Oponent
H. Krulli kommentaarid:
MADIS
LIIBEKI BAKALAUREUSETÖÖ „EKSISTENTSIALISTLIKU ESTETISMI
MÕISTEST“.
Juhendaja:
Triin Kallas.
Oponent:
Hasso Krull.
Madis
Liibeki töö ülesanne on formuleeritud selle neljandas peatükis:
mõiste määratlemine peab tema arvates „avama sõna igakülgset
tähendust, valgustamaks ühtlustavalt selle erinevaid tahkusid“.
Siit johtub, et meil ei tasu oodata Liibeki töölt
eksistentsialistliku estetismi täpset definatsiooni: vastupidi,
Liibek pühendub eksistentsialismi ja estetismi „erinevate
tahkude“, s.t. mitmekülgsete taustade selgitamisele, hoolimata
sellest, kas nende taustade avamine mõiste edasist rakendamist
kuidagi soodustab või mitte.
Eksistentsialistliku
estetismi põhilised korrelaadid Liibeki töös on iroonia ja
nihilism, mida omakorda võidakse seostada modernismi
üldmõistega. Neid korrelaate vaadeldakse põhjalikult 3. ptk-s
„Mõiste ulatuvusest“, mis minu meelest on Liibeki töö kõige
köitvam ja süvenevam osa. Eriti eeskujuliku hoolega uurib Liibek
nihilismi mõiste tähenduslikke sopistusi, lähtudes seejuures
ootuspäraselt ennekõike Friedrich Nietzsche nihilismikäsitusest.
Seejuures eristab ta nihilismi kaht vastandlikku tähendusmahtu: üks
neist tuleneb „19. sajandi teise poole konteksti dekadentlikust
suhtumisest, mis on peamiselt iseloomustatav just negativistlikult
reaktiivse ja destruktiivsena“, teine aga on „sellele
distinktselt ja kavakindlalt vastuseatud nn „metafüüsiline“
nihilism“. Viimane on Liibeki järgi „radikaalne, näivalt
otsekui hävitav“, kuid ühtlasi ka „äärmiselt loominguliselt
suhtestatud lähenemine, taasloov ja ümberkujundav uuenduslik
meelsus“. Selle viimase kohta kasutab Liibek Nietzsche enese
väljendit „täielik nihilism“.
Kuidas
seostuvad iroonia ja nihilism eksistentsialistliku estetismiga? Kõige
üldisemalt sõnastab Liibek selle nõnda: tema töö aineks on
„eksistentsialistlik esteism kui teooria euroopalikust nihilismist,
mis võib tähendada näiteks ka iroonilist suhtumist“.
Seejuures räägib Liibek ka otsesõnu „estetistlikust
nihilismist“, mis olevat „paljuski kirjeldatav kui reakstioon
millegile“, kuid „just seetõttu radikaalne ja destruktiivne,
pürgides taaskehtestama autentsemana nähtud subjektiivseid arusaamu
ja väärtusi“. Lõppkokkuvõttes ei ole eksistentsialistlik
estetism või estetistlik nihilism seega lihtsalt iroonilised, vaid
nad taotlevad teatavat autentsemat subjektiivsust.
Eksistentsialismi
all mõistab Liibek ennekõike n-ö absoluutset eksistentsialismi,
mida ta ühes joonealuses märkuses täpsemalt selgitab nõnda:
„Absoluutne eksistentsialism lähtub „subjektiivsest meetodist“,
väites, et objektiivsus koosneb eksistentsiaalsest kogemuslikkusest.
Eskistentsi moodustab intensiivne elamuslikkus, nt „eimiskisuse“
või „tühjuse“ elamus, mis aga ei tühista transtsendentset
reaalsust („external reality“). „Tühjus“ on limiteeritud
objektiivse-subjektiivse vastakuti-asetatuse läbi („die
Gegen-sand“) kontrastsuse põhimõttel. Absoluutne eksitentsialism
lähtub eksistenstiaalsest tõdelusest, kujundamaks sellest
transtsendentaalse teadmise baas, kusjuures individuaalne antus
kehtestub kui ainus tõelisus.“ Veidi eespool on ta
eksistentsialismi siiski määratlenud ka lihtsamalt ja üldisemalt:
„Eksitentsialistliku käsitluse kohaselt on individuaalne
subjektiivsus, isiklik eksistenstiaalne kogemus primaarne tõelisus,
midagi, millest tuleb lähtuda vältimaks abstraktset sisutust
teoretiseerimisel.“
Esteetika
ja ekistentsialismi vahekorda seletab Liibek nõnda: „Esteetika ja
eksistentsialismi kokkupuutumise pinnaseks on ennekõike
fenomenoloogiline diskursus, mis keskendub indiviidi
emotsionaalsetele läbielamistele, lähtumisi subjektiivsetest
kriteeriumitest“. Esteetika peab siin järelikult olema kanal,
mille kaudu indiviidi subjektiivne kogemus avaneb.
Oma
töö 4. ptk-s „Taasleitud müüt“ annab Liiibek ka midagi
seesugust, mida võiks nimetada „ehitavaks“ või „positiivseks
programmiks“: lähtudes peamiselt Vattimost ja veel kord
Nietzschest, arendab ta siin teesi nihilismi ületamise
võimalikkusest modernsuses, orienteerudes müüdile kui
valgustusliku ratsionalismi traditsioonilisele vastandile. Müüt
kirjeldab „tervikut, millesse inimene on kunagi kuulunud“, mis on
„korrapärasus maa peal, taeva all, kosmoses“. Seejuures ei saa
eeldada, et esteetilisi subjektiivsusi struktueeriks ainult üks
müüt: „Paralleelseid ja vastakaid müüte võib olla paljusid ja
ometi kehtib neist igaüks kui ainus, iga kontseptsioon on autonoomne
ja eristatud, välistatdes kõik konkureerivad alternatiivid.“
Nihilismi ületamine taasleitud müüdi abil tähendaks siis ühtlasi
lakkamatut müütide konflikti, herakleitoslikku „sõda“, mis
vastandub „pelgale dekadentlikule nihilismile, [- - -] kus
ekvivalents ei asu enam tervikus“ ja mis olevat „otsekui
sekundaarsete detailide võimutsemine, puralism“.
Modernsuse,
puralismi, dekadentliku nihilismi ületamine peaks siis olema
võimalik müüdi kaudu, ehk täpsemalt – see saab teoks „ise
endale müüte luues“. Nii on Liibeki eksitentsialistlik estetism
teiselt poolt seotud kreatiivsusega, uudsete väärtus-hierarhiate
kehtestamise ja mõistete loomisega.
Pean
ütlema, et Madis Liibeki bakalaureusetöö paistab tõepoolest
silma süvenemise ja põhjalikkusega. Kohati on tegemist lausa
ideedearenduse üleküllasusega, nii et võiks rääkida
saturatsioonist või mõnes mõttes ammendavusestki. Sellega on
lõppkokkuvõttes õigustatud ka sõnastuse teatav raskepärasus
(tõsi küll, see on rohkem alguspeatükkide kohta öeldud). Soovi
korral võib Liibeki kirjutamisviisi nimetada rapsoodiliseks, mis
omakorda näib ühtivat tema eksitentsialistliku estetismi ideega.
Samas tahaks siiski küsida, kas Liibek ei pelga, et nii kulunud ja
kinnistinud vormelid nagu „eksistentsialism“ ja „estetism“
avaldaksid uue mõiste loomisele üleliia tugevat vastupanu? Kas pole
need juba liiga tugevasti integreeritud rastionaalse modernsuse enese
diskursusesse? Ja veel: kas nietzscheliku müüdiloome vastandamine
modernsele pluralismile ei lähe mitte liiga kaugelt mööda
„pluralismi“ mõiste laiemast tähendusmahust? Kas nietzschelik
perspektivism ise ei olegi pluralistlik? Miks on Nietzsche
nihilismikäsitlus ikkagi nii ambivalentne, et nihilismi ületastakse
nihilismi enese kaudu? Kas mitte juba Nietzsche nihilismimõiste ise
ei ole seesmiselt pihustatud, pluralistlik? Lõpuks tahan veel
küsida: kuidas seostub muude kesksete mõistetega Liibeki töös
läbivalt kasutatud „tõdeluse“ mõiste, mis justkui ei ole
samane „tõeluse“ ega „reaalsusega“?
HASSO
KRULL.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar