lk. 196.) /---/ "... et maailm olevat jumalik, ta olevat suurim
ringide harmoonia, mille keskpunktis troonib Looja, ja kõik
olemasolev olevat hea ja nii edasi. Sa ütelsid nii olevat see
Aristotelese või ka püha Thomase juures...", (lk. 213.) /---/
"... mõistelise ja abstraktse vastu ja sa armastasid keeles
eriti neid sõnu ja häälikuid, millele on omane meelelis-poeetiline
kvaliteet, seega siis sõnu, mille juures said midagi kujutleda.",
(lk. 221.) /---/ "... siis oleksid sa võinud põhjustada
õnnetusi. Sinust oleks nimelt müstik kujunenud.  Müstikud on /.../
niisugused mõtlejad, kes ei suuda vabaneda kujutelmadest ning seega
pole üldse mingid mõtlejad. Nad on salajased kunstnikud: poeedid
ilma värssideta, maalijad ilma pintslita, muusikud ilma helideta.",
(lk. 222.)
/---/ "...
kuid juba puht praktiliselt nõuab puhas mõtlemine /.../ teatud
kaitset maailma eest. /.../ mida sina nimetad puhtaks
mõtlemiseks...", (lk. 223.)16
 Järgnevalt
ka lühidalt nn. „vahetust shokist kantud, kultuurikatkest
märgistatud“ ehks siis pärastsõjaaegseist autoreist. Esmalt
Heinrich Böll, kes oma loomingus („Grupipilt daamiga“,
„Iiri päevik“) kirjeldab Saksamaad saatuseaastail, mil valitses
lausa  totaalne mõistusepäratus selle ühel kõige hirmuäratavamal
kujul – prefektselt sooritatud massimõrv organisatsioonilise
anaonüümsuse varjus. Oma teistes raamtutes kirjutab ta ka uuest
Saksamaast, selle uuest fassaadist ja eriti ajalooliselt
väljakujunenud kristlaskonnast. Böllil on nii mõndagi ühist
Camus`ga, nimelt usuvad mõlemad, et katse reaalsust mingi
üldise „korraprintsiibiga“ haarata viib paratamatult absurdini.
See pole neile iseenesest  mingi „surnud punkt“ -- nii Camus´l
kui Böllil saab absurdist omalaadne väljapääs võimalikust
ummikust. Bölli jaoks seda eeskätt „uskumise küsimuses“,
sest ta näib jagavat Kierkegaardi veendumust „Credo
quia absurdum“ -- usun, kuigi see on absurdne – absurdist
hoolimata või just absurdi pärast. Igal juhul: usuküsimus ei ole
mõistusega  lahendatav, vaid on sõna-sõnalt usu küsimus.
Säärasele seisukohale näib saksa nüüdisteoloogia vallas lausa
risti  vastupidine olevat  K. Barthi poolt viljeldav nn.
„piiblirealism“; ta rõhutab ka teoloogia ja teaduse vahelisi
kokkupuutepunkte. Sellisena küllalt neohegeliaanlik käsitlusviis,
just säärane, mille vastu eksistentsialismi üks alusepanijaid –
Kierkegaard – omal ajal võitles. Seetõttu on mõneti
kummastav teatmeteoste määratlus – K. Barth kui religioosse
eskistentsialismi esindaja.
 Ka
Günter Grassi „Plekktrummile“ ei saa ainuüksi
eksistentsialismi mõõdupuuga läheneda. Pigem kerkivad seal esile
eksistentsialismi ja modernismi vahelised võimalikud seosed.
Keelekasutuse ja teksti ülesehituse poolest on tegemist valdavalt
modernistliku teosega, kajastatav maailmatajumine on aga läbinisti
absurdi-maiguline ja seltkaudu siis ka eksistentsialistlik.
 Fr.
W. Nietzsche:
[Aforism nr.: 143.=]
„...
Polüteismist johtuv suurim kasu.
-- Et üksikindiviid seab endale kehtima oma ideaalid ja tuletab
neist oma seadused, rõõmud ja õigused – seda on kõigiti peetud
senini kõige kohutavamaks inimlikuks eksituseks ja tõeliseks
ebajumalakummardamiseks: need vähesed, kes on seda kunaski söandanud
teha, on alati tundnud vajadust kaitsta end ka omaenda silmis, ja see
kaitsekõne on üldiselt kõlanud nõndamoodi: „mitte mina! mitte
mina! Vaid mingi
jumal
minu kaudu!“ Jumalate loomise imelises kunstis ja väes –
polüteismis – suutis see instinkt ennast ehtida, puhastuda,
täisutada, õilistuda...“  [Aforism
nr.: 150.=] „... Pühakute
kriitikat.
-- Kui tahta saada endale mingi hüvelisus, kas tuleb seda tahta just
nimelt selle kõrgeimas avaldusvormis? -- nõnda nagu kristlikud
pühakud seda tahtsid ja vajasid: nad nimelt võivad taluda
elu vaid mõeldes, et iga nende hüvelisuse nägija peaks iseennast
halvustama. Aga mina nimetan hüvelisust, mis nõndamoodi mõjub,
brutaalseks.“17
 Saksakeelses
nüüdiskirjanduses oli veel 60-ndail valitsevaks nn. „sõjajärgsete“
autorite põlvkond. Peale 1968. a. üliõpilasrahutusi algas
järjekordne „inimese avastamine“, huvi koondumine
psühholoogilise enesevaatluse ja introspektsiooni – hinge analüüsi
ümber. (´70- ndaid on üldistavalt tähistatud kui „ajakriitiline
psühhologism“ ehk siis introspektsioon + ajakriitika. See
suundumus mõjutas ka järgmist kümnendit, nagu nt. Ch. Heini
„Tangomängijas“.) Tegemist on protokolli-laadse jutustusega
isiksuse otsekui vältimatust laostumisest absurdses maailmas. Seal
avaldub teinegi nüüdiskirjandusele iseloomulik suundumus, omalaadne
resignatiivne minnalaskmine. Suhtestumine, mis mõneti ka
eksistentsialismiga seostatav, eriti kui Sartrè´i
konsekvetset aetismi ja eetilist nihilismi silmas pidada. Üht-teist
on ka Camus´lt, kui ühekülgselt, „elupõletajalikult“
tõlgendada tema arvamust elamuste kvantitatiivsest suurendamisest
tuleneva kvalitatiivse süvenemise kohta. Muukeelsena on see leidnud
kujutamist M. Kundera teoses „Olemise talumatu kergus“ ja
eriti W. Goldingi suurepärases eksistentsiaal-filosoofilises
zedöövris „Vaba langemine“. 
 Üldiselt
võib mõningaid eksistentsialistlikke momente kohata nii mõnegi
saksakeelse autori loomingus, kuid enamasti tähistatakse neid juba
hoopis teiste terminitega ja seda täiesti õigustatult, sest
eksistentsiaalne lähenemine võimaldaks nende puhul vaid piskust
arusaamist. Ja samavõrd võiks üht-teist ekistentsialistlikku välja
lugeda juba „Niebelungide laulust“ alates. Ja nii lõpetaksingi
von Goethe lihtsate sõnadega: „Elu mõte seisneb
elus endas“. 
 J.
W. von Goethe:
„... Ma ei tea, kas selles samas kohas hõljuvad lummavad haldjad
või on see mu oma südame elav, taevalik kujutlusvõime, mis mulle
kõik ümberringi nii paradiislikuks pühitseb. /.../ „-- kõiges
selles on midagi salapärast, koguni kõhedaks tegevat.“, (lk. 12.)
 /---/ „... Nii mõnegi meelest on inimese elu üksnes
unenägu, ja mindki valdab see tunne ikka ja jälle.“ /.../ „Ma
tõmbun tagasi iseendasse ja avastan terve maailma!“, (lk. 16.) 
/---/ „... ning sellest ajast peale võivad päike, kuu ja tähed
rahumeeli oma teed käia, ei tea mina, kas on päev või öö, ja
kogu maailm mu ümbert on kadunud.“, (lk. 34.) /---/ „... Kõik
siin maailmas osutub lõpuks tühiseks, sestap on loll see inimene,
kes kurnab ennast au, raha või millegi muu pärast teiste heaks,
ilma et see oleks ta enese kirg, ta enese vajadus.“, (lk. 50.) 
/---/ „... sest olen oma elus kogenud, et kõiki erakordseid
inimesi, kes on loonud midagi vägevat, midagi võimatuna näivat, on
alati arutuks ja meeltuks peetud.“, (lk. 58.)  /---/ „... Kumb on
siis esimene? Minu arust see, kes teistest on peajao üle ja
küllaltki võimukas või kaval rakendama oma jõudu ja kirgi oma
plaanide teostamiseks.“, (lk. 82.) /---/ „... Jah, ma olen ainult
teeline, rändaja siin maa peal! Kas teie olete siis midagi enamat?“,
(lk. 95.)  /---/ „...
Mulle on nii palju antud, aga tundmus tema vastu neelab kõik; mulle
on nii palju antud, aga ilma temata muutub kõik eimillekski.“,
(lk. 108.)18
      
1
  ARTHUR
 SCHOPENHAUER: „ELUTARKUS.“ // „Aphorismen zur Lebensweisheit.“
 Tartu, 1940. // „Eesti Kirjanduse Selts“. // Tõlkinud &
 järelsõna: L. Anvelt. // Lk.: 5-280. // [Tsitaat: lk.: 5.] A.
 Schopenhauer:
  „... Võtan elutarkuse mõistet siin täiesti immanentses
 tähenduses, nimelt kui kunsti elada elu võimalikult mõnusalt ning
 õnnelikult, milleks antud õpetust võib nimetada ka
 eudaimonoloogiaks, mis seega oleks juhatus õnnelikuks oleluks.“,
 (lk. 5.) /---/ „... Voltaire:
 nous
 laisserons ce monde-ci aussi sot et mèchant que nous l´avons
 trouvè en y arrivant [me
 jätame selle maailma maha niisama rumalana ja niisama kurjana, nagu
 me ta siia tulles eest leidsime].“, (lk. 7.) /---/ „...
 Aristoteles
 on jaganud (Ethica
 Nicomachea
 I, 8) inimliku elu hüved kolme liiki: välised, hinge ja keha
 hüved. /.../ Mis keegi  o
 n :
 tähendab isiksus kõige laiemas mõttes.“, (lk. 8.) /---/
 Metrodus,
 Epikurose
 1 õpilane: „Meis endis peituv õnne põhjus on suurem
 olukordadest johtuvast.“, (lk. 9.) /---/ „... Oleviku ning
 tegelikkuse objektiivne pool seisab saatuse käes ja on seeg
 amuutlik; subjektiivne pool oleme me ise, ja seepärast on ta
 oluliselt muutumatu. /.../ Keegi ei pääse välja oma
 individualiteedist.“, (lk. 11.)
2
  ALBERT
 SCHWEITZER: „KULTUUR JA EETIKA“. 1. OSA: „Kultuuri allakäik
 ja taasloomine“. (Lk.: 4-58). 2. OSA: „Kultuur ja eetika“.
 (Lk.: 58-293). Tallinn, 1984. // Kirjastus: „Eesti Raamat“. //
 Tõlkinud: Mati Sirkel. // C: 1923. // LK.: 5-293.// [Tsitaadid: lk.
 6-78.]
3
  ALBERT
 SCHWEITZER:
 „KULTUUR JA EETIKA“. ,
 Ibid.,
  „...
 Tulemas on maailmafilosoofia. // Õhtumaise filosoofia ajalugu on
 maailmavaate eest peetava võitluse ajalugu.“, (lk. 79.)  /---/
 „... jätkame väliste kultuurihüvede jaatamist, // loobudes
 sisemisest täiustumisest. // jäime ilma tõelisest
 optimismist...“, (lk. 81.)  /---/ „... Ennast mõtlemises mõista
 püüdev religioosne maailmavaade muutub filosoofiliseks. // Ent
 sügavuti minev filosoofiline maailmavaade omandab religioosse
 iseloomu.“, (lk. 93.) /---/ „... Platoni dialoogid / primitiivse
 utilitarismi ületada ja otsida süvendatud, hinge heaolule
 orienteeritud ning „ilusaga“ suguluses olevat „hea“
 mõistet.“, (lk. 96.) /---/ „... kosmiliselt põhjendatud
 optimistlik-eetiline elujaatus... // et avastada maailmamõistuses
 mõtteka aktiivsuse mõistet...“, (lk. 100.) /---/ „... „targa“
 ideaali / üksnes suursuguse ja üleoleva maailmast lahtiolemise
 sisemine individuaalne kultuur, kuid see kogu oma sügavuses.“,
 (lk. 101.) /---/ „... mõte, et me ei omanda ka „heaga“
 seesmises suguluses olevat „ilu“ mõistet mitte mõtlemise teel,
 vaid kanname seda valmilt endas.“, (lk. 102.) /---/ „... Õnne
 tuleb defineerida kui voorustekohast aktiivsust. Mõistusepärane
 nauding on kogeda aktiivsuse täiustumist.“, (lk.
 104.)(Aristoteles). /---/ „... Ka kunstivõime, mille me kreeka
 vaimust nii suurena eest leiame, kujutab endast küll võimu
 mateeeria üle, kuid see loovus pole suuteline antiikaja inimest
 kõrgema elujaatus eja progressiusuni viima.“, (lk. 117.) /---/
 „... et eetika on üldisele hüvele orienteeritud toimimine.“,
 (lk. 126.) /---/„... eetika on täiusepüüdlus, mis avaldub meis,
 sest loodus on ta meisse pannud. // See sügavam ja hõlmavam
 eetikakontseptsioon...“, (lk.. 137.) /---/ „... universumis
 valitseb harmoonia ja et inimene on määratud sed aharmooniat
 iseendas kogema. Esteetiline tunne ja eetiline mõtlemine on talle
 ühekssaamise vormiks jumaliku eluga...“; (lk. 139.) [Tsitaadid:
 lk. 79-139.] 
 
4
  ALBERT
 SCHWEITZER:
 „KULTUUR JA EETIKA“. ,
 Ibid.,
 Hermann
 von KEYSERLING:
 „... Tark on tõevõimeline inimene, kes paneb endas kõlama kõik
 elu helid ning kastub neid häälestada temas antud põhihelile. //
 Muutumatu on tark ainult tahtmises kogeda oma elu selle totaalsuses
 ja kõige elavamas vastastikuses toimes universumiga ning katses
 olla ikka tema ise. Nii, et selle maailma ja elu üle
 filosofeerimise viimane sõna on tõemeelne ja suursugune
 elujaatus.“, (lk. 230.)  /---/ „... Ühel pisemaist miljonite
 taevakehade hulgas elavad lühikest aega inimolendid. Kui kauaks?
 Mingi langus või tõus maakera temperatuuris, tema teljevankumine,
 merepinna kerkimine või atmosfääri koostise muutumine võib
 inimeksistentsile lõpu teha. Või langeb maakera ise nagu mõnigi
 taevakeha mingi kosmilise katastroofi ohvriks.“, (lk. 235.) /---/
 „... Igasugune maailma- ja eluvaade, mis tahab mõtelmist
 rahuldada, on müstika. // Enesetäiustamise eetika kuulub sügavalt
 kokku müstikaga. Müstika saatus otsustab tema saatuse.“, (lk.
 259.)  /---/ „... Armastus // viib eetika loodud solidaarsuse
 analoogiasse selle solidaarsusega, millel loodus laseb tekkida
 füüsilises laadis ja enam-vähem mööduvalt kahe teineteist
 sooliselt täiendava olendi või nende kahe ja nende järeltulijate
 vahel.“; (lk. 267.) /---/ „... Kultuuri moodustavad neli
 ideaali: inimese ideaal, sotsiaalse ja poliitilise ühiskonnastamise
 ideaal, vaimse-religioosse ühiskonnastamise ideaal, inimkonna
 ideaal.“, (lk. 285.) /---/ „... igasugune inmeste vahel välja
 kujunev ühisus peab teenima elu säilitamist, edendamist ja
 kõrgemale arendamist ning tõelise vaimsuse loomist.“; (lk. 291.)
 /---/
 „...
 Ainult selline mõtlemine, mis paneb võimule elu-ees-aukartuse
 mõttelaadi, on suuteline tooma igavest rahu...“, (lk. 294.) 
 [Tsitaadid: lk.: 230-294.]///
5
  FRIEDRICH NIETZSCHE (1844-1900): „ALSO SPRACH ZARATHUSTRA“
 (1883-1892). „NÕNDA KÕNELES ZARATHUSTRA. Raamat kõigile ja ei
 kellegile“. // Tallinn, 1993. // Kirjastus: „Olion“. // C:
 1932. (1. trükk, Tartu). // Tõlk: J. Palla + J. Sepmer´
 järelsõna. („Eesti Kirjanduse Selts“.). // Lk.: 5-236. //
 [Tsitaadid: lk.: 130-131.]  [Võrdle-Vergleich=] Friedrich
 NIETZSCHE: „Also sprach Zarathustra. Ein Buch für alle und
 keinen.“ MCMXXVII. // Alfred Kröner Verlag / Leipzig. /S. 5-390.
 / Die Entstehung von „Also sprach Zarathustra.“
 (Nietzsche-Archiv, 12. 1926. Elisabeth Förster-Nietzsche (Dr. Phil.
 h. c.) S. XI-XXIV). 
 
 6
 THEODOR STORM : (1817-1888): „DER
 SCHIMMELREITER“; // „KIMMLIRATSANIK“. //Tõlkinud: Edla
 Valdna; // Kirjastus: Eesti Raamat“;// Tallinn: 1981;//
 Klassikalised lood;// LK: 5—201. // C: 1888. A. D. [Tsitaadid: lk.
 16-197.] 
 
7
 FRIEDRICH (WILHELM) NIETZSCHE: „Zur Genalogie der Moral“. //
 „Moraalin alkuperästä. Pamfletti“. C:
 1887. // Helsinki, 1961. // Suomentannut: J. A. Hollo. // Lk.:
 5-161. // „Kustannus-Osakeyhtiö Otava“.
  Fr.
 W. N.:  [Aforism
 nr.: 2.=]„... nõnda leiame selle puu otsast küpseima viljana
 suveräänse
 indiviidi,
 vaid endataolise, kommete tsiviliseeritusest jälle lahti pääsenu,
 autonoomse ületsiviliseerunud indiviidi.“ /.../ „... inimese
 kellel on oma sõltumatu ulatuslik tahe, kellel on luba
 lubada--“
 [Aforism nr.: 8 =)„... äärmiselt saatuslik filosoofiline
 väljamõeldis mis kunagi valmistati eismest korda Euroopa tarvis,
 väljamõeldis et tahe on „vaba“, et inimene on tingimata
 spontaanne heas ja kurjas, kas see ei ole tehtud ennekõike selle
 arusaama õigustamiseks et kas mitte jumalate inimese poole,
 inimliku hüvelisuse poole suuniteltud huvitatus millaski
 võiks teostuda.“
8
  FRIEDRICH
 (WILHELM) NIETZSCHE: „DIE FRÖHLICHE WISSENSCHAFT“ (La gaya
 scienza). // „ILOINEN TIEDE.“ // Helsinki, Suomentaneet: J.A.
 Hollo. // Säkeiden suomennokset: A. Peromies, T. Lyy). // S.:
 7-256. // („Kustannusosakeyhtiö Otava“.) // Fr. W. N.: [1
 raamat, aforism nr.: 2=] „.. Aga mis ongi minu jaoks
 heasüdmalikkus, peenus ja geniaalsus, kui nende hüvedega
 varustatud inimene sallib nõrku tundeid oma uskumises ja
 hinnangutes, juhul kui mitte kindluse
 igatsus
 ei ole tema sügavaimaks sooviks ja sügavaimaks vaevaks – selles
 mõttes, mis eristab õilsaimaid hingi madalaimaist!“ /---/
 [Aforism nr.: 3=] „... -- nad kahtlustavad õilsat inimest,
 otsekui ta otsiks omakasupüüdlikust oma salajastel radadel
 kõndides. Kui nad on liigagi kindlad selles, et tal ei ole mingeid
 egoistlikki kavatsusi ja saavutuste püüdlemist, siis nad hakkavad
 õilsameelset pidama mingiks narriks: nad halvustavad teda tema
 rõõmudes ja naeravad tema silmade kirka sära üle.“ /.../
 „Sellega võrreldes on kõrgeim loomulaad mõistusetum:
 -- sest õilis ülevameelne ja ohvrimeelne satub tõesti oma
 instinktide valdusesse, ja tema parimatel hetkedel tema mõistlikus
 peab
 otsekui pausi.“
10
 ERICH
 MARIA REMARQUE (1898-1970): „Schatten im Paradies.“ // „Varjud
 paradiisis.“ Tallinn, MCMXCIII. / (1993). / Kirjastus: „Mnokkel“.
 / Tõlk: Uno Liivaku. / Lk.: 3-301. / („Vollständige
 Taschenbuchausgabe. Droemersche Verlaganstalt Th. Knaur Nachf.
 München. // E M. R.: „... Kõik, millest aru ei saa, on
 salapärane. Kogemuse lummusest vabanemine jääb ära, sest
 sõnadest tuleb puudust.“, (lk. 39.) /---/ „... ning käes oli
 vabadus, metsik kotkavabadus, mis lõi mu hingetuks, justnagu avaks
 ta tuule, päikese ja tuulest tagapiitsutatud pilvedega elu, millest
 mul aimugi ei olnud.“, (lk. 142.) /---/ „... sattunud alale,
 mida valitsesid jõud, keda ma ei saanud kontrollida. Häireks oli
 vaevalt veel põhjust, aga ma olin enda jälle lülitanud võrku,
 kus kehtisid teised väärtused kui need, mis mulle enne olid
 määravad olnud.“, (lk. 160.) /---/ „... ja mul oli tunne, et
 see hetk oli suurim vastand mu unenägude ajale ning et ta oli
 toonud mu ellu midagi metafüüsilise tasakaalu taolist, millest ma
 teadsin, et see oli mööduv ega andnud lootust, kuid oli siiski
 kummaliselt lohutav.“, (lk. 233.) /---/ „... Väga vanamoeline
 põhimõte. Ülekohut pole olemas. On ainult halbu valikuid. /.../
 Ma sain elada ainult olevikus ja hetkele. Mul polnud kunagi
 tulevikku ja ma ei osanud seda ka ette kujutleda.“, (lk. 248.)
 /---/ „... -- see oli kõrvutiolek, mis oma täielikus mõttetuses
 tühistas pidetu olemise mõttetuse.“, (lk. 262.)
 /---/ „...
 Ei saa minna tagasi, miski ei seisa paigal, ei sina ise ega see muu.
 Kõik, mis üle jäi, oli vahel õhtul täis raskemeelsust, seda
 raskemeelsust, mida tunneb iga inimene, kuna kõik kaob ja tema on
 ainus loom, kes seda teab, ja kes teab ka seda, et see on lohutus,
 ehhki ta sellest aru ei saa.“, (lk. 298.)
11
 
 ERICH
 MARIA REMARQUE: „LISSANBONI ÖÖ“. // „DIE NACHT VON 
 LISSABON“; // Kirjastus: „PAF“, Tallinn, 1993; // Tõlkinud: 
 V. Tomberg. //  Köln-Berlin; C: 1963. // LK: 3- 207.  [Tsitaadid:
 lk. 10-200.]
12
 
 FRANZ FÜHMANN: „DAS NIBELUNGENLIED“. // „NIBELUNGIDE LAUL.“
 // Tallinn: 1983. // Tõlkinud: Mati Sirkel.  // Kirjastus: „Eesti
 Raamat“. // Saksa kangelaseepose ümberjutustus. // LK: 5 – 127.
 // [Tsitaadid: lk. 21-126.]
13
 HEINRICH
 VON KELIST: „MICHAEL KOHLHAAS“ & „MARKIIS DI
 O...“„Sarjast: „Klassikalised lood“, // Tallinn 1986. //
 Kirjastus: „Eesti Raamat“. // Tõlkinud: Mati Sirkel +
 Järelsõna. // LK: 5—238.// [Tsitaadid: lk. 42-226.]
14
  Thomas Mann: „Doktor Faustus.
 Saksa helilooja Adrian Leverkühni elu, jutustatud ühe sõbra
 poolt.“ Tallinn, 1987, 2007. Tõlk: Helga Kross. Kirjutatud: 1947.
 Lk.: 7-415. Kirjastused: „Eesti Raamat“ & „Eesti Päevalehe
 Raamat“.[Th. Mann = 1875-1956.] Th. M.: 
 „...
 et filosoofia on teaduste kuninganna. Nentisime, et tal on nende
 hulgas umbes sama koht mis orelil pillide hulgas. Ta annab neist
 üelvaate, võtab nad vaimselt kokku, korraldab ja selgitab kõigi
 uurimisalade tulemused ühtseks maailmapildiks, üliklikuks ja
 mõõduandvaks, elumõtet avavaks sünteesiks, kaemuslikuks inimese
 koha määranguks kosmoses.“; (lk. 68.)  /---/ „...
 Schleiermacherit // ... Kelle jaoks religioon tähendas „meelt ja
 maitset lõpmatuse jaoks.“ // ontoloogilist jumalatõestust // ...
 kus subjektiivsest ideest, et eksitseerib kõrgem olevus,  juba
 viimase objektiivnegi olemasolu järeldub. //  (lk. 74.) /---/ „...
 Liberaalse teoloogia teaduslik üleolek /.../ olevat küll
 vaieldamatu, tema teoloogiline positsioon aga nõrk, sest tema
 moralism ja humanism ei suutvat mõista inimeksistentsi deemonlikku
 iseloomu. Ta olevat küll haritud, aga pinnapealne ning inimloomuse
 ja elutraagika õiget mõistmist leiduvat konservatiivses
 traditsioonis tegelikult palju rohkem, mille tõttu viimase suhe
 kultuuriga olevat sügavam...“, (lk. 75.) 
 
15
 HERMANN
 HESSE: "LÕPUTU UNENÄGU. Muinasjutte. Autobiograafilist."
 Tallinn, 1990. // Kirjastus: "Eesti Raamat." // Tõlk:
 Piret Pääsuke. // LK: 5 – 269. // H. H. -- "Gedichte.
 Märchen. Kleine Prosa. Merkwürdige Nachricht von einem anderen
 Stern." (Berlin, 1985). H. HESSE: "... -- niipea kui ta
 oma kunstiga pihta hakkas, sai temast võlur ja kuningas. /.../ ...
 jutuvestjad olid suure au sees ja neid peeti võluriteks, kuna nad
 võisid kuulajate hingega mängida nagu laps palliga.", (lk.
 9.) /---/ "... kuidas kõik olevused, nii loomad kui inimesed,
 on kogu aeg nii lähedal oma hukule, ja et me selle silmas midagi
 muud kindlalt ette näha ja teada ei või kui ainult oma surma.
 /.../ ... et peaaegu kõikjal on targad narride teenistuses ja
 kuidas enamiku inimeste elu sarnaneb halva komöödiaga.", (lk.
 30.) /---/ "...  Kummaline ootus võttis  võimust tema hinges,
 mis seisis nii lähedal surma väravale.", (lk. 32.) /---/ "...
 inimesed aga arvasid, et küllap olid tal omad põhjused, miks ta
 elust niimoodi kõrvale hoiab.", (lk. 41.) /---/ "...
 vaatas tagasi oma elule, nagu vaadatakse pimedast tunnelist kauget
 valgustäppi, kust on sisse tuldud. Ta nägi jälle, kui helge ja
 ilus oli olnud kunagi kõik tema ümber, siis aga muutunud pikkamisi
 aina hämaramaks ja hämaramaks, kuni ta lõpuks täielikus
 pimeduses seisis ja enam millegi üle rõõmustada ei suutnud.",(lk.
 61.) /---/ "... Ükski tee ei vii tagasi..." /.../ "...
 kui tahetakse maailma saldustesse tungida, peab minema alati edasi."
 /.../ ... tüdrukult said sa juba kõige parema ja ilusama, ning
 mida kaugemal sa temast oled, seda paremaks ja ilusamaks see
 muutub.", (lk. 77.) /---/ "... tajus, et kogus elle ilma
 pidudest ja rõõmudest iialgi täit osa ei saa, et ta ka kesk elu
 jääb üskildaseks pealtvaatajaks, võõraks, ning tundis oma hinge
 ainsana paljude hulgast nii loodud olevat, et see peab samaaegselt
 kogema maailma ilu ja võõra salajast igatsust.", (lk. 80.)
 /---/ "... ta taipas, et poeedi unelmates on selline ilu ja
 hurm, mida tõeluses asjata otsitakse.", (lk. 84.)  /---/ "...
 tema silmad vaatsid ... /... / ... pikaldaselt ja uurivalt nagu
 inimesel, kes maailmas midagi ei ihalda.", (lk. 138.) /---/
 "... õndsalt ja heatahtlikult vaatsid nad toredat väikemeest,
 kellest äsja oli nii palju räägitud, tänu kellele nende kodukant
 tuntud oli... /.../ ... Nad armastasid teda ja olid tema üle uhked,
 ta kuulus neile, ta oli nende kuulsus, au... /.../... tunnetasid
 midagi imelikku, otsekui õnne ja naeruhimu, aga samaaegselt ka
 salapärasust, nõidust ja õudu.", (lk. 212.)
 /---/ "...
 Tegelikult ei saa ju eitada, et igal pool ja alati eksisteerib
 olendeid, keda teised peavad erilisteks, ilusateks ja veetlevateks. 
 Mõned ülistavad neid kui häid vaime, kuna nad tuletavad meelde
 ilusamat, vabamat ja tiivustavamat elu kui see, mida me elame.",
 (lk. 216.)  
    
 
16
 
 HERMANN
 HESSE: "NARZISS UND GLODMUND". // "Nartsiss ja
 Glodmund." Tallinn, 1996. // A/S "Kupar". // 20.
 sajandi klassika. // Tõlk: Elmar Salumaa. // Lk.: 5-250. // C: 1930
 (1957). [Tsitaadid: lk.:6-223.] 
 
18
 Johann Wolfgang von Goethe:
 „Die
 Leiden des jungen Werther.“
 („Noore Wertheri kannatused.“) Tallinn, 2007. Kirjutatud: 1774. 
 Eesti k tõlgitud 1987. Tõlk: Edla Valdna. Lk.: 9-158. Kirjastus:
 „Eesti Raamat.“`[J. W. v. Goethe = 1749-1832.] [Tsitaadid: lk.:
 12-108.]
 
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar